Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2020

Σαν σήμερα το 1959: Σαμπουάν, View Master και τζαζ (ή Στη Χαβάη της Θεσσαλονίκης IV)

Στις 28 Σεπτεμβρίου 1959 η Ρένα Βλαχοπούλου και οι συνεργάτες της πραγματοποίησαν την τελευταία τους εμφάνιση στο κοσμικό κέντρο Χαβάη της Θεσσαλονίκης. Το σχήμα που παρουσίαζε η Χαβάη εκείνη τη χρονιά στη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης είχε για κεντρικό καμβά την ορχήστρα του Γιάννη Σπάρτακου, η οποία είχε ξεκινήσει τις εμφανίσεις της πριν αρχίσει η ΔΕΘ. Με το άνοιγμα της ΔΕΘ κατέφτασαν στη Χαβάη η Ρένα Βλαχοπούλου, η Nancy Donovan και ο κονφερανσιέ Όμηρος Αθηναίος. Η πρεμιέρα του συγκροτήματος δόθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου.


Με την παρουσία της Nancy Donovan, τραγουδίστριας που συνεργάστηκε με μεγάλες big band στις ΗΠΑ και πραγματοποίησε εμφανίσεις και σε αμερικανικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, και φυσικά του Γιάννη Σπάρτακου και της Ρένας Βλαχοπούλου, μπορούμε να υποθέσουμε ότι εκείνη τη χρονιά η Χαβάη κινούνταν στους ρυθμούς της τζαζ... Βέβαια στη διαφήμιση διαβάζουμε ότι η ορχήστρα Σπάρτακου θα παίξει και όλες τις επιτυχίες του Σαν Ρέμο. Είμαστε μάλλον σε μια εποχή που το ιταλικό τραγούδι είναι πολύ δημοφιλές. Στο σχήμα συμμετέχουν ακόμα το χορευτικό ζευγάρι Μαρία Ντε Πετρίλιο-Τάκης Βαρλάμος (και το μπαλέτο του), το Τρίο Καντσόνε και ο τραγουδιστής Γ. Πασπάτης.

Nancy Donovan
Πηγή φωτογραφίας: 
https://bigbandsandbignames.com

Πάντως αξίζει να αναφέρουμε ότι τον Σεπτέμβρη του '59 στη Θεσσαλονίκη η τζαζ δεν εκπροσωπούνταν μόνο από τον Γιάννη Σπάρτακο και τις συνεργάτιδές του αλλά και από μια καλλιτέχνιδα με την οποία ο Σπάρτακος είχε έρθει σε διένεξη λίγο καιρό πριν στην Αθήνα και η οποία γνώριζε πλέον επιτυχία με τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι (και σε ένα μήνα θα γνώριζε τον θρίαμβο στο Α' Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού του ΕΙΡ). Μιλώ φυσικά για τη Νάνα Μούσχουρη που εμφανιζόταν, επίσης πριν ξεκινήσει η ΔΕΘ, στο Λουξεμβούργον μαζί με τον Τώνη Μαρούδα και την ορχήστρα του Γιώργου Μουζάκη.


Με την έναρξη της ΔΕΘ ενέσκηψε στο Λουξεμβούργον ο Γιώργος Οικονομίδης, θριαμβευτής της προηγούμενης χρονιάς στο ίδιο κέντρο. Μαρούδας και Μούσχουρη συνεχίζουν τις εμφανίσεις τους, και κοντά τους το χορευτικό ζευγάρι Καστρινός-Ζώκα αλλά και ένα νέο ταλέντο, ο Χάρρυ Κλυνν. Ωστόσο ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμα φαίνεται και εδώ πως είχε το ιταλικό τραγούδι, αφού στο σχήμα συμμετείχε η ιταλίδα καλλιτέχνιδα Marisia Valli.


Στη διαφήμιση προσέχουμε ότι ο Οικονομίδης διοργανώνει βραδιές ταλέντων για να βρει τα ταλέντα που θα συμμετάσχουν στη νέα του ταινία Καλημέρα Αθήνα. Επίσης σημειώνεται ότι τις Δευτέρες, όπως και την προηγούμενη χρονιά, θα ανηφορίζει από την Αθήνα ο Κώστας Χατζηχρήστος, και πάλι στα ρεπό του από την επιθεώρηση Σαμπάνια και ρετσίνα (στην οποία εμφανιζόταν μέχρι τις αρχές του Σεπτέμβρη και η Ρένα Βλαχοπούλου). Σε διαφημιστική καταχώριση άλλης μέρας εντοπίζουμε την πληροφορία ότι το Λουξεμβούργον φιλοξένησε εκτάκτως και τις δημοφιλείς τραγουδίστριες Καίτη Μπελίντα και Λένα Παμέλα. Αυτό που μου προκαλεί εντύπωση είναι ότι ο βασιλιάς των διαφημίσεων Γιώργος Οικονομίδης δεν διαφημίζει κανένα προϊόν αυτή τη χρονιά στο Λουξεμβούργον. Αντίθετα, ο συνάδελφός του Όμηρος Αθηναίος στη Χαβάη διαφημίζει μια πληθώρα ειδών: σαμπουάν (Vac), οδοντόκρεμες (Colgate), θερμοσίφωνες (Σούλης) μέχρι και τα θρυλικά View Master που τότε ενθουσίαζαν το κοινό (και σήμερα μας προκαλούν μια γλυκιά νοσταλγία...).


Μια άλλη χαρακτηριστική λεπτομέρεια για τον Όμηρο Αθηναίο είναι ότι διαφημιζόταν ως... ιπτάμενος. Πράγματι ο Αθηναίος έπρεπε να βρίσκεται κάθε πρωί  στην Αθήνα για τις ραδιοφωνικές του υποχρεώσεις και επέστρεφε το απόγευμα στη Θεσσαλονίκη για τις εμφανίσεις του στη Χαβάη.



Και άλλη μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια που μαθαίνουμε από τις διαφημίσεις της Χαβάης και του Λουξεμβούργου είναι ότι δίνονταν συχνά απογευματινές παραστάσεις με "όλο το πρόγραμμα" από τις 6 έως τις 9, ενώ η βραδινή παράσταση ξεκινοούσε στις 11.45μμ... Η Donovan ολοκλήρωσε τις εμφανίσεις της στις 24 Σεπτεμβρίου και το σχήμα της Χαβάης συνέχισε χωρίς εκείνη για πέντε ακόμα μέρες. Τη Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου δόθηκε η αποχαιρετιστήρια παράσταση...



Ένα ακόμα κέντρο της Θεσσαλονίκης που διασκέδαζε το κοινό του με ελαφρό τραγούδι εκείνο τον Σεπτέμβρη ήταν το Παλλάς (χωρίς την παρουσία του Άλκη Στέα αυτή τη χρονιά και μάλλον με λιγότερη λάμψη). Εκεί εμφανιζόταν συγκρότημα με επικεφαλής τον δημοφιλή τενόρο του ελαφρού τραγουδιού Κώστα Μανιατάκη (σε μια περίοδο που το είδος που εκπροσωπούσε άρχιζε να μπαίνει στο περιθώριο...). Κάποια στιγμή δόθηκε η τιμητική του παράσταση και ανάμεσα στα ονόματα που τον τίμησαν εκτάκτως ήταν η Ζωζώ Σαπουντζάκη--η οποία παραδόξως δεν εμφανιζόταν σε κάποιο κέντρο εκείνη την περίοδο αλλά μόνο στο Στρατιωτικό Θέατρο όπου ο θίασός της παρουσίαζε την επιθεώρηση Η μάνα μου με δέρνει


Για την ιστορία, εκτός από τον θίασο της Ζωζώς Σαπουντζάκη οι θεατρόφιλες/-οι μπορούσαν να απολαύσουν και τον θίασο του Μίμη Φωτόπουλου που παρουσίαζε την κωμωδία των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου Ο Φανούρης και το σόι του. Από τα άλλα κέντρα, ξεχωρίζουν οι διαφημίσεις του κέντρου Delice, στο οποίο εμφανίζεται η "τραγουδίστρια του γοητευτικού Σεξ" Μαίρη Ντόλτση.



Το λαϊκό τραγούδι εκπροσωπούσαν τρία κέντρα. Στα Αστέρια ο Σταύρος Γραμματικόπουλος παρουσίαζε, μεταξύ άλλων, τον Πάνο Γαβαλά, τη Δούκισσα, την Ούλα Μπάμπα και τον νεαρό τότε μίμο Τάσο Γιαννόπουλο.  


Στο κέντρο Ωραία Σεβίλλη πρώτα ονόματα ήταν ο Σταύρος Καμπάνης και η Πίτσα Νέγκρι.


Και στην Όαση τραγουδούσαν ο Χάρμας, η Νόρα Μπέλλα και ο Βασιλάκης.



Και μέσα στο πλήθος των διαφημίσεων των κινηματογράφων Α' και Β' προβολής που κατέκλυζαν τις σελίδες της Μακεδονίας εντόπισα την παρακάτω πολύ ενδιαφέρουσα διαφήμιση του κινηματογράφου Αστόρια. Δύο ταινίες και στα διαλείμματα πρόγραμμα βαριετέ: ανάμεσα στα ονόματα που εμφανίζονταν, αυτό του θρυλικού μεταμορφωτή Ζαζά, πιθανότατα προς τη δύση της καριέρας του...


Με το σημερινό "Σαν σήμερα" κλείνει ο κύκλος των εμφανίσεων της Ρένας Βλαχοπούλου στο κοσμικό κέντρο Χαβάη στη διάρκεια της ΔΕΘ του 1955, του 1957, του 1958 και του 1959. Από εδώ και πέρα η Ρένα Βλαχοπούλου θα επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη μόνο ως πρωταγωνίστρια θεατρικών παραστάσεων και όχι ως τραγουδίστρια κοσμικών κέντρων--εκτός και αν η έρευνα μού επιφυλάσσει κάποια έκπληξη για το μέλλον... 

Ρένα Βλαχοπούλου και Γιάννης Σπάρτακος
τον Αύγουστο του 1957.
Φωτογραφία από τον δίσκο
Η Αρτίστα
(aka Θα σε πάρω να φύγουμε
(Atheneum, 1985)

Η Χαβάη του 1959 ήταν η τελευταία συνεργασία της Ρένας Βλαχοπούλου με τον Γιάννη Σπάρτακο σε ζωντανές εμφανίσεις--συναντήθηκαν ενώπιον κοινού ξανά στον Λυκαβηττό το 1984. Ωστόσο στα ενδιάμεσα χρόνια συναντήθηκαν στη δισκογραφία, την τηλεόραση και τη ραδιοφωνία. Αξίζει να αναφέρουμε ότι προς το τέλος εκίνης της χρονιάς, το 1959 ηχογράφησαν μαζί τον πρώτο τους δίσκο που περιείχε τα τραγούδια "Τι κρίμα αγάπη μου" και "Κάποιο ρεφραίν"...




Δεν υπάρχουν σχόλια: