Στις 28 Φεβρουαρίου 1980 ο Ταχυδρόμος δημοσίευσε ένα ρεπορτάζ για τη φημολογούμενη συνεργασία του Μάνου Χατζιδάκι και του Ζάχου Χατζηφωτίου σε μια παράσταση η οποία θα θύμιζε την Οδό Ονείρων και για την οποία φαίνεται πως συζητήθηκε και το όνομα της Ρένας Βλαχοπούλου (που ας μην ξεχνάμε ήταν η υπαίτια για το ανέβασμα της ιστορικής παράστασης του 1962)!
Στον ημερήσιο αθηναϊκό Τύπο ξεκίνησε να κυκλοφορεί η είδηση για μια θεατρική παράσταση του Μάνου Χατζιδάκι στις αρχές του Φλεβάρη του 1980. Το παλιότερο δημοσίευμα που εντόπισα, μέχρι τώρα, προέρχεται από τη Βραδυνή της 7ης Φεβρουαρίου 1980: ο τίτλος του ήταν "Θεατρική μάχη Τσιτσάνη-Χατζιδάκι το καλοκαίρι": Ο/η συντάκτης/-τρια αναφέρει αφενός ότι επιβεβαιώνεται η είδηση ότι στο Αθηναϊκό Κηποθέατρο θα παρουσιαστεί ένα μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στα 40χρονα του Βασίλη Τσιτσάνη στο τραγούδι (παράσταση που όντως ανέβηκε) και αφετέρου ότι ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Ζάχος Χατζηφωτίου θα γράψουν, αντίστοιχα, τη μουσική και τα κείμενα μιας επιθεώρησης που θα ανέβει στο θέατρο Παρκ (εκεί που το προηγούμενο καλοκαίρι είχε ανέβει το έργο Ω μαμά Ελλάς--20 Χρόνια Θεοδωράκης). Το δημοσίευμα συμπλήρωνε ότι δεν αποκλείεται να εμφανιστεί στην επιθεώρηση του Παρκ και ο τραγουδιστής Γιάννης Φλωρινιώτης...
Γιάννης Φλωρινιώτης και Μάνος Χατζιδάκις Φωτογραφία από το αρχείο του Γιάννη Φλωρινιώτη που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα www.mybites.gr |
Μόλις τέσσερις μέρες πριν, την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 1980, ο Μάνος Χατζιδάκις είχε φιλοξενήσει τον Γιάννη Φλωρινιώτη στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, προκαλώντας ποικίλα σχόλια στον Τύπο από δημοσιογράφους, (μουσικο)κριτικούς και αναγνώστριες/-στες (μπορείτε να ενημερωθείτε για την εκπομπή αυτή από το σχετικό αφιέρωμα του Αντώνη Μποσκοΐτη στη LIFO). Γράφτηκε μάλιστα (Πρωινή Ελευθεροτυπία, 14-2-1980) ότι, όπως δήλωσε ο Γιάννης Φλωρινιώτης, ο Μάνος Χατζιδάκις του είχε ζητήσει να μην κλείσει τίποτα για το καλοκαίρι γιατί θα δούλευαν μαζί.
Η είδηση έγινε δεκτή με έκπληξη από τις/τους καλλιτεχνικές/-κούς συντάκτριες/-τες. Σύντομα δημιουργήθηκε μια παραφιλολογία για διάφορα ζητήματα της παράστασης αυτής. Αρχικά για το πού θα ανέβει. Πολύ σύντομα "εγκαταλείφθηκε" το θέατρο Παρκ και άρχισε να ακούγεται πιο έντονα το θέατρο Αθήναιον της οδού Πατησίων, που διηύθυνε τότε ο Γιώργος Λεμπέσης, ενώ ακούστηκε πως την παράσταση αυτή διεκδικεί και ο Ηλίας Μαροσούλης για το Δελφινάριο (αν και εκείνες τις μέρες το συγκεκριμένο θέατρο δεν είχε ακόμα κατοχυρωθεί για το καλοκαίρι του 1980 στον επιχειρηματία, για τον οποίο ακούγονταν πολλά αρνητικά από το ΣΕΗ και από κατοίκους του Πειραιά). Έπειτα άρχισαν να κυκλοφορούν διάφορες υποψήφιες "περιγραφές" για το θέαμα. Θα είναι επιθεώρηση; Θα είναι βαριετέ; Θα είναι αναψυκτήριο; (Ειδικά αυτός ο τελευταίος χαρακτηρισμός προκάλεσε τα αρνητικά σχόλια ηθοποιών όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη και η Τζένη Καρέζη--που πάντως έσπευσαν και οι δυο μαζί να χειροκροτήσουν τον Γιάννη Φλωρινιώτη στο κέντρο που εμφανιζόταν).
Και βέβαια άρχισαν να κυκλοφορούν διάφορα ονόματα για τη σύνθεση του θιάσου. Αρχικά ακούστηκε πως θα εμφανιστεί στο έργο και ο Γιώργος Μαρίνος (που έπαιζε και στην πρώτη Οδό Ονείρων), ο οποίος όμως διέψευσε την είδηση (Ελευθεροτυπία, 16-2-1980) και δήλωσε πως δεν θα εργαστεί το καλοκαίρι. Στη συνέχεια η Βραδυνή (21 και 22-2-1980) "έριξε" στη συζήτηση το όνομα της Μελίνας Μερκούρη. Παρουσίασε μάλιστα την εξής λεπτομέρεια: η Μελίνα θα τραγουδήσει στη σκηνή του θεάτρου Αθήναιον το νέο τραγούδι του Χατζιδάκι "Το γλυκό πουλί της νιότης" (η Μελίνα εμφανιζόταν στο ομότιτλο έργο του Τ. Ουίλιαμς εκείνη την περίοδο στο θέατρο Αθηνά) και στο πιάνο θα τη συνοδεύει ο συνθέτης!
Τα Νέα (23-2-1980) προσπάθησαν να διερευνήσουν το θολό τοπίο των φημών ρωτώντας σχετικά και τη Μερκούρη και τον Χατζιδάκι. Η Μελίνα δήλωσε: "Μου έγινε πρόταση να πρωταγωνιστήσω το καλοκαίρι σ' ένα μιούζικαλ, όπου θα εμφανίζεται και ο Φλωρινιώτης. Μου είπαν, μάλιστα, ότι θα γραφτεί κι ένα νούμερο σχετικό με το 'Γλυκό πουλί της νιότης'. Φυσικά εκάγχασα και απέρριψα την πρόταση"--ωστόσο, λίγες μέρες μετά η Μελίνα επανήλθε και δήλωσε στην εφημερίδα πως δεν "εκάγχασε": "Κρίμα που ένα χαμόγελό μου χαρακτηρίσθηκε σαν καγχασμός" (Τα Νέα, 27-2-1980). (Ο Γιάννης Φλωρινώτης πάντως, πολλά χρόνια μετά, δήλωνε στον Γιώργο Παπαϊωάννου ότι η Μελίνα "ήθελε να δουλέψουμε μαζί στη δεύτερη Οδό Ονείρων που θα έκανε ο Μάνος Χατζιδάκις. Όλοι οι άλλοι ηθοποιοί είπαν στον Χατζιδάκι ότι δεν θέλουν να συνεργαστούν μαζί μου. Δεν πειράζει... Η Μελίνα ήθελε"--η Μελίνα ήταν άλλωστε, όπως γράφει ο Μποσκοΐτης, υπαίτια για τη γνωριμία του τραγουδιστή με τον συνθέτη).
Μελίνα Μερκούρη και Γιάννης Φλωρινιώτης Φωτογραφία από το αρχείο του Γιάννη Φλωρινιώτη που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα www.mybites.gr |
Ο δε Χατζιδάκις, διαψεύδοντας ότι η ιδέα για την παράσταση ήταν δική του, είπε στα Νέα: "Και σε μένα έγινε πρόταση για το ίδιο πράγμα. Δεν την απέρριψα. Σταθμίζω τα υπέρ και τα κατά, για να αποφασίσω. Αλλά το να συνδέεται αυτή η υπόθεση με την εκπομπή του Φλωρινιώτη--ότι παρουσίασα, δηλαδή, τον Φλωρινιώτη για να τον διαφημίσω, εν όψει της χρησιμοποίησής του, από μένα, στο θέατρο--το θεωρώ τουλάχιστον χυδαίο".
Τα Νέα, 23-2-1980 |
Τα δημοσιεύματα συνέχισαν να δίνουν και να παίρνουν. Η Πρωινή Ελευθεροτυπία (22-2-1980) έγραψε πως στην παράσταση θα εμφανιζόταν η Μαριάννα Τόλη αλλά και η Φλέρυ Νταντωνάκη! Η Βραδυνή (27-2-1980) έγραψε πως στον θίασο θα ανήκε και η Πωλίνα Γκιωνάκη. Οπότε φτάνουμε στο ρεπορτάζ του Ταχυδρόμου, που δημοσιεύτηκε σαν σήμερα το 1980 και είναι το μόνο δημοσίευμα, από όσα εντόπισα, που αναφέρει το όνομα της Ρένας, ενώ δίνει πληροφορίες και για τους υποψήφιους σκηνοθέτες (Λογικά θα πρέπει οι πληροφορίες που περιλαμβάνονταν σε αυτό να ήταν έγκυρες, αφού ο Ζάχος Χατζηφωτίου συνεργαζόταν με το περιοδικό!):
Γύρω λοιπόν από αυτό το πρωτότυπο μουσικό θέαμα που ετοιμάζουν τα δύο "Χι" (Χατζιδάκις-Χατζηφωτίου) ακούγονται πολλά και διάφορα, που δεν ξέρει κανείς τι να πιστέψει... Σίγουρη πρέπει να θεωρείται η συμμετοχή του Νίκου Γκάτσου, που θα γράψει τους στίχους των καινούργιων τραγουδιών του Μάνου... Σίγουρος είναι μάλιστα και ο Βασίλης Φωτόπουλος για τα σκηνικά και τα κοστούμια... Αμφίβολος όμως είναι ακόμα ο σκηνοθέτης. Πάντως επικρατέστεροι θεωρούνται αυτή τη στιγμή ο Μίνως Βολανάκης, ο Αλέξης Σολομός (που είχε σκηνοθετήσει το 1962 και την "Οδό Ονείρων") και ο παρεπιδημών εις Παρισίους Αντρέας Βουτσινάς... Όσο για ηθοποιούς, με πολλούς γίνονται διαπραγματεύσεις αυτόν τον καιρό: με τη Μελίνα και τη Βλαχοπούλου, με τη Μαριάννα Τόλη και το Βασίλη Τσιβιλίκα, με τον Γιώργο Κιμούλη... Και φυσικά με το Γιώργο Μαρίνο, που η συμμετοχή του θα πρέπει να θεωρείται σίγουρη αλλά και με το Γιάννη Φλωρινιώτη... Δε φτάνουν φαίνεται οι πολλοί σταρ, χρειάζεται και ένας "σουπερστάρ".
Ταχυδρόμος, 28-2-1980
Την ίδια μέρα η Ελευθεροτυπία έγραψε πως, παρά τις "ημιδιαψεύσεις", οι ζυμώσεις για τον θίασο συνεχίζονται και πως φέρονται ως στελέχη του θιάσου ο Χάρρυ Κλυνν, ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος, η Δέσπω Διαμαντίδου και η Νίτσα Τσαγανέα, ενώ η Βραδυνή έγραψε πως για τη συμμετοχή του Χάρρυ Κλυνν μεσολάβησε η Τζένη Καρέζη (!) και πως η αμοιβή του Σολομού για την παράσταση θα ήταν 300.000 δραχμές!
Ωστόσο, την επόμενη μέρα, 29 Φεβρουαρίου 1980 (αφού δεν είναι δίσεκτο το 2021 εντάσσουμε την είδηση στο σημερινό "Σαν σήμερα"!), η Βραδυνή, που, όπως έγραψα παραπάνω, φαίνεται πως "άνοιξε" το όλο θέμα, ξεκίνησε το "κλείσιμό" του. Έγραψε πως το ανέβασμα έμπλεξε "σε κάποια γρανάζια" (σημειώνοντας πως ο Φλωρινιώτης ζήτησε 1.200.000 δραχμές για αμοιβή!) Την ίδια μέρα, η Ελευθεροτυπία, παρουσιάζοντας όλες τις παραστάσεις του καλοκαιριού, έγραψε πως η Ρένα Βλαχοπούλου θα εμφανιζόταν στην επιθεώρηση του Δελφινάριου, μαζί με τον Θανάση Βέγγο, τον Σωτήρη Μουστάκα και τον Σταύρο Παράβα (επρόκειτο για την επιθεώρηση Κάνε τους λιγάκι πρρρ, που, με βάση τις κριτικές, πρέπει να ήταν η καλύτερη επιθεώρηση του Δελφινάριου στην οποία έπαιξε η Ρένα).
Το θέμα συνέχισε να απασχολεί τις υπόλοιπες εφημερίδες για λίγες μέρες ακόμα. Η Απογευματινή έγραψε πως οι οριστικές αποφάσεις θα παίρνονταν στις 4 Μαρτίου, ενώ στις 17 Μαρτίου η Ελευθεροτυπία έβαλε οριστικά τέλος στην παραφιλολογία για το ανέβασμα της παράστασης...
Δεν μπορώ να ξέρω φυσικά αν όντως έγιναν προτάσεις στη Ρένα Βλαχοπούλου να εμφανιστεί στην Οδό Ονείρων 1980 (ή Βαριετέ όπως πιθανώς θα τιτλοφορούνταν το θέαμα) και αν η Ρένα τις σκέφτηκε καθόλου ή αν θα άφηνε την προφανώς μεγαλύτερη αμοιβή που θα της εξασφάλιζε ο Μαροσούλης στο Δελφινάριο. Δεν αποκλείεται το όνομά της να "μπλέχτηκε" στις συζητήσεις όταν για πολύ λίγο, σύμφωνα με τις φήμες, διεκδίκησε και ο Μαροσούλης το θέαμα. Το μόνο σίγουρα είναι ότι αν εμφανιζόταν η Ρένα στην παράσταση αυτή, δεν θα εμφανιζόταν η Μελίνα Μερκούρη--και το ανάποδο! Και βέβαια είναι σίγουρο ότι και αυτό το "μη πραγματοποιηθέν" της καριέρας της Ρένας θα παρουσίαζε εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον όπως και τα άλλα "μη πραγματοποιηθέντα" που έχω κατά καιρούς παρουσιάσει...
Μπορεί η Ρένα Βλαχοπούλου να μην εμφανίστηκε επί σκηνής με τον Γιάννη Φλωρινιώτη, αλλά δεν παρέλειψε φυσικά να τον ακούσει στο κέντρο που εμφανιζόταν, μαζί με τον σύζυγό της Γιώργο Λαφαζάνη. Φωτογραφία από το αρχείο του Γιάννη Φλωρινιώτη που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα www.mybites.gr Στην ιστοσελίδα αυτή ο Φλωρινιώτης θυμάται το ακόλουθο περιστατικό με τη Ρένα: "Την είχα πρωτοδεί στο αεροδρόμιο, όταν πήγαινα για μια εμφάνιση στην Κέρκυρα και ταξίδευε κι εκείνη στην ίδια πτήση. Ήρθε καταπάνω μου να με χαιρετήσει και της λέω: 'Κυρία Βλαχοπούλου, τι κάνετε;' 'Τι να κάνω;' μου λέει, 'με στενεύει το παντελόνι μου'. Της είπα ότι σε λιγότερο από μία ώρα θα είμαστε στην Κέρκυρα, αλλά εκείνη δεν κρατιόταν. 'Τώρα θα δεις τι θα κάνω', είπε. 'Σιγά μην περιμένω μία ώρα'. Έβγαλε από την τσάντα της ένα παρεό, το τύλιξε στη μέση της και κατέβασε το παντελόνι της μπροστά σε όλο τον κόσμο! Μουρλή Κερκυραία!» |
Η παρούσα ανάρτηση, όπως και όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στο ιστολόγιο αυτό, είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας. Είναι υποχρεωτική η ρητή αναφορά στο ιστολόγιο, όταν χρησιμοποιείται υλικό από τις αναρτήσεις του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου