Στις 9 Αυγούστου 1974 η εφημερίδα Τα Νέα μας πληροφορεί:
Η Ρένα Βλαχοπούλου με τον θίασό της επαναλαμβάνει σήμερα την περιοδεία της παρουσιάζοντας στο Ηράκλειο και εν συνεχεία σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Κρήτης την επίκαιρη πολιτική σάτιρα των Καραγιάννη-Καμπάνη "Ο Σεΐχης της Καβάλας".
Η σάτιρα αυτή, στην οποία έχουν προστεθή σκηνές από την καυτή επικαιρότητα, είναι--ουσιαστικά--μια αναδρομή στα γεγονότα της επταετίας. Η Ρένα Βλαχοπούλου υποδύεται αλληγορικά τη Δέσποινα Παπαδοπούλου και ο νέος πρωταγωνιστής Βασίλης Μπουγιουκλάκης τον Γ. Παπαδόπουλο. Η Δέσποινα είναι αρχικαμαριέρα στο Ξενοδοχείο "Η ωραία Ελλάς" και ο Γιώργος ιδιωτικός αστυνομικός στην περιοχή. Οι δυο τους συνεργάζονται και ανατρέπουν τον διευθυντή του ξενοδοχείου, για να κάνουν σε λίγο την "Ωραία Ελλάδα" άνω-κάτω.
Η περιοδεία του θιάσου της Ρένας Βλαχοπούλου με την κωμωδία Ο Σεΐχης της Καβάλας είχε ξεκινήσει την Κυριακή του Πάσχα, 14 Απριλίου 1974. Αφού περιόδευσε σε αρκετές πόλεις της δυτικής Ελλάδας, της Πελοποννήσου και σε κάποια νησιά (με σημαντικότερο σταθμό τη γενέτειρα της Ρένας, την Κέρκυρα, όπου σε δύο μέρες έκοψε 3.500 εισιτήρια--αριθμός ρεκόρ σύμφωνα με άλλο δημοσίευμα των Νέων), φαίνεται πως ο θίασος αναγκάστηκε να διακόψει τις παραστάσεις του λόγω της εισβολής των Τούρκων στην Κύπρο και την κατάρρευση της χούντας. Ο θίασος επέστρεψε στην Αθήνα, ανασυγκροτήθηκε (όπως έλεγαν συχνά στα παλιότερα χρόνια--για την ακρίβεια η Ρένα Βλαχοπούλου προσέλαβε στον θίασο κάποιες συναδέλφους της που είχαν μείνει χωρίς δουλειά λόγω της διακοπής των παραστάσεων άλλων θιάσων, όπως την Μπέτυ Μοσχονά) και αναχώρησε για την Κρήτη.
Φωτογραφία από την εφημερίδα Τα Νέα, 23-11-1974 |
Το δημοσίευμα της 9ης Αυγούστου 1974 αναφέρει κάποια στοιχεία για την υπόθεση του έργου, η οποία όμως δεν είχε παρουσιαστεί σε παλιότερα δημοσιεύματα, πριν την πτώση της χούντας, ώστε να ξέρουμε αν με τον Σεϊχη της Καβάλας οι συγγραφείς Καμπάνης και Καραγιάννης τολμούσαν πράγματι να σατιρίσουν τους συνταγματάρχες όσο ήταν ακόμα στην εξουσία. Αντίθετα, αυτή η υπόθεση παρουσιάστηκε αργότερα ως η βάση του έργου Παπαδόπουλος και... CIA των ιδίων συγγραφέων που παρουσίασε ο θίασος της Ρένας για πρώτη φορά στο θέατρο Χατζώκου της Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο του 1974 και στη συνέχεια στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιώς. Είναι άραγε ο Σεΐχης της Καβάλας και το Παπαδόπουλος και... CIA το ίδιο έργο με κάποιες επίκαιρες προσθήκες ή είναι δυο διαφορετικά έργα και απλώς ο εμπλουτισμένος Σεΐχης που παρουσιάστηκε στην Κρήτη αποτελούσε το πρόπλασμα του Παπαδόπουλος και... CIA;
Βλαχοπούλου-Μπουγιουκλάκης Φωτογραφία από την εφημερίδα Θεσσαλονίκη (28-9-1974) |
Μέχρι να ανακαλύψουμε τα κείμενα και των δυο έργων (γιατί έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι τουλάχιστον το δεύτερο βρίσκεται σε κάποιο αρχείο...), αξίζει να αναφέρουμε ότι η Ρένα θυμόταν την περιοδεία εκείνη ως επεισοδιακή (τουλάχιστον στο πρώτο μισό της--αφού συν τοις άλλοις τα γεγονότα οδήγησαν στη διακοπή της). Επιπλέον θυμάμαι ότι πριν από λίγα χρόνια η Μεγάλη Κυρία του ελαφρού τραγουδιού Στέλλα Γκρέκα μου είχε διηγηθεί ότι μια φορά συνάντησε τυχαία τη Ρένα Βλαχοπούλου σε ένα κατάστημα παπουτσιών, όπου η Ρένα της είπε: "Ετοιμάζομαι για τουρνέ στην Κρήτη. Έλα μαζί μου κι εσύ να τραγουδήσεις!" "Ήταν χαριτωμένη... Είχε έναν τρόπο να τα κάνει όλα να φαίνονται εύκολα" μου είπε χαμογελώντας γλυκά η Στέλλα Γκρέκα καθώς θυμόταν εκείνη τη συνάντηση με τη συνάδελφό της. Δεν ξέρω αν επρόκειτο για αυτή την τουρνέ: η κ. Γκρέκα δεν θυμόταν ακριβή χρονολογία της συνάντησης--το 1974 πάντως η Στέλλα Γκρέκα βρισκόταν στην Ελλάδα. Κι αν όντως η πρόταση της Ρένας αφορούσε αυτό το έργο, τότε μπορούμε να αντιληφθούμε (στηριζόμενες/-οι και στα μετέπειτα δημοσιεύματα που παρουσίαζαν λεπτομέρειες της υπόθεσης του Παπαδόπουλος και CIA) ότι η δομή του ήταν αρκετά χαλαρή, σχεδόν επιθεωρησιακή, και οι χαρακτήρες (και οι ηθοποιοί) προσθαφαιρούνταν με μεγάλη ευκολία...
Από την τουρνέ εκείνη μας έχει μείνει σίγουρα το τραγούδι "Hotel" σε μουσική Γιώργου Θεοδοσιάδη και στίχους Νίκου Καμπάνη και Βύρωνα Μακρίδη (τραγούδι που η Ρένα επανέλαβε σε άλλες δυο παραστάσεις της αργότερα καθώς και σε μια βιντεοταινία της).
Η παρούσα ανάρτηση, όπως και όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στο ιστολόγιο αυτό, είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας. Είναι υποχρεωτική η ρητή αναφορά στο ιστολόγιο, όταν χρησιμοποιείται υλικό από τις αναρτήσεις του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου