Στις 31 Μαρτίου 1988 η τηλεοπτική σελίδα των Νέων ασχολήθηκε με δύο κινηματογραφικές ταινίες της Ρένας Βλαχοπούλου, το Μια τρελή τρελή σαραντάρα και τη Χαρτοπαίχτρα. Η πρώτη είχε προβληθεί λίγες μέρες πριν, στις 19 Μαρτίου, στη ζώνη της σαββατιάτικης ελληνικής ταινίας της ΕΤ2 και στις 31 Μαρτίου τα Νέα παρουσίασαν το ποσοστό θεαματικότητας που είχε σημειώσει.
Συγκεκριμένα, στον πίνακα των 20 εκπομπών της εβδομάδας 17-23 Μαρτίου με τη μεγαλύτερη θεαματικότητα, η Σαραντάρα είχε κατακτήσει τη δεύτερη θέση με ποσοστό 38%, "σε σημείο ώστε να επηρεάζει και τις ειδήσεις που ακολουθούν στην ΕΤ2. Έφτασ[αν]το 36%" γράφει η εφημερίδα--ο όρος lead in ήταν μάλλον άγνωστος τότε... Στην πρώτη θέση βρισκόταν το τελευταίο επεισόδιο της ωραίας σειράς Σαν τα τρελά πουλιά (βασισμένης στο ομότιτλο μυθιστόρημα της Μαρίας Ιορδανίδου) που ήταν το κύκνειο άσμα του σκηνοθέτη Φώτη Μεσθεναίου. Η εφημερίδα επισήμανε ακόμα: "Μόλις στη 14η θέση βρίσκεται ο "Μελισσοκόμος" με 28% που σημαίνει ότι τα τηλεφωνήματα διαμαρτυρίας, που βομβάρδιζαν την εφημερίδα μας, είχαν αντίκρυσμα". Οι αναγνώστριες/-στες των Νέων είχαν τηλεφωνήσει στη στήλη της εφημερίδας "'Ανοιχτή γραμμή' με τους τηλεθεατές" (δεχόταν τηλεφωνήματα καθημερινά 6-10μ.μ...) για να διαμαρτυρηθούν για τις αυστηρώς ακατάλληλες δι' ανηλίκους σκηνές της ταινίας (ο έφηβος Rena Fan παρακολούθησε εκείνο το βράδυ την ταινία καθ' υπόδειξιν της φιλολόγου του και θυμάται ότι σε κάποια σκηνή έπεσε "μαύρο" ενώ ακούγονταν οι ήχοι της σεξουαλικής πράξης--πιθανώς οργισμένες/-νοι τηλεθεάτριες/-τές είχαν ήδη τηλεφωνήσει στην ΕΡΤ!)...
H χαρτοπαίχτρα Ρένα Βλαχοπούλου Φωτογραφία από το εσώφυλλο του δίσκου Η Αρτίστα (Θα σε πάρω να φύγουμε) που κυκλοφόρησε από την ATHENAEUM (1985) |
Στην τέταρτη θέση του πίνακα της εβδομάδας 17-23 Μαρτίου βρίσκεται άλλη μια ελληνική ταινία, Ο ατσίδας του Γιάννη Δαλιανίδη, βασισμένη στο έργο του Δημήτρη Ψαθά Εξοχικόν κέντρον 'Ο έρως'. Η ταινία που προβλήθηκε την Πέμπτη 17 Μαρτίου ήταν η πρώτη ενός τρίπτυχου αφιερώματος της ΕΤ1 στον Ψαθά, που συνεχίστηκε την επόμενη εβδομάδα με τον Αχόρταγο και ολοκληρώθηκε στις 31 Μαρτίου με τη Χαρτοπαίχτρα. Τον καιρό εκείνο, σε δυο δημοφιλή έντυπα του Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη, τα Νέα και τον Ταχυδρόμο, τις κριτικές των κινηματογραφικών ταινιών που προβάλλονταν στην τηλεόραση έγραφε ο Παναγιώτης Τιμογιαννάκης. Οφείλω να πω πως οι κριτικές του Τιμογιαννάκη ήταν ένα είδος σχολείου για τον έφηβο Rena Fan (καθώς και μια φωνή απενοχοποίησης!), σε μια εποχή που η βιβλιογραφία για τον εμπορικό κινηματογράφο ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Για την... ιστορία (και για να αποτυπώσω και το κλίμα της εποχής!) παραθέτω την κριτική που έγραψε ο Τιμογιαννάκης για τη Χαρτοπαίχτρα στα Νέα λίγες μέρες νωρίτερα, παρουσιάζοντας τις ταινίες της εβδομάδας:
Αυτή την ταινία πρέπει να τη γράψετε στο βίντεο και να την έχετε. Είναι η καλύτερη κωμωδία της Ρένας Βλαχοπούλου κι η ίδια είναι κάτι παραπάνω από απολαυστική. Θα μπορείτε να τη βάζετε στο βίντεο όποτε έχετε σκοτούρες και είναι εγγυημένο ότι θα φτιάχνει αμέσως τη διάθεσή σας. Πρόκειται για θεατρικό έργο του Ψαθά στο οποίο σατιρίζεται η χαρτοπαικτική μανία των Αθηναίων όχι μόνο του 1964 και του 1965 αλλά και των ημερών μας και των προηγούμενων ακόμα αιώνων αν θέλετε... Είχε ανεβαστεί στο θέατρο Μπουρνέλη (στο παλιό και κατεδαφισμένο τώρα της οδού Πατησίων) από το θίασο Κατερίνας. Εκτός από την ανεξάντλητη Βλαχοπούλου, αξίζει να αναφέρουμε τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, τον Κώστα Βουτσά, τη Λίλυ Παπαγιάννη, τη Σαπφώ Νοταρά και τον Νίκο Φέρμα.
Τα Νέα, 26-3-1988
Μολονότι η ελληνική ταινία της Πέμπτης προβαλλόταν συνήθως στις 9.55μ.μ., μετά το δελτίο ειδήσεων της ΕΤ1 (που άρχιζε στις 9), εκείνη την Πέμπτη, 31 Μαρτίου, προγραμματίστηκε εκτάκτως μετά το δελτίο η ζωντανή δημοσιογραφική εκπομπή Απέναντι στον Τύπο, στην οποία γνωστοί δημοσιογράφοι θα "ανέκριναν" τον τότε Υπουργό Υγείας-Πρόνοιας Γιάννη Φλώρο και τον υφυπουργό Γρηγόρη Σολωμό, με αποτέλεσμα η έναρξη της Χαρτοπαίχτρας να μετατεθεί για τις 11.15μ.μ. Η στήλη "Το 3ο κανάλι" των Νέων σχολίασε το γεγονός αυτό ως εξής:
Ελπίζουμε να παιχθεί απόψε έστω στις 11.15 η ελληνική ταινία "Η χαρτοπαίχτρα". Γιατί αμφιβάλλουμε αν θα έχει τελειώσει ως εκείνη την ώρα η εκπομπή "Απέναντι στον Τύπο", που αποφασίστηκε όταν είχε ήδη προγραμματιστεί η "Χαρτοπαίχτρα" και μάλιστα όχι για θέμα της τελευταίας στιγμής, ώστε να δικαιολογείται το έκτακτο του πράγματος. Από τώρα βέβαια λυπόμαστε την τρίτη ηλικία, για την οποία τόσο πολύ κόπτεται το κανάλι. Ξεχνούν όμως πως αυτοί είναι που περιμένουν να διασκεδάσουν με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Αυτοί είναι που διαμαρτύρονται κάθε τόσο στο τηλέφωνο της εφημερίδας μας για περισσότερα ψυχαγωγικά προγράμματα, για περισσότερα ελληνικά προγράμματα. Τώρα, ποιος θα αντέξει μετά τα μεσάνυχτα για να γελάσει, ας μας το πουν οι εγκέφαλοι της ΕΤ1.
Τα Νέα, 31-3-1988
Ο έφηβος Rena Fan ομολογουμένως δεν είδε το τέλος της ταινίας (απορώ πώς άντεξε τότε...), έβαλε το βίντεο να γράφει τη συνέχειά της μετά το δελτίο ειδήσεων, που τη διέκοψε... βάρβαρα, και πήγε για ύπνο καθώς έπρεπε να ξυπνήσει για το σχολείο την άλλη μέρα... "Το 3ο κανάλι" των Νέων πάντως ασχολήθηκε άλλες δύο φορές με τη "Χαρτοπαίχτρα". Την πρώτη έγραψε για την κόπια της ταινίας:
Ας προσέξουν λιγάκι τις κόπιες των ελληνικών ταινιών. Η προχτεσινή "Χαρτοπαίχτρα" στην ΕΤ1 μεταπηδούσε αιφνιδιαστικά στο επόμενο πλάνο, καταργώντας την έννοια του "ρακόρ". Άσε που βλέπαμε κομμένα κεφάλια και πρόσωπα εκτός κάδρου, ενώ συμπιέζονταν τα κεφάλια των πρωταγωνιστών από πάνω, μια και το σινεμασκόπ δεν είχε ρυθμιστεί. Λίγη προσοχή, παρακαλούμε.
Τα Νέα, 2-4-1988
Ήταν η εποχή που η κρατική τηλεόραση όντως πρόβαλλε ταλαιπωρημένες κόπιες των ταινιών, ακόμα και της Φίνος Φιλμ: τις πιο πολλές φορές έλειπαν από τους τίτλους οι διαφημιστικές αναφορές (πχ. τα έπιπλα Συρίγος...) με αποτέλεσμα να ακούς τη μουσική να πηδάει, τα σινεμασκόπ προβάλλονταν με τις μαύρες γραμμές πάνω και κάτω (η Χαρτοπαίχτρα πάντως, παρά το δημοσίευμα, δεν είχε τόσο μεγάλο πρόβλημα όσο είχαν τα Κορίτσια για φίλημα, που είχαν προβληθεί τρεις μήνες νωρίτερα, πάλι από την ΕΤ1: στη μέση της ταινίας απορρυθμίστηκε το σινεμασκόπ και οι φιγούρες των ηθοποιών έγιναν όλες μακρόστενες) και σε κάποια σημεία όπου ενώνονταν οι πράξεις έλειπαν ατάκες (στη Χαρτοπαίχτρα εκείνο το βράδυ έλειπε επιπλέον η ατάκα της Ρένας "Φάε σκατούλες!"). Έπρεπε να έρθουν τα ιδιωτικά κανάλια για να δούμε καλές κόπιες των ταινιών της Φίνος Φιλμ...
Πολύ δύσκολα μπορούσε να δει κανείς ολόκληρη τη φωτογραφία της Ρένας Βλαχοπούλου στους τίτλους της Χαρτοπαίχτρας όταν πρόβαλλε την ταινία η κρατική τηλεόραση... |
Τέλος, το "3ο κανάλι" ασχολήθηκε και με τη θεαματικότητα της ταινίας (με μια ακόμα--σχεδόν εμμονική και ενδεχομένως και λίγο ageist!--αναφορά στην τρίτη ηλικία):
Το "Απέναντι στον Τύπο" εκθρόνισε, την περασμένη Πέμπτη, την "Χαρτοπαίχτρα" και της έφαγε την ώρα την καλή, στις 9.55μ.μ. Αποτέλεσμα: 15% θεαματικότητα. Η εξόριστη "Χαρτοπαίχτρα", που απευθύνεται και σε ηλικιωμένο κοινό, αρχίζει στις 11.30μ.μ. περίπου. Αποτέλεσμα: 25% θεαματικότητα. Φαίνεται πως ένα 10% την ώρα του "Απέναντι στον Τύπο" διάβαζε περιοδικά, έπαιρνε το μπάνιο του, κατέβαζε τα σκουπίδια, μέχρι ν' αρχίσει η Βλαχοπούλου. Άλλη μια ένδειξη του πόσο αγαπητές είναι οι παλιές ταινίες της "Φίνος Φιλμ".
Τα Νέα, 8-4-1988
Και όλα τα παραπάνω άλλη μια ένδειξη του πόσο σημαντικό γεγονός ήταν τα χρόνια του '80 η προβολή μιας ελληνικής ταινίας στην τηλεόραση. Πού να φανταστούμε τότε πως θα φτάναμε σε μια εποχή που οι προβολές τους θα περνούσαν πια σχεδόν απαρατήρητες...
Η παρούσα ανάρτηση, όπως και όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στο ιστολόγιο αυτό, είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας. Είναι υποχρεωτική η ρητή αναφορά στο ιστολόγιο, όταν χρησιμοποιείται υλικό από τις αναρτήσεις του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου