Κυριακή 2 Μαΐου 2021

Σαν σήμερα το 1959: Συνέντευξη στον Σταμάτη Φιλιππούλη

Στις 2 Μαΐου 1959 η εφημερίδα Εμπρός δημοσίευσε μια συνέντευξη που παραχώρησε η Ρένα Βλαχοπούλου στον δημοσιογράφο Σταμάτη Φιλιππούλη. Πιστεύω ότι οι παλιότερες συνεντεύξεις της Ρένας--ειδικά εκείνες που έδωσε πριν γνωρίσει την τεράστια επιτυχία που της πρόσφεραν οι ταινίες της Φίνος Φιλμ--παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και γι' αυτό την αναδημοσιεύω ολόκληρη. Ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος θαυμάζει πολύ τη Ρένα (φαίνεται από τη χαριτωμένη υπερβολή με την οποία ξεκινά το κείμενό του), οπότε ως ρενοφανατικές/-κοί μπορούμε να ταυτιστούμε μαζί του.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΙΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΑΝ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΡΙΑΝ

ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΟΝΗ ΜΕ ΤΑΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΤΗΣ

Δεν θα ξαναπαίξη στον κινηματογράφο.--Μανιώδης συλλέκτρια πινάκων.
--Ξεκίνησε απ' το ψαλτήρι του ναού του Αγίου Αντωνίου.

Ρένα Βλαχοπούλου. Ειδική στατιστική απέδειξε ότι κάθε πέντε λεπτά ένας Έλλην, οπουδήποτε και αν ευρίσκεται, ή σφυρίζει ή μουρμουρίζει η τραγουδά κάποιο τραγούδι της. Έχει είκοσι χρόνια, που μέσω του μικροφώνου σκορπά άλλοτε τη νοσταλγία κι άλλοτε το κέφι στους πάμπολλους... ακουστικούς θαυμαστές της. Αλλά πώς ξεκίνησε; Ξεκίνησε, όπως η ίδια λέει...

ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΝΤΩΝΙΟ...
"Ήμουν οκτώ ετών όταν με προσέλαβαν ως αριστερό... ψάλτη στην εκκλησία της ενορίας μας, τον Άγιο Αντώνιου, με... μισθό... πέντε δραχμές την εβδομάδα. Άλλα χρόνια, όμορφα...

Γεννήθηκα στην Κέρκυρα, ένα έτος "χωρίς σημασία", και ήμουν ο πέμπτος βλαστός ενός δένδρου από πέντε κορίτσια και τρία αγόρια.

Από την οικογένειά μας μόνον η μάννα μου πίστευε πως έχω φωνή κι ίσως γι' αυτό να παρέβλεπε τις μυστηριώδεις εξαφανίσεις ολοκλήρων βάζων με γλυκό, γιατί αληθινά η λαιμαργία μου έφθανε μέχρι του σημείου να εξαφανίζωνται επίσης "μυστηριωδώς" και τα γλυκά των συμμαθητών μου στο σχολείο!

Κακή μαθήτρια, ανυπόταχτο κορίτσι, η παραφωνία ανάμεσα στα υπάκουα αδέλφια μου.

Το ντεμπούτο μου στο παλκοσένικο το έκανα εννέα ετών. Τραγούδησα την άρια της Τζίλντας σε μια παράστασι που 'δωσε κάποια Κερκυραϊκή λέσχη. Και για ένα λαό, όπως ο Κερκυραϊκός, που διαθέτει εξαιρετικά ευαίσθητο "μουσικό αυτί" η εμφάνισις μιας μικρής καλλιτέχνιδος δεν σημαίνει τίποτε αν αυτή δεν είναι κάτι. Εμένα με χειροκρότησαν. Ήταν τα πρώτα χειροκροτήματα του κοινού. Δεν λησμονούνται.

"Αγαπώ πολύ τα καλά βιβλία"
λέγει η Ρένα Βλαχοπούλου.
Πραγματικά η εκλεκτή καλλιτέχνις
δεν αφήνει ούτε μια στιγμή 
να πάει χαμένη. Διαβάζει συνεχώς
Έλληνες και ξένους συγγραφείς,
διαβάζει οποιοδήποτε καλό βιβλίο
πέσει στα χέρια της.
[Σημείωση του Rena Fan: μάλλον
έφτιαχνε ακόμα την εικόνα της...]


ΜΕ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΝ
Συχνά στον κύκλο μας μεταχειρίζονται την λέξι "ανακαλύπτω", όταν πρόκειται για κάποιον που διαθέτει ένα ταλέντο εν αγνοία του κόσμου και ξαφνικά βρίσκεται στην σκηνή εν αγνοία... δικιά του. Εμένα λοιπόν--αν μπορώ να μεταχειρισθώ την λέξι αυτή--με... ανεκάλυψε ο Μίμης Τραϊφόρος. 

Έτος ανακαλύψεως το 1940 και πρώτο επίσημο ντεμπούτο τον ίδιο χρόνο στην "Όασι" με την "Μικρή χωριατοπούλα". Μετά από την "Όασι" εμφανίζομαι με τον θίασο του Μακέδου. Και όλη η Κατοχή πέρασε πότε εδώ και πότε εκεί--δύσκολα χρόνια μια και οι γονείς μου είχαν σκοτωθή κατά τους βομβαρδισμούς της Κερκύρας και όλη η φροντίδα της φαμίλιας μας έπεσε στους δικούς μου ώμους. Αγαπώ τ' αδέλφια μου κι είμαι ευτυχισμένη που μου δόθηκε η ευκαιρία να τους δείξω την αγάπη μου."

ΤΑ 400 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ
Με αυτήν την εκδήλωσιν συμπάθειας προς τα αδέλφια της, ο παλιός... ψάλτης της εκκλησίας του Αγίου Αντωνίου έκλεισε το αυτοβιογραφικόν του σημείωμα. Ωστόσο, επειδή η απορία του δημοσιογράφου δεν είναι... βηξ αλλά ερώτησις, προεκτείνουμε την αυτοβιογραφία της δημοφιλούς τραγουδίστριας σε συνέντευξι. 

--Κυρία Βλαχοπούλου, πόσα τραγούδια έχετε λανσάρει έως τώρα;
--Μα περί τα τετρακόσια...
--Και ποια θεωρείτε σαν καλύτερα;
--Τρία τραγούδια του Θεοφανίδη. Τα "Είσαι το μεγάλο μου αμόρε", "Σατράπη μου" και το "Καλημέρα Αθήνα". [Σημείωση του Rena Fan: μάλλον εννοεί το "Καλημέρα ζωή".] Μ' αυτό, φυσικά, δεν εννοώ ότι και οι άλλοι συνθέται υστερούν. Αλλά ο Θεοφανίδης πλησιάζει περισσότερο την ψυχή μου...
--Και ποιους στιχουργούς προτιμάτε;
--Τον Γιαννακόπουλο, τον Παπαδούκα, τον Σπυρόπουλο, τον Τραϊφόρο και μερικούς άλλους...
--Πώς διατηρείτε την φόρμα της φωνής σας;
--Δεν την διατηρώ. Διατηρείται.
--Ποια τραγούδια ταιριάζουν περισσότερο σ' αυτήν;
--Τα ρομαντικά.
--Κυρία Βλαχοπούλου, είχαμε προσέξει ότι τα τραγούδια σας πρώτα είχαν σαν "λάιτ μοτίβ" λέξεις όπως: "έλα", "σε περιμένω", "σ' αγαπώ", ενώ τώρα συμβαίνει το αντίθετο. Πώς να το εξηγήσωμε αυτό;

Κάποιο σύννεφο "εγκαθίσταται" στα μάτια της εκλεκτής καλλιτέχνιδος. Και η φωνή της, με τον χαρακτηριστικό μουσικό τόνο που διακρίνεται σ' όλους τους επτανησίους, ακούγεται χαμηλή, ήρεμη--δεν αποκλείεται να κρύβη κάποια αναπόλησι. 
--Είχα ένα δεσμό. Ο δεσμός αυτός κράτησε εξ ολόκληρα χρόνια. Τότε ήταν που τραγουδούσα τραγούδια που μιλούσαν για την αγάπη. Ύστερα ήλθε ο χωρισμός. Και τα τραγούδια μου πλέον άλλαξαν και αυτά. Στην αρχή υπέφερα. Τώρα αρχίζω και βλέπω την ζωή όμορφη...
--Σας αρέσει η οικογένεια;
--Τρελλαίνομαι. Δυστυχώς ο Θεός δεν μου έδωσε την ευκαιρία να την απολαύσω.  Για... αντιστάθμισμα όμως έχω τα... δεκατέσσερα ανήψια μου. Όλα αγόρια. Σκέφτομαι... σοβαρά να διοργανώσω τον δικό μου... στρατό.

"Αυτός είναι ο φίλος μου. Δώρο κάποιου πασά στην Αίγυπτο.
Μ' αγαπά και τον αγαπώ. Κι όταν είμαι στενοχωρημένη του μιλώ
κι εκείνος μου απαντά. Με συμβουλεύει τι να κάνω...
Τον έχω δεκαπέντε χρόνια...". Ο κούκλος αυτός είναι πράγματι
η μεγάλη αδυναμία της Ρένας Βλαχοπούλου. Ένας πραγματικά
διακριτικός θαυμαστής. Σοβαρός, καθώς πρέπει και πάνω
απ' όλα... σιωπηλός. Ό,τι χρειάζεται μια γυναίκα για να... μιλά.
 


Η Ρένα Βλαχοπούλου...
...γράφει με το αριστερό χέρι...
...ποιήματα που δεν δείχνει ποτέ σε κανέναν...
...αμείβεται διά κάθε εμφάνισίν της εις το θέατρο και το κέντρο που τραγουδά με 600 και 1500 δρ. αντιστοίχως...
...άρα τα ετήσια έσοδά της ανέρχονται εις επτακοσίας περίπου χιλιάδας...
...έχει φύλακα-άγγελο του σπιτιού της τον Νίκο τον καμαριέρη της...
...που της "απαγορεύει" την είσοδον εις την κουζίναν.

Η ΓΝΩΜΗ ΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ
Και συνεχίζοντας την συνέντευξίν μας με την δημοφιλή ερμηνεύτρια του τραγουδιού, της ζητάμε την γνώμη της για τους συμπατριώτες της.
--Οι Κερκυραίοι, μας λέει, είναι άνθρωποι καλοί και αγαθοί εν αντιθέσει με τις Κερκυραίες που είναι έξυπνες στο έπακρον. 
--Σύμφωνοι, κυρία Βλαχοπούλου, αλλά έχουμε ακουστά ότι στο νησί σας έχετε ένα...
--Το τρελλοκομείο! μας διακόπτει απότομα εκείνη. Κι όμως... μας λένε τρελλούς, αλλά το τρελλοκομείο μας μόνο ξένοι το κατοικούν. Ένας Κερκυραίος που ζη σ' αυτό δεν είναι τρελλός. Μένει εκεί γιατί του αρέσει η... ησυχία.
Να και κάτι που δεν το ξέραμε...

ΠΟΛΥΘΡΟΝΑ ΓΙΑ ΤΑ... ΣΤΕΡΝΑ
Εντύπωσι μας κάνει στο σπίτι της, του Φαλήρου, μια μεγάλη κουνιστή πολυθρόνα.
--Την έχω, μας εξηγεί, για τα γεράματα. Ακόμα έχω πάρει τις... παντόφλες και την... σκουφίτσα που θα φορώ.
Έτσι είναι. "Των φρονίμων τα παιδιά..." Και κάτι άλλο που τραβά την προσοχή μας είναι οι πάμπολλοι πίνακες που στολίζουν τους τοίχους. 
--Είμαι μανιώδης συλλέκτρια. Και στο άλλο σπίτι μου στο Χολαργό έχω ακόμα περισσότερους, κληρονομιά από την γιαγιά μου... Κι αυτές εκεί οι ακουαρέλλες--και μας δείχνει κάτι αληθινά ωραίες εργασίες--είναι του αδελφού μου, του Χρίστου Βλαχόπουλου, που μένει στην Κέρκυρα. Ελπίζω φέτος να του κάνω μία έκθεσι στην Αθήνα.
--Απ' τους ξένους συναδέλφους σας ποιους συμπαθείτε περισσότερο;
--Την Ροζ Μαρί Κλούνι, τον Πέρι Κόμο και τον Νατ Κινγκ Κόουλ.
--Τώρα πέστε μας, εκτός από τις "Πρωτευουσιάνικες περιπέτειες" έχετε γυρίσει άλλη ταινία;
--Όχι. Κι ούτε θέλω να γυρίσω. Με κουράζει το γύρισμα. [Σημείωση του Rena Fan: πού να ξέρε τι θα της συνέβαινε τέσσερα χρόνια μετά...] 

Η συνέντευξις τελειώνει. Ο... ψάλτης του Αγίου Αντωνίου πρέπει να ανέβη στην Αθήνα. Μας προτείνει να πάμε με το αυτοκίνητό της. Ευχαρίστως, αλλά προηγουμένως της ζητάμε να απαντήση στην ερώτησί μας πώς βλέπει το ελαφρό μουσικό θέατρο.
--Δυστυχώς το είδος αυτό του θεάτρου πήρε την κάτω βόλτα. Βλέπετε, δεν υπάρχουν ταλέντα.
Συμφωνούμε και συνοδεύοντας την πρώτη τραγουδίστρια του ελαφρού τραγουδιού της χώρας μας, επιβιβαζόμεθα στο "Οπελάκι" της και ενώ ο Νίκος, ο λυγερόκορμος καμαριέρης της κλείνει την πόρτα, ανοίγουμε το ραδιόφωνο κα... "θα ακούσετε τραγούδια με την Ρένα Βλαχοπούλου", λέει ο σπήκερ. Εκείνη γυρίζει και μας κοιτά.
--Δεν την βαρεθήκατε ακόμα;
Αλλά πώς να βαρεθή κανείς κάτι που διαρκώς ανανεώνεται;
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥΛΗΣ

Εμπρός, 2-5-1959


"Μη γελάτε κι έτσι είναι... Έψαλλα στον Άγι' Αντώνη... Τώρα αν τύχη
και παίξω κάτι στο θέατρο που δεν αρέσει στους κριτικούς, 
θα μου τα... ψάλουν εκείνοι" λέει στον συνεργάτη μας
η μοναδική Ελληνίδα ντιζέζ.

Βέβαια, δεν μπορούμε να είμαστε σίγουρες/-οι ότι η Ρένα διατύπωσε έτσι ακριβώς τις σκέψεις της, αφού βρισκόμαστε μάλλον σε μια περίοδο που οι δημοσιογράφοι δεν είχαν πάντοτε μαγνητόφωνα (που ήταν και αρκετά ογκώδη τότε) και κατέγραφαν τις απαντήσεις των συνεντευξιαζομένων στα μπλοκ τους μάλλον σε μορφή σημειώσεων. Τριάντα χρόνια αργότερα, την άνοιξη του 1989, το περιοδικό Εικόνες δημοσίευσε άλλη μια συνέντευξη της Ρένας στον Σταμάτη Φιλιππούλη, η οποία μοιάζει περισσότερο με σατιρικό χρονογράφημα (ή και επιθεωρησιακό νούμερο) για την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και το σκάνδαλο Κοσκωτά, και μπορούμε, σχεδόν με βεβαιότητα, να πούμε ότι και πάλι η διατύπωση δεν ανήκει στη Ρένα... Επίσης να αναφέρω ότι ο Φιλιππούλης είχε υπογράψει τα σενάρια των δύο πιο πρόσφατων βιντεοταινιών της (Όρμα, Ρένα, στην αρένα και Μια Ρένα χωρίς φρένα), στις οποίες μάλιστα πραγματοποίησε και ο ίδιος cameo εμφανίσεις...



Η παρούσα ανάρτηση, όπως και όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στο ιστολόγιο αυτό, είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας. Είναι υποχρεωτική η ρητή αναφορά στο ιστολόγιο, όταν χρησιμοποιείται υλικό από τις αναρτήσεις του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: