Παρασκευή 28 Μαΐου 2021

Σαν σήμερα το 1990: "Ένα πορτρέτο στην άμμο"

Στις 28 Μαΐου 1990 εγκαινιάστηκε στην πλατεία Φλοίσβου, στο Παλαιό Φάληρο, η έκθεση "Ένα πορτρέτο στην άμμο", μια σειρά προσωπογραφιών της Ρένας Βλαχοπούλου που φιλοτέχνησε ο Νίκος Ζαχόπουλος. Επρόκειτο για μια "εικαστική βιογραφία" της Ρένας, καθώς τα πορτρέτα την απεικόνιζαν σε διάφορες φάσεις της ζωής και της καριέρας της από τα χρόνια του '40 μέχρι το 1989.


Κόσμος πολύς συγκεντρώθηκε στο Παλαιό Φάληρο εκείνο το βράδυ για να θαυμάσει τα έργα και να χειροκροτήσει τη Ρένα Βλαχοπούλου που συγκινημένη υπέγραφε αυτόγραφα και ευχαριστούσε συναδέλφους, θαυμάστριες και θαυμαστές για την παρουσία τους εκεί. Όπως έγραψε η Απογευματινή, η Ρένα δήλωσε: "Ίσως να μην είμαι πάντα όπως με δείχνουν οι πίνακες, αλλά πάντα θα σας αγαπώ και θα σας έχω στην καρδιά μου!"

Η Ρένα Βλαχοπούλου και ο Νίκος Ζαχόπουλος στα εγκαίνια της έκθεσης
"Ένα πορτρέτο στην άμμο"
στην πλατεία Φλοίσβου, στο Παλαιό Φάληρο, στις 28 Μαΐου 1990.

Ο ζωγράφος Νίκος Ζαχόπουλος γεννήθηκε στην Ικαρία το 1965 σε περιβάλλον καλλιτεχνικό--μητέρα του ήταν η Ικαριώτισσα ζωγράφος και ποιήτρια Βούλα Χονδρουλάκη. Όταν, το 1989, μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του θέλησε να κάνει γνωστή τη δουλειά του στο ευρύ κοινό, σκέφτηκε πως έπρεπε να ζωγραφίσει ένα πρόσωπο ιδιαίτερα αγαπητό στο κοινό. Αποφάσισε λοιπόν να επισκεφτεί τη Ρένα Βλαχοπούλου στο καμαρίνι της στο θέατρο Καλουτά και να της μιλήσει. Της είπε πως δεν είναι "ο τρελός θαυμαστής της", σαφώς την εκτιμούσε και τη θαύμαζε, αλλά ομολόγησε ότι την επέλεξε και για να μπορέσει να αναδείξει τη δουλειά του. Η Ρένα εκτίμησε την ειλικρίνειά του--της άρεσαν πάντα οι ντόμπροι άνθρωποι--και είπε αμέσως το "ναι": δέχτηκε μάλιστα να ποζάρει για ένα ολόσωμο πορτρέτο στο οποίο φορούσε την τουαλέτα του νούμερου "Μοντέρνος κινηματογράφος" που έπαιζε εκείνη τη σεζόν στο Καλουτά (στην επιθεώρηση Οι τελευταίοι ΠΑΣΟΚράτορες). Ο Ζαχόπουλος της είπε βέβαια πως δεν μπορούσε να την πληρώσει γι' αυτό, αλλά θα της χάριζε όσα πορτρέτα της άρεσαν. Η Ρένα, ωστόσο, τον πλήρωσε για τα έργα που πήρε--και μάλιστα έδωσε στον νεαρό ζωγράφο το τριπλάσιο ποσό από εκείνο που θα μπορούσε να ζητήσει εκείνος στο ξεκίνημα της καριέρας του. Τρία από τα πορτρέτα του κοσμούσαν έναν τοίχο στο σπίτι της στη Βούλα...


Η έκθεση "Ένα πορτρέτο στην άμμο" στάθηκε η αφορμή να ξεκινήσει μια βαθιά φιλία ανάμεσα στη Ρένα και τον προσωπογράφο της. Εκείνη τον σύστησε σε όλο τον καλλιτεχνικό κόσμο, αλλά και σε πολιτικούς που γνώριζε. Έτσι ο Νίκος Ζαχόπουλος άρχισε να φιλοτεχνεί πορτρέτα διάσημων προσωπικοτήτων της τέχνης και της πολιτικής. Του έδωσε μάλιστα την ευκαιρία να αρχίσει να εργάζεται και ως σκηνογράφος στο θέατρο. Είχε όμως και τη σπάνια ευκαιρία να γίνει άνθρωπος του σπιτιού της--και η Ρένα δεν άνοιγε το σπίτι της εύκολα... Ο Ζαχόπουλος περνούσε πολύ χρόνο κοντά της, διασκέδαζαν αλλά ταυτόχρονα μάθαινε από 'κείνη. Την άκουγε να του αφηγείται ιστορίες για την οικογένειά της και το σινάφι της και έπαιρνε μαθήματα ζωής. Ήταν κοντά της σε χαρούμενες και δημιουργικές στιγμές (μέχρι και τα πλακάκια τής πέρασε στο τελευταίο της σπίτι στη Βούλα!) αλλά ήταν δίπλα της και στις δύσκολες στιγμές, τα τελευταία χρόνια, όταν η Ρένα έγινε ακόμα πιο επιλεκτική και περνούσε τον χρόνο της μόνο με τους πολύ δικούς της ανθρώπους. 


Κάποια στιγμή ο Νίκος Ζαχόπουλος έδωσε το όνομα της Ρένας στην αίθουσα τέχνης που δημιούργησε στο Κουκάκι. Εκεί διοργάνωσε πολλές εκθέσεις και εκδηλώσεις, αρκετές από τις οποίες είχαν φιλανθρωπικό χαρακτήρα, καθώς στήριζαν το έργο της Unicef, το Χαμόγελο του Παιδιού, τα Παιδικά Χωριά SOS. Η Αίθουσα Τέχνης Ρένα Βλαχοπούλου ολοκλήρωσε κάποια στιγμή τον κύκλο της, αλλά ο Νίκος Ζαχόπουλος συνέχισε να στηρίζει τις παραπάνω οργανώσεις με προσφορά έργων του σε δημοπρασίες και τη συμμετοχή του σε διάφορα δρώμενα.


Ο Νίκος Ζαχόπουλος συνεχίζει να δημιουργεί όχι μόνο προσωπογραφίες αλλά και έργα σουρεαλιστικής ζωγραφικής. Καμαρώνει την κόρη του, απολαμβάνει την εκτίμηση κοινού και ειδικών, και μοιράζεται πάντα με φίλες και φίλους το πάθος του για την τέχνη και τις εμπειρίες του από τη γνωριμία με τις δεκάδες προσωπικότητες που ζωγράφισε. Κι εμείς συνεχίζουμε να θαυμάζουμε τις υπέροχες προσωπογραφίες του όχι μόνο για τη "φυσιογνωμική ομοιότητά" τους με τα πρόσωπα που ζωγράφισε αλλά και για την ιδιαίτερη ικανότητά του να αποτυπώνει λεπτομέρειες της ιδιαίτερης προσωπικότητάς τους...

Ο Νίκος Ζαχόπουλος και η Ρένα Βλαχοπούλου
στο θέατρο Ακροπόλ, στο γραφείο του επιχειρηματία
Θάνου Μαρτίνου (διακρίνεται στο βάθος)
τη χειμερινή περίοδο 1989-90, όταν η Ρένα εμφανιζόταν
στην επιθεώρηση
Τρελλάντα Λαμπάντα
(φοράει την τουαλέτα της αποθέωσης).
 
Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το έργο του Νίκου Ζαχόπουλου αλλά και τις αναμνήσεις του από τη ζωή του κοντά στη Ρένα Βλαχοπούλου, μπορείτε να διαβάσετε τη συνέντευξη που παραχώρησε στον Rena Fan την άνοιξη του 2010.


Η παρούσα ανάρτηση, όπως και όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στο ιστολόγιο αυτό, είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας. Είναι υποχρεωτική η ρητή αναφορά στο ιστολόγιο, όταν χρησιμοποιείται υλικό από τις αναρτήσεις του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: