Στις 13 Νοεμβρίου 1992 σχεδόν σύσσωμος ο θίασος του θεάτρου Ακροπόλ βρέθηκε στο πλατώ της εκπομπής Πρωινός Καφές για να προωθήσει την παράσταση Για την Ελλάδα ρε γαμώτο--100 Χρόνια Επιθεώρηση. Η παρουσιάστρια της εκπομπής Ρούλα Κορομηλά υποδέχτηκε τη Ρένα Βλαχοπούλου και τους Σωτήρη Μουστάκα, Φώτη Μεταξόπουλο, Πάνο Μιχαλόπουλο (τότε σύζυγος της παρουσιάστριας), Τάσο Πεζιρκιανίδη, Τόνυ Άντονυ, οι οποίοι έμειναν στο στούντιο για μία περίπου ώρα, μίλησαν για την παράσταση, συνομίλησαν με το κοινό της εκπομπής (κυρίως νεαρά παιδιά που πήγαιναν εκεί στο πλαίσιο σχολικών... περιπάτων!) και αντάλλαξαν πειράγματα μεταξύ τους, όπως τα παρακάτω στιγμιότυπα που αφορούν τις ηλικίες της Ρένας Βλαχοπούλου και του Σωτήρη Μουστάκα.
Την προηγούμενη μέρα, 12 Νοεμβρίου, ο Πρωινός καφές είχε προβάλει ένα επτάλεπτο ρεπορτάζ της Κικής Σεγδίτσα από την πρεμιέρα του Ακροπόλ που είχε δοθεί την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 1992. Σε αυτό μίλησαν κάποιες/-οι από τις/τους καλεσμένες/-νους (Μίμης Τραϊφόρος, Νάσος Πατέτσος, Γιάννης Φέρμης, Στέλλα Στρατηγού, Βαγγέλης Σειληνός) και τις/τους ηθοποιούς και συντελεστές της παράστασης--η Ρένα Βλαχοπούλου αναφέρθηκε στο τραγούδι "Όμορφος κόσμος" (η ελληνική εκδοχή της επιτυχίας του Louis Armstrong "What a wonderful world")... Το παρουσιάζω κι αυτό γιατί δίνει μια ωραία εικόνα του πανηγυρικού κλίματος της πρεμιέρας αλλά και της ατμόσφαιρας στα καμαρίνια του Ακροπόλ.
Αρκετές αθηναϊκές εφημερίδες αναφέρθηκαν σε εκείνη την πρεμιέρα (τα σχετικά ρεπορτάζ δημοσιεύτηκαν στις 9 Νοεμβρίοιυ). Διάλεξα να σας παρουσιάσω το ρεπορτάζ της Χάρης Ποντίδα από Τα Νέα.
Το ρεπορτάζ της πρεμιέρας εγκαινίασε τη στήλη "Μέρα-Νύχτα" των Νέων και "διαφημίστηκε" και στα περιεχόμενα της εφημερίδας (η φωτογραφία της Ρένας είναι τυπωμένη ανάποδα...) |
Αχ, τι μου θύμισες
Κάτι σαν συγκέντρωση παλιών συμμαθητών. 'Ενα "φουαγιέ πάρτι" διασημοτήτων του χτες, στο ανακαινισμένο "Ακροπόλ", που γιορτάζει εκατό χρόνια επιθεώρησης (κι ας είναι μόνο 98).
Στους τοίχους οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες από τον... παλιό εκείνο τον καιρό. Κάτι σαν μαθητικό άλμπουμ. Μπροστά από τις αφισέτες, η πραγματικότητα--έγχρωμη--με φανερά, στο πρόσωπο και στο σώμα, τα σημάδια των δεκαετιών που πέρασαν. Τα πρώτα ονόματα της οθόνης και του πάλκου το '50 και το '60 έδωσαν το "παρών" στην γιορτή του "Ακροπόλ", ποτίζοντας με άρωμα βιολέτας και Chanel No. 5 τους χρυσούς και πορφυρούς τοίχους του ανακαινισμένου θεάτρου. Η Κούλα Νικολαΐδου ("Ματάκια") και η Ζωή Φυτούση ("Φέρτε μου ένα μαντολίνο"), η Γκιζέλα Ντάλι και ο Γιάννης Φέρμης, ο Νάσος Πατέτσος, η Στέλλα Στρατηγού, η Νάντια Κωνσταντοπούλου, ο Μίμης Τραϊφόρος, ο [Ντίνος] Ηλιόπουλος και η Σμάρω Στεφανίδου ήταν μερικά από τα πρόσωπα που διακρίναμε στα δεκάδες πηγαδάκια του φουαγιέ.
Αρκετή ώρα πριν από την έναρξη (μετά τις 10) ήταν αδύνατο ακόμα και να σταθείς στο πλημμυρισμένο με κόσμο φουαγιέ, αφού η συγκίνηση και οι χαιρετούρες μεταξύ των "παλαιών συμμαθητών" καθήλωναν τους φωτογράφους, αλλά και τους "κοινούς θνητούς", που είχαν ξεκινήσει έναν μαραθώνιο αναγνώρισης των παρευρισκόμενων αστέρων.
Πανηγυρική η έναρξη του "Για την Ελλάδα ρε γαμώτο", μέσα σε ένα "Ακροπόλ" φανερά βελτιωμένο από άποψη διακόσμησης (που όμως χρειάζεται άλλη τόση δουλειά για να είναι το αποτέλεσμα ολοκληρωμένο), ευτύχησε να φιλοξενήσει στα πορφυρά του καθίσματα, και τους Μιχάλη Κακογιάννη, Γιώργο Παπαστεφάνου, Σοφία Φιλιππίδου, Μάρω Κοντού, Χάρρυ Κλυν, Βαγγέλη Σειληνό, Μίμη Πλέσσα, Γιάννη Κακουλίδη, Βασίλη Τσιβιλίκα, ενώ από τον πολιτικό κόσμο την παράσταση είδαν ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Θόδωρος Αναγνωστόπουλος και ο υπουργός Μεταφορών Νίκος Γκελεστάθης. Θερμό το χειροκρότημα, ιδίως στα πρώτα νούμερα της επιθεώρησης--"Κομπέρ" (Τόνι Άντονι), "Οι καταραμένοι" (Έλντα Πανοπούλου-Τάσος Κωστής), καθώς και στην εμφάνιση της θρυλικής Σελήνης που την είδαμε σε εκδοχή Νίκου Ρίζου--εγκυμονούσα και μη. Αισθητά συντομότερο το δεύτερο μέρος (που ήταν αφιερωμένο στους μεγάλους της επιθεώρησης), ξαναζωντάνεψε το χειροκρότημα του κόσμου, που είχε αρχίσει "να πέφτει", λόγω της διάρκειας της παράστασης και ίσως κάποιων "χλιαρών" κειμένων.
Σκηνικά, κοστούμια, χορογραφίες, ένα ποτ πουρί από γνωστά νούμερα και τραγούδια της εποχής, καθώς και ένα μικρό κινηματογραφικό αφιέρωμα στους μεγάλους κωμικούς του χθες (Αυλωνίτη, Μακρή, Βασιλειάδου, Φωτόπουλο κ,λπ.), έκαναν πολλά ζευγάρια μάτια να δακρύσουν και πολλά στόματα να ψιθυρίσουν "Τι μου θυμίσανε απόψε..."!
ΧΑΡΗ ΠΟΝΤΙΔΑ
Τα Νέα, 9-11-1992
Ο Κώστας Βουτσάς και ο Νίκος Ρίζος, η πρόωρα χαμένη Νατάσα Γερασιμίδου και η Ρένα Βλαχοπούλου Φωτογραφία: Απογευματινή, 9-11-1992 |
Έθνος, 9-11-1992 |
Ρένα Βλαχοπούλου (με ρούχο που σχεδίασε ο Χρήστος Μαΐλης) και Έλντα Πανοπούλου στο νούμερο "Νυχτερινά ψώνια" που παίχτηκε τους δύο πρώτους μήνες των παραστάσεων του Για την Ελλάδα ρε γαμώτο |
Το όντως συγκινητικό αλλά και συχνά χιουμοριστικό δεύτερο μέρος με τα κλασικά τραγούδια της επιθεώρησης πρόδιδε την αγάπη και τη γνώση των δυο συγγραφέων της επιθεώρησης, Άγγελου Πυριόχου (ακουγόταν και η φωνή του να ντουμπλάρει τον Πάνο Μιχαλόπουλο στο "Έλα μου κοπέλα μου"...) και Πάνου Χατζηκουτσέλη, για το είδος. Εικοσιπέντε τραγούδια από τα Παναθήναια του 1908 μέχρι την Οδό Ονείρων και την Όμορφη Πόλη του 1962 (ένα κουπλέ κι ένα ρεφρέν κάθε τραγουδιού) στη σωστή χρονολογική σειρά με γοργές εναλλαγές χιούμορ (η κωμική εκδοχή της "Σεβιλιάνας" της Σωτηρίας Ιατρίδου με τον Τόνυ Άντονυ και της επιτυχίας της Βέμπο "Ο άνθρωπός μου" με τον Μουστάκα και τον Ρίζο--τον οποίο αντικατέστησε αργότερα ο νάνος Τάκης Χαλάς) και συγκίνησης (το ρεφρέν του "Παιδιά, της Ελλάδος παιδιά"). Ιδιαίτερα ξεχωριστές στιγμές τα τραγούδια "Ομόνοια Πλας" και "Στο Άλα Κάλα Κούμπα" με την πρώτη διδάξασα Ρένα Βλαχοπούλου και "Το τραμ το τελευταίο" και "Μανώλης Τραμπαρίφας" με τον πρώτο διδάξαντα Νίκο Ρίζο, και πανέμορφο το τέλος του αφιερώματος με όλο τον θίασο να τραγουδά ως ομοιόμορφα ντυμένη χορωδία το "Όνειρο παιδιών της γειτονιάς" και το "Είναι μεγάλος ο καημός"...
"Στο Άλα Κάλα Κούμπα τρελαίνονται για ρούμπα..." Φωτογραφία από το βιβλίο του Μ. Δελαπόρτα Βίβα Ρένα (εκδ. Άγκυρα, 2002) |
Ρένα Βλαχοπούλου, Κώστας Βουτσάς, Σωτήρης Μουστάκας στα καμαρίνια του Ακροπόλ, μετά το τέλος της πρεμιέρας. Φωτογραφία: NDP Nikolareas-Daskalakis-Poypoylidou από την ιστοσελίδα Prosopa News |
Δεν ξέρω αν ικανοποιήθηκε ο Μίμης Τραϊφόρος, που πριν από την παράσταση δήλωνε συγκινημένος και ιδιαιτέρως περίεργος στο ρεπορτάζ του ΑΝΤ1, με το αποτέλεσμα. Υποθέτω πως θα ρίγησε λιγάκι στο άκουσμα του "Παιδιά, της Ελλάδος παιδιά", όπως και η Κούλα Νικολαΐδου για το "Να το πάρεις το κορίτσι" (ήταν η τελευταία της δημόσια εμφάνιση πριν σβήσει από καρκίνο τρεις μήνες μετά), η Μάγια Μελάγια για το "Μονοπάτι" και το "Θέλω να τα σπάσω", ο Νάσος Πατέτσος για το "Άσπρο μου περιστέρι, πέτα", ίσως και η Μάρω Κοντού και ο Μιχάλης Κακογιάννης για την αναφορά στην Οδό Ονείρων και την Όμορφη Πόλη αντίστοιχα. Και (δεν ξέρω πόσο συνειδητά το έκαναν οι συγγραφείς Θανάσης Παπαθανασίου και Μιχάλης Ρέππας) πιστεύω ότι το φινάλε του Βίρα τις άγκυρες, πέντε χρόνια μετά στο Εθνικό Θέατρο, με τα παλιά ονόματα της επιθεώρησης να σμίγουν για τα πενηντάχρονα του θεάτρου Ρουαγιάλ θύμιζε απόλυτα την αποθέωση του Για την Ελλάδα ρε γαμώτο, όπου όλος ο θίασος ντυμένος στα ροζ κοστούμια του Γιώργου Μανούσκου (πλην της Ρένας που φορούσε γκρι κι αργότερα μπλε τουαλέτα--κι ας έδιναν άλλη εντύπωση οι φωτογραφίες των δελτίων τύπου...) ευχόταν Happy Birthday στο Ακροπόλ για τα δικά του πενηντάχρονα (48 για την ακρίβεια...).
Ο Νίκος και η Έλσα Ρίζου Φωτογραφία: Ραδιοτηλεόραση, 21-11-1992 |
Ντίνος Ηλιόπουλος, Ρένα Βλαχοπούλου και ο εκ των επιχειρηματιών του Ακροπόλ Αλέξανδρος Παρίσης Φωτογραφία: Ραδιοτηλεόραση, 21-11-1992 |
Πολύς ο πλούτος στη σκηνή (όμορφα σκηνικά του Γιώργου Μανούσκου) και αυτό με οδηγεί στις... αποκαλύψεις που έκανε ο εκ των επιχειρηματιών της παράστασης Αλέξανδρος Παρίσης σχετικά με το κόστος της παραγωγής, σε ένα αρκετά διαφωτιστικό ρεπορτάζ του Γιώργου Σαρηγιάννη, πάλι στα Νέα, την τελευταία μέρα του 1992 (παραθέτω τις λεπτομέρειες για να μεταφερθούμε λίγο πίσω στην εποχή των δραχμών...):
Δεν έχει σημασία τόσο η τιμή του εισιτηρίου και οι εισπράξεις όσο τα κεφάλια που θα μπουν στο θέατρο", λέει περισσότερο "πραγματιστής" ο κ. Αλέξανδρος Παρίσης. Φέτος έχει φορτωθεί μαζί με τον κ. Μάρκο Τάγαρη, τρεις από τις ακριβότερες παραγωγές του χειμώνα--"Ακροπόλ", "Περοκέ" (σ. του Rena Fan: παιζόταν ο Αρχοντοχωριάτης με τον Κ. Βουτσά), "Διάνα" (σ. του Rena Fan: παιζόταν το Κλειδί για δύο με τις Α. Παναγιωτοπούλου-Κ. Μπαλανίκα-Ε. Γερασιμίδου)--με κόστος ανεβάσματος αντίστοιχα, όπως δηλώνει, 34, 23.5 και 13.5 εκατομμύρια. "Για μια κωμωδία, όπως το "Κλειδί για δύο", λέει, "το κόστος κυμαίνεται ανάμεσα στα 10 και 14 εκατομμύρια. Για τα μουσικά θεάματα ανεβαίνει πολύ. Για την επιθεώρηση ("Για την Ελλάδα ρε γαμώτο") πλήρωσα σκηνικά--ξυλεία, σίδερα, μεροκάματα--πλήρωσα για τα κοστούμια μόνο 12.5 εκατομμύρια, πλήρωσα στούντιο για την ηχογράφηση της μουσικής, ανάγλυφα, ηλεκτρολογικά--2.000 δρχ. το μέτρο μου χρέωσαν τους σωλήνες νέον, "βαγόνια", ηλεκτρομοτέρ για να κινηθούν τα σκηνικά, συντριβάνια πιέσεως..."
"Για να βγω πρέπει να κάνω τον χειμώνα είσπραξη 200 εκατομμύρια. Εκτός από την παραγωγή πάνε 20% στο ενοίκιο του θεάτρου, 8% δικαιώματα στους συγγραφείς και τον συνθέτη, 4.5% στον σκηνοθέτη και χορογράφο. Θέλω 25 εκατομμύρια για Βλαχοπούλου-Μουστάκα, 5.5 για τον Ρίζο, 16.5 για τους υπόλοιπους πρωταγωνιστές, 15 για το μπαλέτο--ο κάθε χορευτής παίρνει 8 χιλιάδες τη μέρα, 16 για τους δεύτερους ηθοποιούς και το υπόλοιπο προσωπικό--μηχανικούς, ηλεκτρολόγους, ηχητικούς, ταμίες, φύλακες, καθαρίστριες--και άλλα 20 για το ΙΚΑ. (...) Και τότε τι μένει για τον επιχειρηματία; "Τα πουρμπουάρ από το ταμείο, τα έσοδα του μπαρ και οι εισπράξεις από το πρόγραμμα".
Τα Νέα, 31-12-1992
Ο εκ των συγγραφέων της παράστασης Άγγελος Πυριόχος, ο Μίμης Πλέσσας, η Τίνα Σακελλάριου, ο Γιώργος Παπαστεφάνου και η Λουκίλα Καρρέρ-Πλέσσα Φωτογραφία: Ραδιοτηλεόραση, 21-11-1992 |
Χάρρυ Κλυνν, Ντίνος Ηλιόπουλος, Σωτήρης Μουστάκας Φωτογραφία: NDP Nikolareas Daskalakis Poypoylidou Από την ιστοσελίδα Prosopa News |
Οι εισπράξεις του Για την Ελλάδα ρε γαμώτο ξεπέρασαν, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, τα εκατό εκατομμύρια δραχμές. Η επιτυχία της παράστασης συνεχίστηκε το Πάσχα του '93 για 3.5 εβδομάδες στη Θεσσαλονίκη. Την παράσταση διαφήμισε και μαγνητοσκόπησε ο ΑΝΤ1. Η προβολή της λίγο έλειψε να ματαιωθεί, καθώς ο σταθμός τη "φυλούσε" για το φθινόπωρο του '93, αλλά οι πολιτικές εξελίξεις (έπεσε η κυβέρνηση Μητσοτάκη και προκηρύχθηκαν εκλογές που κέρδισε ο Ανδρέας Παπανδρέου) έκαναν τα νούμερά της να μοιάζουν ανεπίκαιρα. Ωστόσο τον Γενάρη του '94, όταν το Mega προγραμμάτισε να προβάλει την επιθεώρηση που είχε παιχτεί στο Δελφινάριο το καλοκαίρι του '93 (και περιείχε ένα αφιέρωμα στα τραγούδια του σινεμά, στο οποίο η Βάσια Τριφύλλη υποδυόταν το μεγάλο της ίνδαλμα Ρένα Βλαχοπούλου), ο ΑΝΤ1 έσπευσε, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού, να προβάλει απέναντι το Για την Ελλάδα (το "ρε γαμώτο" κόπηκε στα τρέιλερ). Δυστυχώς όμως η παράσταση προβλήθηκε με περικοπές--ανάμεσά τους το ένα τρίτο του νούμερου της Ρένας και το τραγούδι της "Όμορφος κόσμος" (έχει σωθεί μόνο η... οθόνη που κατεβαίνει, στο τέλος του νούμερου του Σωτήρη Μουστάκα, για να προβάλει τις άσχημες εικόνες των δελτίων ειδήσεων που θα σχολιάσει τραγουδιστικά η Ρένα)... Ήταν κρίμα, γιατί ήταν η τελευταία εμφάνιση της Ρένας Βλαχοπούλου σε επιθεώρηση. Έστω κι έτσι όμως διασώζονται αρκετά συγκινητικά στιγμιότυπα, κυρίως στο αφιέρωμα του δεύτερου μέρους, αλλά και στην έναρξη, και, φυσικά, στην αποθέωση (έστω κι αν οι τίτλοι τέλους πέφτουν "αλύπητα" πάνω στην αποθεωτική όντως έξοδο της Ρένας με την όμορφη μπλε τουαλέτα της...).
Ο "Κακός Μάγος της ΕΟΚ" Σωτήρης Μουστάκας και η "Καλή Νεράιδα" Ρένα Βλαχοπούλου στην έναρξη "Παραμυθόδραμα ρε γαμώτο!" Ρενοφανατική λεπτομέρεια: μάλλον λόγω πρεμιέρας δεν ήταν έτοιμο ακόμα το στέμμα της "Καλής Νεράιδας" και έτσι η Ρένα φοράει μόνο δυο αστεράκια στα μαλλιά της. Επίσης αργότερα ο Σωτήρης Μουστάκας σταμάτησε να φοράει την περούκα της φωτογραφίας και είχε χτένισμα και μουστάκι αλά Χίτλερ... Φωτογραφία NDP Nikolareas Daskalakis Poypoylidou Από την ιστοσελίδα Prosopa News |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου