Στις 3 Δεκεμβρίου 1992 η εφημερίδα Τα Νέα δημοσίευσε ένα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ του Γιώργου Σαρηγιάννη σχετικά με τις εισπράξεις των αθηναϊκών θεάτρων κατά τη βδομάδα 23-30 Νοεμβρίου 1992. Εντελώς... συμπτωματικά, τις μεγαλύτερες εισπράξεις τις είχε πραγματοποιήσει το θέατρο Ακροπόλ με την επιθεώρηση Για την Ελλάδα ρε γαμώτο στην οποία πρωταγωνιστούσαν η Ρένα Βλαχοπούλου, ο Σωτήρης Μουστάκας, ο Νίκος Ρίζος και άλλες/οι ηθοποιοί (φυσικά το Ακροπόλ είναι πολύ μεγάλο θέατρο και η σύγκριση αδικεί κάποια άλλα θέατρα). Ωστόσο, πέρα από την πρωτιά που αποδίδεται στο Ακροπόλ, το ρεπορτάζ δίνει μια πάρα πολύ κατατοπιστική εικόνα του θεατρικού τοπίου της σεζόν εκείνης (έργα, θιασάρχες/θιασαρχίνες), για αυτό και το αναδημοσιεύω ολόκληρο.
Οι θεατές του Σαββατοκύριακου
Οι εισπράξεις των θεάτρων
Τα θέατρα συνεχίζουν να πηγαίνουν καλά! Σε γενικές γραμμές. Θεατρικοί επιχειρηματίες και θιασάρχες δηλώνουν ικανοποιημένοι και η εικόνα που παρουσιάζεται είναι [πιο] αισιόδοξη απ' όσο στην πραγματικότητα είναι.
Διότι "ικανοποιημένοι" δηλώνουν, την ανάγκην φιλοτιμίαν ποιούμενοι, και ορισμένοι που είναι γνωστό στην πιάτσα ότι δεν πάνε καλά... Αλλά αποφεύγουν να το επιβεβαιώσουν γιατί φοβούνται ότι δημιουργούν εντυπώσεις και ότι είναι πολύ νωρίς για κάτι τέτοιο.
Εξάλλου ο όρος "ικανοποιημένος" είναι σχετικός. Ικανοποιημένος μπορεί να δηλώνει ο θιασάρχης που κόβει εισιτήρια λίγα αλλά περισσότερα από την περασμένη εισπρακτικά κακή χρονιά του. Ή όταν συγκεντρώνει λίγο κόσμο αλλά περισσότερο από άλλα ομοειδή θεάματα. Ή όταν πιστεύει ότι το θέαμα που παρουσιάζει είναι τέτοιου επιπέδου ώστε "και πολλοί είναι αυτοί που έρχονται".
Πάντως, η αίσθηση ότι τα θέατρα φέτος πάνε καλύτερα, παρά την επιδείνωση της οικονομικής κρίσης, είναι διάχυτη. Βασική ένδειξη: αν και μπήκαμε στον Δεκέμβριο καμία έρευνα περί "θεατρικής κρίσεως"--απαραίτητη συνήθως τέτοιες μέρες--δεν είδε το φως της δημοσιότητας.
Βασικό, πάντως, χαρακτηριστικό αυτής της περιόδου είναι η μαζική μετατόπιση του κοινού στις παραστάσεις του Σαββατοκύριακου. Θέατρα που πηγαίνουν, όντως, καλά βλέπουν στις καθημερινές λίγες δεκάδες θεατών, ενώ τα Σαββατοκύριακα αναγκάζονται να προσθέτουν καθίσματα και σκαμνάκια.
"ΤΑ ΝΕΑ" διέτρεξαν και πάλι τη θεατρική αγορά, μίλησαν με θεατρικούς επιχειρηματίες και θιασάρχες--μόνη δυνατή πηγή πληροφόρησης--και δημοσιεύουν σήμερα τις εισπράξεις των θεάτρων του εμπορικού κέντρου για την εβδομάδα 23-30 Νοεμβρίου. Οι αριθμοί δόθηκαν από τους υπευθύνους των θεάτρων, τους οποίους και βαρύνει η ευθύνη για την αλήθεια τους και δημοσιεύονται με πλήρη γνώση ότι πολλοί δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αλλά στη μουχλιασμένη και ξεπερασμένη πλέον νοοτροπία "ας 'φουσκώσουμε' τα νούμερα, ο κόσμος δεν καταλαβαίνει και επηρεάζεται"...
--"Αθηνών" ("Το αγρίμι"-Μαραγκού): Ο επιχειρηματίας κ. Βίλης Ανδρέου διαφωνεί με τη λογική της δημοσιοποίησης των εισπράξεων.
--"Ακάδημος" ("Πέτα τη μαμά... απ' το παράθυρο"-Λεζές): 1.100.000 δρχ.
--"Ακροπόλ" (Επιθεώρηση "Για την Ελλάδα ρε γαμώτο"-Βλαχοπούλου, Μουστάκας, Ρίζος): 9.900.000 δρχ,
--"Αλάμπρα" ("Έρωτας και αναρχία"-Μητρούσης, Μόρτζος). Ο επιχειρηματίας κ. Εδμόνδος Φυρστ θεωρεί πρόωρο να δοθούν οι εισπράξεις, όταν η παράσταση δεν συμπλήρωσε μήνα.
--"Άλφα" ("Ησυχία... κοιμόμαστε"-Ληναίος, Φωτίου): 1.060.000 δρχ.
--"Αμιράλ" ("Εκτός ελέγχου"-Βαλτινός, Βούρος). Ο κ. Βαλτινός συνεχίζει να θεωρεί "γελοίο το παιχνίδι με τα ψεύτικα νούμερα".
--"Αναλυτή" ("Απόψε αυτοσχεδιάζουμε"-Ρηγόπουλος, Καραγιάννη), 800.000 δρχ.
--"Βεργή" ("Η νύφη από το Λίβερπουλ"-Φράγκος, Ρουσσέα). Ο κ. Φράγκος πιστεύει ότι δεν μπορούν να συγκρίνονται τα μικροθέατρα με το χαμηλό εισιτήριο με τις μεγάλες εμπορικές φίρμες.
--"Βρετάνια" ("Ταμ-Ταμ και... Τάνγκο"-Ντενίση), 4.900.000 δρχ.
--"Διάνα" ("Κλειδί για δύο"-Παναγιωτοπούλου): 2.700.000 δρχ,
--"Διονύσια" ("Μετά το πανηγύρι--Δανδουλάκη): "Μετά την ψευδολογία πολλών θεάτρων στον προηγούμενο κατάλογο που δημοσίευσαν "ΤΑ ΝΕΑ" δεν δίνουμε τις εισπράξεις", δήλωσαν από το θέατρο "Διονύσια".
--"Ιλίσια" ("Ξανά μαζί"-Καρακατσάνης): 6.000.000 δρχ.
--"Καλουτά" ("Έλα το βράδυ... θα είμαι με μια φίλη σου"-Τσιβιλίκας): 2.500.000 δρχ.
--"Κάππα" ("Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ"-Παπαμιχαήλ, Κούρκουλα): 3.000.000 δρχ.
--"Καρέζη" ("Σαχάρα πάρτι"-Παπακωνσταντίνου): Δεν θέλησε να δώσει τις εισπράξεις ο εκ των παραγωγών κ. Βασίλης Χαλακατεβάκης, διαφωνώντας επίσης με τη λογική της δημοσιοποίησης.
--"Λαμπέτη" ("Η μικρή μας πόλη"-Τσακίρογλου, Ζούνη): 4.300.000 δρχ.
--"Μινώα" ("Πάρ'τα Κώστα και κάντα κομπόστα"-Πάντζας, Γιουλάκη): 1.000.000 δρχ.
--"Μουσούρη" ("Η γυναίκα με τα μαύρα"-Αλεξανδράκης, Κατρανίδης): Ο κ. Κατρανίδης δηλώνει ότι δεν του αρέσει να μπει "σ' αυτού του είδους το ανταγωνιστικό παιχνίδι".
--"Περοκέ" ("Ο αρχοντοχωριάτης"-Βουτσάς): 4.700.000 δρχ.
--"Πόρτα" ("SOS"-Αδαμάκη): Ο εκ των παραγωγών κ. Χαλακατεβάκης δεν έδωσε τις εισπράξεις με το ίδιο επιχείρημα του θεάτρου "Καρέζη".
--"Σούπερ-Σταρ" ("Ζηλεύω, ζηλεύεις, ζηλεύει"-Ντούζος, Παπανίκα): 1.000.000 δρχ.
--"Χατζηχρήστου" ("Έξι σ' ένα κρεβάτι"-Τζεβελέκος, Σταμουλάκη): 1.800.000 δρχ.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗΣ
Τα Νέα, 3-12-1992
Όπως αναφέρεται και στο ρεπορτάζ, στη λίστα συμπεριλαμβάνονται μόνο οι παραστάσεις των κεντρικών θεάτρων και όχι τα μικρότερα περιφερειακά θέατρα (πχ το Αμόρε ή το Αντι-Θέατρο της Μ. Ξενουδάκη) ή του Εθνικού Θεάτρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου