Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

Σαν σήμερα το 1944: Ένα καινούριο θέατρο

Στις 8 Απριλίου 1944 σε αρκετές αθηναϊκές εφημερίδες εμφανίστηκε, ανάμεσα σε άλλες διαφημίσεις, δύο φορές η λέξη ΚΑΠΡΙΣ. Επρόκειτο για την πρώτη διαφήμιση ενός καινούριου χειμερινού θεάτρου της Αθήνας που ίσα που πρόλαβε να λειτουργήσει στο τέλος της χειμερινής σεζόν 1943-44. 

Βραδυνή, 8-4-1944

Για την ακρίβεια το θέατρο Καπρίς, που βρισκόταν στην οδό Πανεπιστημίου, κοντά στην πλατεία Συντάγματος, άνοιξε τις πόρτες του στο αθηναϊκό κοινό την Κυριακή του Πάσχα, 16 Απριλίου, με την επιθεώρηση Ανθισμένες Πασχαλιές. Τα μόνα ονόματα συντελεστών που ανακοινώθηκαν στον Τύπο είναι των τριών συγγραφέων Γιώργου Ασημακόπουλου, Βασίλη Σπυρόπουλου και Παναγιώτη Παπαδούκα--μια από τις πρώτες, αν όχι η πρώτη, συνεργασία της θρυλικής Τριάδας, μολονότι στο μονοσέλιδο πρόγραμμα (ή φεϊγ φολάν) που βρισκόταν (και ελπίζω να βρίσκεται ακόμα) στο Θεατρικό Μουσείο αναγράφονται μόνο τα ονόματα του Ασημακόπουλου και του Σπυρόπουλου), του συνθέτη Τάσου Βάμπαρη και του μαέστρου Τάκη Μωράκη.


Είναι επίσης η πρώτη φορά που το όνομα της Ρένας Βλαχοπούλου βρίσκεται πρώτο στην ιεραρχία του θιάσου. Βέβαια, δεν πρόκειται για κάποιον μεγάλο θίασο: μάλλον σχηματίστηκε εκ των ενόντων, με καλλιτέχνιδες/-νες που δεν εμφανίζονταν ήδη σε κάποιο θέατρο, που στηρίχτηκε σε μεγάλο βαθμό στην τεράστια απήχηση που γνώριζε τότε ως Βασίλισσα της Τζαζ η Ρένα αλλά, φυσικά, και στη δημοφιλία του κονφερανσιέ και ποιητή Ορέστη Λάσκου. Στον θίασο ανήκαν ακόμα, από γυναίκες, η Φωφώ Χαρμπή, η Κατερίνα Λαγού, η Λιλή Κοντονή, η Τζένη Σταυροπούλου (λίγους μήνες μετά την εμφάνισή της στα Χειροκροτήματα του Γιώργου Τζαβέλλα), η Μαίρη Μανέλλη (ή Λαΐδου, η κόρη της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου και σύζυγος του Φραγκίσκου Μανέλλη--άραγε τότε να ξεκίνησε η γνωριμία της Ρένας με την οικογένεια της Παπαγιαννοπούλου;...), η Ντενίζ Κωνστάνζ, η Θέμις Βιντζηλαίου, η Ρίτα Πόμμερ και η Μαρίκα Καζαντζή, και από άνδρες ο Κ. Μάγκρελ, ο Ιταλός τραγουδιστής Πιέρο Λοβάτι, ο Φραγκίσκος Μανέλλης, ο Τάκης Χατζηχρήστος, ο Β. Κοντογιάννης και ο Απόλλων Γαβριηλίδης. Εκτός από τη Ρένα τραγουδούσε και το Τρίο Βάμπαρη.



Δεν γνωρίζουμε πολλά για τα νούμερα της επιθεώρησης αυτής. Ξέρουμε ότι υπήρχε ένα νούμερο με τίτλο "Επιστροφή των θεών" που εκτελούσαν η Φωφώ Χαρμπή και ο Β. Κοντογιάννης. Πιο πολλές πληροφορίες έχουμε για τα τραγούδια. Η Ρένα Βλαχοπούλου ερμήνευε τα "Τζούλια" και "Μ' αρέσεις", ενώ το Τρίο Βάμπαρη τραγουδούσε το "Προσοχή στα χρώματα" και το "Μ' αγαπούσες" σε στίχους του Μ. Λουκάτου.

Το Τρίο Βάμπαρη
Φωτογραφία από την ιστοσελίδα kithara.to

Οι Ανθισμένες πασχαλιές είχαν μάλλον μέτρια επιτυχία, αφού δεν κατάφεραν να συμπληρώσουν ένα μήνα παραστάσεων (που ήταν τότε η διάρκεια μιας επιτυχημένης επιθεώρησης). Στις 3 Μαΐου έδωσαν τη θέση τους στις Αρλούμπες του Γιάννη Φερμάνογλου, με μουσική του Τάκη Μωράκη και σκηνογραφίες του Γιώτη Στεφανίδη. Το φινάλε του έργου, μάλιστα, γράφτηκε από τον Τίμο Μωραϊτίνη (θέμα του τα λαχανικά που είναι απαραίτητα για τον επισιτισμό και εκτοπίζουν τα λουλούδια από τους κήπους και τις αγορές). Η Ρένα Βλαχοπούλου δεν εμφανίστηκε σε αυτή την επιθεώρηση, παρόλο που είχε αναγγελθεί ότι θα ερμήνευε σε αυτήν το "Ήλθες κοντά μου" ένα νέο τραγούδι του Μενέλαου Θεοφανίδη, με στίχους του Φερμάνογλου, Οι Αρλούμπες παίχτηκαν ως τις 16 Μαΐου. Οι παραστάσεις στο Καπρίς σταμάτησαν με την επίσημη δικαιολογία ότι όλες/-οι οι ηθοποιοί είχαν ήδη κλείσει συμφωνίες με θιάσους καλοκαιρινών θεάτρων, τις οποίες φυσικά δεν μπορούσαν να αθετήσουν. Από όσο ξέρω το Καπρίς δεν λειτούργησε ξανά σαν θέατρο, αφού μετά την Απελευθέρωση διαβάζουμε στις εφημερίδες ότι λειτουργεί ως κέντρο διασκέδασης-"Ντάνσινγκ"...   



Η παρούσα ανάρτηση, όπως και όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στο ιστολόγιο αυτό, είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας. Είναι υποχρεωτική η ρητή αναφορά στο ιστολόγιο, όταν χρησιμοποιείται υλικό από τις αναρτήσεις του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: