Παρασκευή 6 Αυγούστου 2021

Σαν σήμερα το 1968: Ο "θηλυκός Σαρλώ" στη "Ζηλιάρα"

Στις 6 Αυγούστου 1968 διαβάζουμε στην εφημερίδα Έθνος:

          

 Η "ΖΗΛΙΑΡΑ"
     Μια ακόμη επιτυχία της Ρένας Βλαχοπούλου 
 
Με την Ρένα Βλαχοπούλου, τον θηλυκό Σαρλώ, όπως την απεκάλεσαν, γυρίζει ο Κώστας Καραγιάννης την "Ζηλιάρα". Μαζί της πρωταγωνιστούν ο "σεφ" του γέλιου Γιώργος Κωνσταντίνου και, ακόμη, η "μπριόζα" Άννα Μαντζουράνη, ο Λαυρέντης Διανέλλος, ο Π. Χριστοφορίδης κ.ά.
     Το σενάριο είναι του Νίκου Τσεκούρα, η μουσική του μαέστρου Γιώργου Κατσαρού και οι στίχοι, πάντα, του Πυθαγόρα.
     Εδώ διχάζονται οι γνώμες του σκηνοθέτου και της Ρένας.
    Ο πρώτος ισχυρίζεται ότι η νέα του ταινία δεν θα χαρίση μόνον γέλιο, αλλά και την ευχαρίστησι της... διερευνήσεως του χαρακτήρος των πρωταγωνιστών. 
     Η Ρένα, όμως, δίχως δισταγμό, απαντά:
--Τι είναι αυτά, μωρέ παιδάκι μου; Εμείς δεν κάνουμε ταινία. Εμείς εισάγουμε "μικρόβια" και πρέπει να μας συλλάβουν.
--Γιατί, κυρία Ρένα;
--Διότι μόλις προβληθή η ταινία θα μεταπηδήση στις αίθουσες η τροπική ασθένεια του γέλιου. Έχεις ακούσει τίποτα γι' αυτήν;
--Όχι...
--Ε, θα ακούσης. Ή θα πάθης...
     Πάντως, σαν παλιός αθλητής, και με παθολογική αγάπη προς τα "ρεκόρ", έχει ανακαλύψει άλλη μιαν επίδοσι. Είναι της Ρένας Βλαχοπούλου, που είναι ο μόνος θηλυκός κωμικός ηθοποιός στον Κόσμο, λέει ο σκηνοθέτης. Φυσικά, αρσενικοί κωμικοί υπάρχουν πολλοί, σε όλες τις χώρες.
   Στην ίδια ταινία εκπληκτική είναι η απόδοσι του... υψηλοτάτου Γιώργου Κωνσταντίνου. Και ακόμη μία έκπληξις: το ανεξάντλητο κέφι της Άννας Μαντζουράνη.
     Η ταινία αυτή προορίζεται για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Έθνος, 6-8-1968 

Οι χαριτωμένες υπερβολές των προωθητικών κειμένων των ταινιών... Σαφώς η Ρένα Βλαχοπούλου δεν ήταν η μοναδική γυναίκα κωμικός του κόσμου. Βέβαια, οι γυναίκες κωμικοί ήταν (και είναι) πράγματι λιγότερες από τους άνδρες, και γι' αυτό, δυστυχώς, έσπευδαν συχνά να τις χαρακτηρίσουν ως θηλυκές εκδοχές ανδρών. Έτσι η Ρένα χαρακτηρίζεται εδώ "θηλυκός Σαρλώ" και αλλού "θηλυκός Βέγγος"--ενώ ποτέ δεν θα ακούσουμε να λένε για τον Θανάση Βέγγο ότι ήταν μια "αρσενική Βλαχοπούλου" (ή σχεδόν ποτέ, αφού το είπε, όπως ανακάλυψα πρόσφατα, στο, άκρως ενδιαφέρον, αφιερωμένο στη Ρένα Παρασκήνιο ο Γιάννης Δαλιανίδης--την εκπομπή έφερε πρόσφατα στο φως το αρχείο της ΕΡΤ με αφορμή την επέτειο του θανάτου της ηθοποιού).

Όσο για τη Ζηλιάρα, όπως έχουμε πει ξανά, ήταν η πιο αδύναμη από τις δεκαεννιά ταινίες που γύρισε η Ρένα στον παλιό εμπορικό κινηματογράφο και αυτό φάνηκε και στην εμπορική της επιτυχία: κατέκτησε μόλις τη 16η θέση στον πίνακα των εισιτηρίων Α' προβολής της σεζόν 1968-69 με 346.522 εισιτήρια. Ίσως όμως αυτό να ήταν για καλό, αφού η μέτρια επιτυχία της ταινίας μπορεί να έπεισε τη Ρένα να δεχτεί την πρόταση της Φίνος Φιλμ και να επιστρέψει στην εταιρία που την ανέδειξε εμπορικά (λέω "ίσως", γιατί μπορεί αυτό που τελικά μέτρησε να ήταν μόνο η οικονομική προσφορά που της έγινε από την εταιρία)... Ευτυχώς, γιατί έτσι γυρίστηκε η Παριζιάνα, η Σαραντάρα και οι υπόλοιπες ταινίες της τριετίας 1969-1972. Μου κάνει εντύπωση, πάντως, πως και για τις τρεις ταινίες που γύρισε η Ρένα με τον οργανισμό Καραγιάννης-Καρατζόπουλος (Βουλευτίνα, Βίβα Ρένα, Ζηλιάρα) γράφτηκε ότι προορίζονται για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης--χωρίς ποτέ να προβληθεί καμιά τους τελικά εκεί--, ενώ ποτέ δεν γράφτηκε αυτό για τις ταινίες που γύρισε στη Φίνος Φιλμ...

Από το βιβλίο του Κρίστη Κουπάτου
Το πιο λαμπρό αρχείο. Η πλήρης ταινιοθήκη του οργανισμού
Καραγιάννης Καρατζόπουλος
(ιδιωτική έκδοση, 2019)

Τέλος, αξίζει να αναφέρω ότι το καλοκαίρι του 1968 το γύρισμα της Ζηλιάρας είχε ήδη ολοκληρωθεί. Αυτό πιστοποιείται από τα χειμωνιάτικα ρούχα που φορούν οι ηθοποιοί της ταινίας, αλλά και από το συμβόλαιο της Ρένας που έφερε στο φως το βιβλίο του Κρίστη Κουπάτου Το πιο λαμπρό αρχείο. Η πλήρης ταινιοθήκη του οργανισμού Καραγιάννης-Καρατζόπουλος (εκδ. 2019): σ' αυτό διαβάζουμε ότι το γύρισμα της ταινίας ήταν προγραμματισμένο να γίνει από τις 20 Μαρτίου ως τις 30 Απριλίου 1968. Δεν διαβάζουμε κάτι για την αμοιβή της Ρένας--ίσως η σχετική πληροφορία να υπήρχε σε άλλο συμβόλαιο, εκτός αν η σχετική παράγραφος αφαιρέθηκε από τον συγγραφέα του βιβλίου για λόγους διακριτικότητας...


Η παρούσα ανάρτηση, όπως και όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στο ιστολόγιο αυτό, είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας. Είναι υποχρεωτική η ρητή αναφορά στο ιστολόγιο, όταν χρησιμοποιείται υλικό από τις αναρτήσεις του.

1 σχόλιο:

stavros_mr είπε...

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον το πρόμο της ταινίας. Η εν λόγω μαζί με τη Βουλευτίνα ίσως είναι από τις πιο αδύναμες για μένα ταινίες της Βλαχοπούλου, ωστόσο σε αυτήν ακούγεται ένα εξαιρετικό τραγούδι το οποίο 29 χρόνια μετά είπε υπέροχα και η Παναγιωτοπούλου. Βεβαίως έχει ήδη αναφερθεί στον παρόντα ιστότοπο με δημοσίευμα σου από την 01/10/2010. Αναρωτιέμαι αν παρόμοια συμβόλαια - ιδιωτικά συμφωνητικά υπάρχουν δημοσιευμένα και για τις άλλες δύο ταινίες της Ρένας στην Καραγιάννης Καρατζόπουλος προκειμένου να δούμε και τον προγραμματισμό για την έναρξη των γυρισμάτων. Πρόκειται για χρονιές με ζωηρό πολιτικό και ιστορικό ενδιαφέρον και με ενδιαφέρει να γνωρίζω το παρασκήνιο των καλλιτεχνικών γεγονότων εκείνη την περίοδο. Τα σέβη μου εκ νέου!