Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2021

Σαν σήμερα το 1943: Μελωδίες του 1943

Στις 13 Φεβρουαρίου 1943 η Καθημερινή δημοσίευσε μια κριτική για την επιθεώρηση Μελωδίες του 1943 της οποίας η πρεμιέρα είχε δοθεί το προηγούμενο βράδυ 12 Φεβρουαρίου. Εκείνη την περίοδο η Καθημερινή δεν δημοσίευε συχνά κριτικές για το μουσικό θέατρο, οπότε ας δούμε τι έγραψε για τη συγκεκριμένη παράσταση στην οποία εμφανιζόταν η "Βασίλισσα της Τζαζ" Ρένα Βλαχοπούλου.


ΘΕΑΤΡΟΝ ΠΑΝΘΕΟΝ
ΜΕΛΩΔΙΕΣ ΤΟΥ 1943
Επιθεώρησις ΓΙΑΝΝΑΚΟ-
ΠΟΥΛΟΥ-ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ
Εκλεκτόν θεατρόφιλον κοινόν παρηκολούθησε χθες την νέαν εμφάνισιν του καλλιτεχνικού συγκροτήματος του "Πανθέου". Ανεβιβάσθη η με εξαιρετικόν ενδιαφέρον αναμενομένη επιθεώρησις "Μελωδίες του 1943" των κ.κ. Γιαννακοπούλου-Σακελλαρίου. Πρόκειται περί ενός κομψού θεάματος, το οποίον διαμοιράζεται εις τα σκηνάς, τας χορευτικάς επιδείξεις και την εμφάνισιν της ρυθμικής ορχήστρας Φράγκο (sic). Εις την επιτυχήν εμφάνισιν της επιθεωρήσεως συμβάλλουν τα σκηνικά, τα μπαλλέτα του κ. Μπαρκουλιέρο, τα οποία είναι από τα ωραιότατα που έως τώρα επεδείχθησαν εις το μουσικόν θέατρον, η κ. Ρένα Βλαχοπούλου με το τραγούδι της και ιδιαιτέρως η εκτέλεσις των εκλεκτών καλλιτεχνών Μ. Κρεββατά, Μ. Νέζερ, Μάνου Φιλιππίδη, Ι. Στυλλιανοπούλου και Κ. Δούκα, οι οποίοι είχον και από μίαν επιτυχή δημιουργίαν. Το ίδιον δεν δύναται να λεχθή διά τας σκηνάς της επιθεωρήσεως, αι οποία δεν ήσαν ανάλογες της δυναμικότητος των συγγραφέων. Η εκτέλεσις όμως αυτών υπήρξεν εξαιρετική, αφού οι ηθοποιοί ενεφάνισαν επιτυχέστατα διαφόρους τύπους. Η κ. Μαρ Κρεββατά στο "πρώτο ραβασάκι" έπαιξε και ετραγούδησε πολύ καλά. Η κ. Νέζερ εχειροκροτήθη ενθουσιωδώς. Ο κ. Μάνος Φιλιππίδης και ο κ. Ι. Στυλιανόπουλος εδημιούργησαν δύο καλούς τύπους εις το κωμικό σκετς "τα βαφτήσια". Ο κ. Δούκας όπως πάντοτε έπαιξε καλά. Η "Κανταδούλα" με εκτελεστάς τους κ.κ. Φιλιππίδην, Στυλιανόπουλον, Κονταρίνην ήρεσε και εχειροκροτήθη.
Ιδιαιτέραν εντύπωσιν έκαμε η εμφάνισις της ορχήστρας Φράγκο, η οποία κατ' επανάληψιν εχειροκροτήθη ενθουσιωδώς. Η εκτέλεσις της τριφωνίας ωραιοτάτη.
Ο ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ
Αυτή η τελευταία πρόταση είναι ένας πολύ συχνός μπελάς στις κριτικές των επιθεωρησιακών θεαμάτων της περιόδου εκείνης, αφού οι κριτικοί αντί να γράψουν τον τίτλο μιας σκηνής, περιορίζονται στο να την... περιγράψουν: για παράδειγμα έγραφαν η "τριφωνία", το "σκετς", το "φινάλε" καθώς συνήθως υπήρχαν μία τριφωνία, ένα σκετς και ένα φινάλε σε κάθε έργο, οπότε αν δεν έχει σωθεί το πρόγραμμα της παράστασης ή κάποιο άλλο εκτενές ρεπορτάζ από την παράσταση, δεν έχουμε καμιά ελπίδα να εντοπίσουμε τον τίτλο ή το θέμα των σκηνών...

Βραδυνή, 11-2-1943

Ευτυχώς σε αυτή την περίπτωση έχει διασωθεί το πρόγραμμα της παράστασης στο ΕΛΙΑ, και σε αυτό διαβάζουμε ότι η τριφωνία είχε τίτλο "Τα βιοπαλαιστάκια" και εκτελούνταν από την απαράμιλλη Μαρίκα Νέζερ, τον Κώστα Δούκα και τον Ιωάννη Στυλιανόπουλο. Επίσης διαβάζουμε ότι "Τα βαφτήσια" (sic) δεν είναι κωμικό σκετς αλλά το φινάλε της παράστασης. Ακόμα διαβάζουμε ότι τα σκηνικά είναι του κ. Δημητρίου, ενώ παραδόξως δεν διαβάζουμε τίποτα για την εμφάνιση της Πάολας: το όνομά της αναφέρεται στην πρώτη σελίδα (όπως και στις διαφημίσεις): φαίνεται όμως πως έχει αρχίσει να παραγκωνίζεται στους θιάσους, καθώς δεν ανήκει πια στη θιασαρχική φίρμα και το όνομά της βρίσκεται, πρώτο βέβαια αλλά, μετά τον τίτλο του έργου.
 
Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε ότι ανεξάρτητα από την καλλιτεχνική της αξία, που δεν αποκλείεται να ήταν όντως μεγάλη, τονίζεται ιδιαίτερα η συμβολή της ιταλικής ορχήστρας τζαζ Φράνκο (όπως την έγραφαν όλες οι διαφημίσεις αλλά και τα ρεπορτάζ άλλων εντύπων), αφού την Αθήνα τη διοικούν οι ιταλικές δυνάμεις. Η ορχήστρα είχε δική της ξεχωριστή εμφάνιση στο τρίτο μέρος της επιθεώρησης (ενώ οι επιθεωρήσεις αποτελούνταν πάντα από δύο μέρη εκείνη την εποχή), ενώ στα πρώτα δύο μέρη έπαιζε φυσικά η ορχήστρα του Γιάννη Σπάρτακου με σολίστ στο ακορντεόν τον Μιχάλη Σουγιούλ, ο οποίος υπέγραφε και τη μουσική υπόκρουση του έργου... 



Η παρούσα ανάρτηση, όπως και όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στο ιστολόγιο αυτό, είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας. Είναι υποχρεωτική η ρητή αναφορά στο ιστολόγιο, όταν χρησιμοποιείται υλικό από τις αναρτήσεις του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: