Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2021

Σαν σήμερα το 1992: Το πρόγραμμα του Ρεξ στην ΕΡΑ-2 (μετ' εμποδίων...)

Στις 25 Ιανουαρίου 1992 η ΕΡΑ 2 (όπως ονομαζόταν τότε το Δεύτερο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας) μετέδωσε ζωντανά από την αίθουσα του Ρεξ το μουσικό πρόγραμμα με επικεφαλής τη Γλυκερία, τον Δημήτρη Μητροπάνο, τον Γιάννη Μηλιώκα, τον Χρήστο Νικολόπουλο και guest star τη Ρένα Βλαχοπούλου. Ή, τουλάχιστον, προσπάθησε να το μεταδώσει, γιατί η βραδιά αποδείχτηκε επεισοδιακή ραδιοφωνικώς... Ο σταθμός είχε αρχίσει να διαφημίζει τη ζωντανή μετάδοση του προγράμματος από τη Δευτέρα 19 Ιανουαρίου με το παρακάτω σποτάκι.



Το πρόγραμμα, όπως έχουμε ξαναπεί, είχαν επιμεληθεί ο Άγγελος Πυριόχος (κείμενα, δομή προγράμματος), ο Βαγγέλης Σειληνός (χορογραφίες, επιμέλεια προγράμματος) και ο Νίκος Σούλης (σκηνοθεσία). Η παραγωγή ήταν του Ηλία Μαροσούλη. Οι παραστάσεις είχαν ξεκινήσει στις 19 Δεκεμβρίου 1991. Τη σεζόν εκείνη η ΕΡΑ-2 μετέδιδε ζωντανά κάθε Σάββατο βράδυ τα προγράμματα μεγάλων και μικρότερων νυχτερινών κέντρων, προσφέροντας έτσι στις ακροάτριες/τους ακροατές, ειδικά της επαρχίας, να πάρουν μια γεύση από τη νυχτερινή ζωή της Αθήνας. Καταλαβαίνετε πόσο μεγάλο δώρο ήταν για τον έφηβο Rena Fan που ζούσε σε μια μικρή κωμόπολη των Σερρών και είχε ελάχιστες πιθανότητες να απολαύσει το θέαμα του Ρεξ ζωντανά...



Έτσι στις 11 το βράδυ ο Rena Fan στήθηκε δίπλα στο ραδιόφωνο με μια ανεπανάληπτα γλυκιά αγωνία για να ακούσει την παράσταση του Ρεξ. Την αναμετάδοση θα παρουσίαζε ο στιχουργός και κονφερανσιέ Ηλίας Καραμανέας, συνεπικουρούμενος από την Αλεξάνδρα (αγνώστων λοιπών στοιχείων). Οι δυο τους βρίσκονταν στον εξώστη του θεάτρου. Η Αλεξάνδρα διάβασε κάποια ιστορικά στοιχεία για το Ρεξ (αφορούσαν βέβαια όλα τον... πάνω όροφο, το θέατρο της Μαρίκας Κοτοπούλη, και όχι τον κινηματογράφο Ρεξ που ο Μαροσούλης μετέτρεψε σε music hall το 1988--το είχε εγκαινιάσει φυσικά η Μαρινέλλα με τις ανεπανάληπτες παραστάσεις που έστηνε ο Σταμάτης Φασουλής). 

Στη συνέχεια ο Καραμανέας συνομίλησε σύντομα με τον Μαροσούλη και τον Νικολόπουλο. Στο ερώτημα του Καραμανέα αν η οικονομική κρίση επηρέαζε τη διασκέδαση του κόσμου, ο επιχειρηματίας απάντησε πως στο Ρεξ δεν υπάρχει κρίση και πως το κοινό έχει τη δυνατότητα να δει το θέαμα με διάφορες τιμές, από το φτηνό θεατρικό εισιτήριο 2.500 δραχμών (αφορούσε την απογευματινή παράσταση του Σαββάτου) ως την τιμή των 7.000 δραχμών (στα τραπέζια της πλατείας και των θεωρείων). Ο δε Νικολόπουλος τόνισε πως η παράσταση του Ρεξ ήταν αντιπροσωπευτική της δουλειάς όλων των καλλιτεχνών του σχήματος και αναφέρθηκε με συντομία στις πρόσφατες δισκογραφικές συνεργασίες του με τη Γλυκερία και τον Μητροπάνο. Στη συνέχεια, και μέχρι να ξεκινήσει η παράσταση ο Καραμανέας (που φαινόταν ελαφρώς ανήσυχος για την καθυστέρηση της έναρξης) συνομίλησε με κάποιες/-ους από τους θαμώνες που κάθονταν στον εξώστη (μια τραγουδίστρια, παλιά του γνώριμη, ονόματι Σοφία Καρρά, έναν οφθαλμίατρο, κι άλλες κι άλλους που ανταποκρίνονταν πρόθυμα στο μάλλον παλαιομοδίτικο χιούμορ του). 

Κάποια στιγμή έσβησαν τα φώτα της πλατείας και άρχισε το τραγούδι "Παίξε, βραχνή μου φυσαρμόνικα" με το οποίο υποδεχόταν η Γλυκερία το κοινό. Φάνηκε πως υπήρχε κάποιο πρόβλημα με τον ήχο αφού ακούγονταν κυρίως τα όργανα της ορχήστρας και λιγότερο η φωνή της. Για λίγα δευτερόλεπτα η αναμετάδοση διακόπηκε (ανεβάζοντας, ακόμα περισσότερο την αδρεναλίνη του Rena Fan!) και ακούστηκαν λίγες νότες από τον... "Υμηττό" του Μάνου Χατζιδάκι (μια ορχηστρική βερσιόν, νομίζω από κάποιον τουριστικό δίσκο) και σε λίγο επανήλθε η "Φυσαρμόνικα": αυτή τη φορά ακουγόταν καλύτερα η φωνή της Γλυκερίας αλλά πολύ λιγότερο η ορχήστρα. Μετά την καλησπέρα της Γλυκερίας επανήλθε ο... "Υμηττός", τον οποίο ακολούθησε το επίσης ορχηστρικό "Μίλησέ μου" (προφανώς από τον ίδιο δίσκο) και η αγωνία του Rena Fan χτύπησε κόκκινο. Έχανε άραγε κάποια τραγούδι της Ρένας; Τότε ακούστηκε από το στούνιο της ΕΡΑ-2 μια εκφωνήτρια να λέει (και χρησιμοποιώ την άνω και κάτω τελεία όπως η Gail Jefferson--βλ. Ανάλυση Συνομιλίας--για να δείξω την επιμήκυνση των φθόγγων): "Αγαπητοί φίλοι λόγω προ::βλή:::ματος:: τεχνικού: ε::: θα μεσολαβούν:: μουσικά διαλείμματα (παύση) ως προς την::: ακρόαση του προγράμματος που:::: μεταδίδεται από το Ρεξ".

"Το βεσπάκι, το κορίτσι μου κι εγώ..."
Πηγή φωτογραφίας:
Τηλεθεατής, 15-2-1992

Για τα επόμενα 25 λεπτά ο ήχος από την παράσταση εναλλασσόταν με ορχηστρική μουσική από δίσκους... Δυστυχώς η ποιότητα της αναμετάδοσης δεν ήταν η καλύτερη (υπερίσχυε τελικά η ορχήστρα και ακουγόταν από το βάθος η φωνή των ερμηνευτριών/-τών), και κανένα τραγούδι δεν ακούστηκε ολόκληρο. Λίγο "Κύθηρα" με τον Μητροπάνο, λίγο παλιά αρχοντορεμπέτικα με τα νεότερα παιδιά (Γιώργος Μεράντζας, Σάντυ Λάμπρου, Γεωργία Γραμματικού, Βασίλης Φωτόπουλος, Μαρία Σταρένιου), λίγο Beatles, το ορχηστρικό του Νικολόπουλου "Στον δρόμο της Πανδουρίδας" (το μόνο που ακούστηκε ολόκληρο). Τότε δεν ήξερα τη ροή του προγράμματος για να καταλαβαίνω τι ακριβώς "έχανα" αλλά για είκοσι περίπου δευτερόλεπτα (από τα εξήντα συνολικά) ακούστηκε ο διάλογος Ρένας Βλαχοπούλου και Γιάννη Μηλιώκα από το "Βεσπάκι, το κορίτσι μου κι εγώ" (μικρό το κακό σκέφτηκα, άλλωστε ολόκληρο το στιγμιότυπο είχε ήδη προβληθεί στον Πρωινό Καφέ του ΑΝΤ1). Κάθε τόσο ακούγονταν σχόλια του Καραμανέα και της Αλεξάνδρας, όχι πάντα εύστοχα. Αποκορύφωμα: όταν εμφανίστηκε η Γλυκερία στην εισαγωγή του "Singing in the rain", κρατώντας ομπρέλα, η νεαρή κοπέλα είπε "Κυρίες και κύριοι, η Γλυκερία παριστάνει την Τζούλι Άντριους!"


Ο Rena Fan παρατήρησε ότι το "Singing in the rain", που γνώριζε ότι τραγουδιόταν πλέι μπακ, ακουγόταν πολύ καλύτερα από ό,τι όλα τα προηγούμενα τραγούδια (που τραγουδιούνταν ζωντανά) και η "κακή" ποιότητα του ήχου επέστρεψε όταν αμέσως μετά η Γλυκερία άρχισε να τραγουδά το "Αν θυμηθείς το όνειρό μου". Αμέσως μετά (όσο η Γλυκερία με τον Μητροπάνο--δεν το γνώριζα τότε--τραγουδούσαν την "Κυρά", εισάγοντας έτσι κατά κάποιον τρόπο τη Ρένα Βλαχοπούλου) ακούστηκε και πάλι κάποιος δίσκος από το στούντιο της ΕΡΑ-2. Τι συνέβαινε άραγε;

"Το μεγαλύτερο δώρο που μου 'δωσε ο Θεός
είναι ότι με αγαπάτε και σας αγαπώ".
Πηγή φωτογραφίας:
Τηλεθεατής, 15-2-1992

Και τότε επανήλθε απότομα ο ήχος της αναμετάδοσης: ακούγονταν ταυτόχρονα η "Αθήνα" του Μ. Χατζιδάκι με τη Ρένα και από πάνω η φωνή του Ηλία Καραμανέα που την παρουσίαζε στο κοινό της ΕΡΑ-2. Για τα επόμενα 22 λεπτά ο Rena Fan έπλεε σε πελάγη ευτυχίας (εκτός από τις 2-3 φορές που ακουγόταν ο Καραμανέας σε κάποιο άστοχο ή κολακευτικό για τη Ρένα σχόλιο). Γνωστά τραγούδια της Ρένας (τα οποία ακούγονταν καθαρά--μια απόδειξη ότι ήταν και αυτά πλέι μπακ, φυσικά ειδικά ηχογραφημένα για την παράσταση: "Η Αθήνα τη νύχτα", "Ας πάει και το παλιάμπελο", "Έχω απόψε ραντεβού", "Φεύγουν τα χρόνια", "Hotel"--με μια παραλλαγή στον στίχο: "Στο ωραίο μας το Rex ό,τι θέλετε θα βρείτε") και ανάμεσα διάλογος με το κοινό και απολαυστικά κωμικά σχόλια, ένας συνδυασμός του προσωπικού της στυλ και του χιούμορ του Άγγελου Πυριόχου, ο οποίος είχε γράψει τα κείμενα. Μετά το "Hotel"/"Rex" επανήλθε ο ζωντανός ήχος της ορχήστρας που διηύθυνε ο Άγγελος Μπότσης--κυρίως τα πλήκτρα με τον ήχο του πιάνου της Roland που έπαιζαν ο Γιώργος Σαρίκος και ο Αντώνης Σκόκος--και η Ρένα τραγούδησε ζωντανά το "Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη" του Τάκη Μωράκη και το "Μάτια μου" του Γιώργου Μουζάκη, παραπέμποντας στην παλιά, καλή "Βασίλισσα της Τζαζ"... Το κοινό φυσικά χειροκροτούσε κάθε τόσο. Και τότε η Ρένα είπε: "Παιδιά, η ωραιότερη στιγμή για μένανε είναι να κάνω ένα φλας μπακ. Δηλαδή, όταν λέω φλας μπακ, να πάμε λίγο έτσι μακριά στον πρώτο μας έρωτα τον δυνατό, γιατί ο πρώτος μας έρωτας ήταν ο δυνατός, θα τραγουδήσω έτσι ένα τραγούδι πραγματικά που νομίζω ότι θα σας αρέσει"--και ξαφνικά σιωπή! Νταμπλάς για τον Rena Fan! Γιατί τώρα; 

"Πώς σας φαίνομαι με τις πούλιες; Σκίζω!"
Πηγή φωτογραφίας:
Τηλεθεατής, 15-2-1992

Και έπειτα από λίγα δευτερόλεπτα ακούστηκε στο βάθος μια μουσική (ήταν, όπως θα μάθαινα δυο εβδομάδες μετά, η εισαγωγή του "Πόσο θα 'θελα απόψε" των Αλέξη Παπαδημητρίου-Εύης Δρούτσα, που τραγουδούσε η Ρένα μαζί με τον Μητροπάνο) και από πάνω η φωνή του Ηλία Καραμανέα: "Κυρίες και κύριοι, μας συγχωρείτε για τα μουσικά διαλείμματα, διότι  ο Δημήτρης Μητροπάνος και ο Γιάννης Μηλιώκας δεν θέλουν να βγουν στον αέρα. Επί μία βδομάδα βέβαια που διαφημίζαμε το γεγονός αυτό από την ΕΡΑ 2 δεν διεμαρτυρήθη κανείς εκ των δύο ότι δεν θέλουν να μεταδοθούν στον αέρα απόψε απ' την ΕΡΑ 2. Ξαφνικά απόψε είπαν ότι δεν θέλουν να μεταδοθούν. Δεν πειράζει. Εμείς μεταδίδουμε γλυκιά μουσική για σας και θα επανέλθουμε δριμύτεροι." Αυτός ήταν λοιπόν ο λόγος για τις τόσες διακοπές... Μετά από λίγα λεπτά, όταν τέλειωσε το "Πόσο θα 'θελα απόψε" και άρα μπορούσε να συνεχιστεί η αναμετάδοση, ακούστηκε πάλι ο Καραμανέας να λέει: "Χαρείτε τη Ρένα Βλαχοπούλου, απολαύστε την! Μπράβο, Ρένα μου!". Το πρόγραμμα της Ρένας όμως ολοκληρωνόταν με το ντουέτο και ίσα που πρόλαβε να ακουστεί, κάτω από τα λόγια του παρουσιαστή, να ευχαριστεί το κοινό και να λέει κωμικά στον Μητροπάνο "Άντε, προχώρα!" για να φύγουν από τη σκηνή...

Ακολουθούσε ένα συρτάκι με το μπαλέτο, που αναμεταδιδόταν μεν κανονικά, αλλά ο Καραμανέας, φανερά ενοχλημένος, αναρωτιόταν πώς ήταν δυνατό λίγο πριν από την έναρξη του προγράμματος ο Δημήτρης Μητροπάνος (τον οποίον, είπε, ως κονφερανσιέ είχε παρουσιάσει στο κοινό στα πρώτα του βήματα) να τον έχει υποδεχτεί με φιλιά στο καμαρίνι του και στη συνέχεια να υπάρξει αυτή η άρνησή του να ακουστεί από τις συχνότητες της ΕΡΑ-2. Ακολούθησε άλλη μια διακοπή για 25 λεπτά, όσο διαρκούσε η σόλο εμφάνιση του Γιάννη Μηλιώκα, μετά ακούστηκε ο Γιώργος Μεράντζας στο "Διδυμότειχο Μπλουζ" και μετά άλλα 25 λεπτά διακοπή, όσο κρατούσε η σόλο εμφάνιση του Δημήτρη Μητροπάνου. Ο ήχος από το Ρεξ επανήλθε στη συχνότητα της ΕΡΑ-2 για το πρόγραμμα της Γλυκερίας, που κανονικά θα ακουγόταν ολόκληρο χωρίς διακοπή, ωστόσο στην αρχή του ο Καραμανέας βρήκε την ευκαιρία να ξεσπαθώσει εναντίον των δύο τραγουδιστών που αγνόησαν τη σύμβαση που είχε υπογράψει ο Μαροσούλης με την ΕΡΤ και μάλιστα παρακίνησε και τους θαμώνες του εξώστη να ξεσπαθώσουν κι εκείνοι εναντίον τους (ένας έλεγε ότι αυτή η συμπεριφορά δεν συνάδει με το εγνωσμένο ήθος του Μητροπάνου, άλλος έλεγε ότι πήγε στο Ρεξ εκείνο το βράδυ επειδή άκουσε τη διαφήμιση στο ραδιόφωνο)! Τελικά κάποια στιγμή ο παρουσιαστής άφησε το κοινό της ΕΡΑ-2 να ακούσει τη Γλυκερία, την οποία εξήρε για το ταλέντο αλλά και το ήθος της και την αγάπη της για τις ακροάτριες/τους ακροατές του ραδιοφώνου.

Η Ρένα στο καμαρίνι της στο Ρεξ.
Φωτογραφία του Παναγιώτη Κ. Τριχιά

Τι να είχε συμβεί άραγε; Ίσως ο Μητροπάνος και ο Μηλιώκας θεώρησαν, εύλογα, ότι δεν θα έπρεπε να αναμεταδοθεί ολόκληρο το πρόγραμμα για να μη χάσουν το ενδιαφέρον τους για αυτό οι υποψήφιοι μελλοντικοί θαμώνες. Ίσως να διαφώνησαν με κάποιο μέρος της συμφωνίας του επιχειρηματία με την ΕΡΤ. Πάντως, λίγο μετά το πρόγραμμα της Γλυκερίας, όταν εμφανίστηκε ο Χρήστος Νικολόπουλος στη σκηνή (περασμένες δύο το πρωί πια...) για το τελευταίο μέρος του προγράμματος, ο Ηλίας Καραμανέας και η Αλεξάνδρα δήλωσαν ότι η αναμετάδοση θα τελείωνε σε εκείνο το σημείο για να δοθεί η σκυτάλη στην "Ντίσκο της ΕΡΑ-2". Ο Καραμανέας δεν έριξε ξανά το σφάλμα στους δυο τραγουδιστές (να είχε στο μεταξύ μιλήσει μαζί τους και να είχαν δοθεί εξηγήσεις;...) και η Αλεξάνδρα δήλωσε: "Η διεύθυνση της ΕΡΑ-2 εκφράζει τη λύπη της για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε απόψε με αποτέλεσμα να μεταδοθεί μέρος του προγράμματος του θεάτρου Ρεξ. Η ευθύνη βαρύνει αποκλειστικά και μόνο τη διεύθυνση του Ρεξ η οποία είχε εκχωρήσει τα δικαιώματα για τη μετάδοση του προγράμματος" και ο Καραμανέας ανανέωσε το ραντεβού με τις ακροάτριες/τους ακροατές για κάποια αναμετάδοση από άλλο κέντρο την επόμενη εβδομάδα... Ακολούθησαν λίγα λεπτά... κλασικής μουσικής!!! Ίσως για αποφόρτιση του Rena Fan!!!... Ο οποίος έκλεισε το ραδιόφωνο και πάτησε rewind στο κασετόφωνο για να ακούσει ξανά τη Μούσα του... 

Οι αναμεταδόσεις της ΕΡΑ από κέντρα συνεχίστηκαν (κάποια στιγμή θυμάμαι ότι μεταδόθηκε το πρόγραμμα του κέντρου στο οποίο εμφανιζόταν η Ρίτα Σακελλαρίου) μέχρι που ο Καραμανέας βρήκε τραγικό θάνατο σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα.

Με όλα τα προβλήματα στον ήχο, τα σχόλια του Καραμανέα και το κόψιμο του ντουέτου με τον Μητροπάνο, η μετάδοση της ΕΡΑ-2 έδωσε την πιο πλήρη, ηχητική έστω, εικόνα της εμφάνισης της Ρένας στη σκηνή του Ρεξ, αφού η τηλεοπτική μετάδοση του ΑΝΤ1 το Πάσχα θα παρέλειπε αρκετά λεπτά από το πρόγραμμά της αλλά και το ντουέτο. Το μισό ντουέτο διασώθηκε χάρη στην εκπομπή του Ιάσονα Τριανταφυλλίδη Κοκτέιλ στο Mega. Οπότε ας απολαύσουμε για άλλη μια φορά δυο τεράστιους, στο είδος τους, καλλιτέχνες σε μια απρόσμενη συνύπαρξη...


Δεν υπάρχουν σχόλια: