Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2020

Σαν σήμερα το 1985: Και σκηνοθέτιδα...

Στις 5 Οκτωβρίου 1985 η εφημερίδα Απογευματινή έγραψε για την πρεμιέρα της μουσικής κωμωδίας Η Δυναστεία της Ρένας που δόθηκε το προηγούμενο βράδυ:
"ΒΡΕΤΑΝΙΑ": Κατάμεστο το θέατρο που παρουσιάζει την "Δυναστεία της Ρένας" με πρωταγωνίστρια την Ρένα Βλαχοπούλου.

"Είναι δάσκαλος για μας τους νεότερους στη σκηνή και τα καμαρίνια", είπε ο Γιάννης Κατράνης και συνέχισε: "Το έργο είναι γεμάτο γέλιο και ποιότητα. Αυτά αρκούν...".

Ο επιχειρηματίας κ. Κάρολος Παυλάκης τόνισε ότι είναι έργο που τα πάει πολύ καλά, αφού μάλιστα οι προσκλήσεις είναι, σχεδόν, ανύπαρκτες και τα γέλια ατελείωτα...

Απογευματινή, 5-10-1985 

Προφανώς ο Γιάννης Κατράνης χρησιμοποιούσε τον όρο "δάσκαλος" και κυριολεκτικά, αφού με τη Δυναστεία της Ρένας η Ρένα Βλαχοπούλου πραγματοποιούσε το ντεμπούτο της στη σκηνοθεσία. Ο νέος αυτός "ρόλος" της δημοφιλούς κωμικού τονίστηκε αρκετά στα δημοσιεύματα πριν την πρεμιέρα και στη συνέντευξη τύπου. Εκεί ο Δημήτρης Καλλιβωκάς δήλωσε για τη Ρένα-σκηνοθέτιδα: "Έχω συνεργαστεί κατά καιρούς με μεγάλους σκηνοθέτες από το Ροντήρη ως τον Κουν, της αξίζει ένα μπράβο, της Ρένας Βλαχοπούλου, γιατί προσπάθησε και κατάφερε να μη "φανεί" η σκηνοθεσία της μέσα στην παράσταση. Μας 'έδειξε' τους ρόλους χωρίς να προσπαθήσει να επιβάλει τη δική της άποψη" (Απογευματινή, 3-10-1985) και συμπλήρωσε: "Η Ρένα προσπάθησε να 'αποκαλύψει' εμάς. Μας σκηνοθέτησε ορθόδοξα, σαν ηθοποιός" (Μεσημβρινή, 3-10-1985). Η ίδια η Ρένα δήλωσε για σκηνοθεσία της: "Έκανα τη σκηνοθεσία από ένστικτο. Η γραμμή που έδωσα στους ηθοποιούς προσπάθησα να είναι καθημερινή, σωστή, να μην τους δημιουργεί προβλήματα" (Ελευθεροτυπία, 3-10-1985). Βέβαια, η ίδια είχε ήδη σκηνοθετηθεί στον ρόλο αυτόν στο θέατρο από τον Αντώνη Αντωνίου, όταν παρουσίασε το έργο σε περιοδεία με τον τίτλο Η μάνα μου η γόησσα, και στον κινηματογράφο από τον Κώστα Καραγιάννη,  στην κινηματογραφική εκδοχή της κωμωδίας με τίτλο Η μανούλα, το μανούλι και ο παίδαρος (η λέξη Δυναστεία επιλέχτηκε προφανώς λόγω της μεγάλης επιτυχίας του αμερικανικού σίριαλ στην κρατική τηλεόραση).

Στις πρόβες της Δυναστείας της Ρένας:
οι συγγραφείς Πολύβιος Βασιλειάδης, Λάκης Μιχαηλίδης, ο συνθέτης Γιώργος Θεοδοσιάδης
και οι ηθοποιοί Νίκος Παπαγεωργίου, Κάρολος Παυλάκης (επιχειρηματίας επίσης του Βρετάνια), Νίκος Σταγόπουλος, Δημήτρης Καλλιβωκάς, Εύα Μπενέτα, Αθηνά Μαυρομάτη, Γιάννης Κατράνης και μπροστά από την πρωταγωνίστρια και σκηνοθέτιδα Ρένα Βλαχοπούλου η Στέλλα Κωνσταντινίδου

Η απόφασή της να εγκαταλείψει την επιθεώρηση εκείνη τη σεζόν και να στραφεί στη μουσική κωμωδία συνοδεύτηκε από αυτοκριτική: "Είναι καιρός να δώσουμε μια άλλη γραμμή στο ελληνικό θέατρο πέρα από τη χυδαιότητα και τις αισχρολογίες" (Απογευματινή, 3-10-1985). "Καιρός να αναβιώσει η ελληνική μουσική κωμωδία, καιρός να δώσουμε ζωή στο θέατρο, να σταματήσουμε τα αλαλούμ γιατί μεταξύ μας υπήρξαν και τέτοιες στιγμές στη ζωή μας" (Μεσημβρινή, 3-10-1985).

Η Ρένα σε δύο μουσικά στιγμιότυπα από τη Δυναστεία της Ρένας:
τραγουδώντας το "Έρωτα" και το συγκινητικό "Τι θα μείνει"
(από το πρόγραμμα της παράστασης)

Μπορεί η Ρένα να αποφάσισε να απέχει από την επιθεώρηση και τα αλαλούμ της, δεν προσπάθησε όμως να αποφύγει την πολιτική σάτιρα: το ΠΑΣΟΚ ήταν στην εξουσία και η Ρένα Βλαχοπούλου υποστήριζε τη Νέα Δημοκρατία, οπότε η σάτιρα του κυβερνώντος κόμματος, "ένθετη" στο αρχικό έργο που δεν είχε τέτοιες δόσεις επικαιρότητας, φαίνεται πως ήταν άφθονη. Το σχολίασε μάλλον διακριτικά η Μεσημβρινή (που ήταν φίλα προσκείμενη στη ΝΔ--έγραψε η Κική Σεγδίτσα πως οι συγγραφείς επέμειναν "να σερβίρουν στο έργο σύχρονη καθημερινότητα απ' αυτές που υιοθετούν οι αιωνίως πολιτικολογούντες Έλληνες σχετικώς μονόπλευρα", 7-10-1985) και πιο δηκτικά το Έθνος (που ήταν φίλα προσκείμενο στο ΠΑΣΟΚ--έγραψε η Ελένη Σπανοπούλου πως η Ρένα Βλαχοπούλου "καταφεύγει, για πρώτη φορά τόσο απροκάλυπτα και με τόσο αντιθεατρικό τρόπο, στην πολιτική της τοποθέτηση για να βγάλει γέλιο. Κάτι που δεν το είχε ανάγκη μέχρι τώρα μια Βλαχοπούλου", 6-10-1985).

Ο θίασος μπροστά στο σκηνικό του Γιώργου Ανεμογιάννη.
Οι χορογραφίες της παράστασης ήταν του Δημήτρη Ιβάνωφ.

Δυστυχώς δεν είδα την παράσταση, για να μπορώ να κρίνω, παρά μόνο κάποια αποσπάσματα βιντεοσκοπημένα και σε ένα από αυτά θυμάμαι τη Ρένα, στην εναρκτήρια σκηνή του έργου, να αποδίδει τον καβγά με τη γειτόνισσά της (στην οποία αφιέρωνε το σατιρικό τραγούδι "Το σουβλάκι") εκτός από τις σακούλες των σκουπιδιών που εκείνη δεν έδενε και σε πολιτικούς λόγους: "Είδε το μπλε φόρεμα και το πήρε κομματικά το πράγμα!"...

Η Δυναστεία της Ρένας σε μορφή... φωτορομάντζου
στο περιοδικό
Και (χειμώνας 1986).
Η Ρένα Βλαχοπούλου με το... επίμαχο μπλε φόρεμα
που έδινε αφορμή για πολιτικές ατάκες...

Σε κάθε περίπτωση, Η Δυναστεία της Ρένας έδινε στο κοινό της Ρένας την ευκαιρία να την απολαμβάνει επί δύο ώρες πάνω στη σκηνή. Έγραψε ο Νέστορας Μάτσας στην κριτική του (Βραδυνή, 10-10-1985): 
Η Ρένα Βλαχοπούλου είναι ένα από τα τελευταία "ιερά τέρατα" που έχει ακόμα το θέατρό μας. Προικισμένη με ένα γερό θεατρικό ταλέντο, με προσωπικότητα κι εκρηκτικό μπρίο, γεμίζει με τη λάμψη της τη σκηνή. Ακόμα κι όταν αυτοσχεδιάζει, τα σκηνικά της "ευρήματα" ενώνει έξυπνα, πρωτότυπα, γελαστικά. (...) Έτσι που ο θεατής (...) διασκεδάζει και χαίρεται με την παρουσία της. Με το 'σόλο' της που είναι κεντημένο ως την τελευταία του λεπτομέρεια. Και παράλληλα αντλεί ένα μήνυμα αισιοδοξίας. Γιατί η Βλαχοπούλου έχει γενναία εξουδετερώσει το χρόνο. Με νεανικό κέφι που θα το ζήλευαν ακόμα και... έφηβοι οργώνει για δυο ώρες τη σκηνή πείθοντας ακόμα και τους πιο δύσπιστους ότι έχει νικήσει το χρόνο με την αγάπη της για το ιερό θεατρικό σανίδι και με την πίστη της ότι το κοινό, που μ' ενθουσιασμό τη χειροκροτεί, την αγαπάει και τη χρειάζεται.

Έθνος, 3-10-1985

Ίσως για αυτόν τον λόγο, παρά τις φήμες (και ίσως και μια δήλωσή της, όπως ισχυρίστηκε η Κική Σεγδίτσα) ότι η Δυναστεία της Ρένας θα ήταν η αποχαιρετιστήρια παράστασή της, τελικά αναθεώρησε αυτή την απόφασή της και παρέμεινε στη σκηνή για εννιά ακόμα χρόνια... Όσο για τον ρόλο της σκηνοθέτιδας, δεν τον ανέλαβε ξανά (εκτός μόνο από την ευθύνη της "σκηνοθετικής επιμέλειας"--όπως δηλωνόταν στα δελτία Τύπου και όχι στο πρόγραμμα--της τελευταίας της τουρνέ με το... γρουσούζικο Μας τελείωσες)...





Δεν υπάρχουν σχόλια: