Συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης η σημερινή, καθώς το Βήμα μας δίνει την ευκαιρία να θυμηθούμε την ιστορία ενός ακόμα θρυλικού τραγουδιού της Ρένας Βλαχοπούλου: στην κασετίνα αυτής της εβδομάδας (η ενδέκατη στη σειρά) υπάρχει το «Ομόνοια Πλας» που δόθηκε χτες αλλά και το «Είσαι το μεγάλο μου αμόρε» που θα δοθεί την Παρασκευή.
Ας δούμε όμως την ιστορία του «Ομόνοια Πλας». Αμέσως μετά τη μεγάλη επιτυχία που γνώρισε η Ρένα Βλαχοπούλου στην επιθεώρηση του θεάτρου Βέμπο Σουσουράδα, στην οποία θριάμβευσε το καλοκαίρι του 1954 τόσο ως τραγουδίστρια (με τα τραγούδια «Αθήνα ξελογιάστρα» και «Σατράπη μου») όσο και ως ηθοποιός (με το «Κάνε μου τέτοια»—διαβάστε σχετικά στην προηγούμενη ανάρτηση), συνεργάστηκε με το θέατρο «Κυβέλης» και τον εταιρικό θίασο που εγκαταστάθηκε εκεί για τη χειμερινή περίοδο 1954-55: Μαρίκα Κρεβατά, Σπεράντζα Βρανά, Κώστας Χατζηχρήστος, Κούλης Στολίγκας, Σοφία Βερώνη, Κώστας Δούκας, Γιώργος Γαβριηλίδης, Πόπη Άλβα, το χορευτικό ζευγάρι Γιάννης Φλερύ-Λίντα Άλμα, ο τραγουδιστής Νάσος Πατέτσος και αρκετοί ακόμα ηθοποιοί. Συνθέτης και μαέστρος ο Μενέλαος Θεοφανίδης. Ο θίασος ανέβασε τρία έργα: εναρκτήριο της σεζόν η επιθεώρηση Το τραγούδι της Αθήνας της σπουδαίας τριάδας Γιώργος Ασημακόπουλος-Βασίλης Σπυρόπουλος-Παναγιώτης Παπαδούκας που ανέβηκε στις 28 Οκτωβρίου 1954. Προσέξτε τη διαφήμιση του θεάτρου Κυβέλης στις εφημερίδες: το όνομα της Ρένας Βλαχοπούλου (όπως και των Φλερύ-Άλμα) βρίσκεται σε ειδικό πλαίσιο ξεχωριστά από τον υπόλοιπο θίασο: «και η μεγάλη βεντέτα της εποχής ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ». Η Ρένα έχει και πάλι κατακτήσει την πρώτη θέση στο μουσικό θέατρο και το τραγούδι, μια πρωτιά που είχε ίσως χάσει λόγω της πολύχρονης απουσίας της στο εξωτερικό (1946-51), αλλά που μέσα σε τρία χρόνια σιγά-σιγά ξανακατέκτησε: δεν είναι πλέον η κατοχική «Βασίλισσα της Τζαζ», αλλά είναι η «μεγάλη βεντέτα της εποχής».
Η Ρένα Βλαχοπούλου στο νούμερο
"Τι να κάνω στην Αθήνα"
από την επιθεώρηση
Το τραγούδι της Αθήνας
Σε κάθε γωνία επτά καφενεία
Κομψοί και ωραίοι, πολίσμαν τροχαίοι
Καμπαρέ με jazz band και belles femmes
με ταμπέλες που λένε welcome
Τι ρυθμός και ζωή και κοσμοσυρροή
Και τα ανθοπωλεία σειρά στην πλατεία
Πιο εκεί, κουλουρτζή, ο ταμπλάς
Μια πλατεία παλιά όλο χάρη
όλοι οι δρόμοι οδηγούν προς τα εκεί
Και μαζεύονται και οι φαντάροι
Δυο μέτρα πιο κάτω, πολύ ορεξάτο
Και αργά από κάποιο στενό
Τι ρθυμός και ζωή και κοσμοσυρροή
Και πριν ξημερώσει, ξενύχτηδες τόσοι
Πιο εκεί, κουλουρτζή, ο ταμπλάς
Η Ρένα Βλαχοπούλου στο τραγούδι
"Ομόνοια Πλας" στο θέατρο Κυβέλης, 1954
Μάστορες του είδους, οι τρεις συγγραφείς και στιχουργοί: από τις πιο ωραίες και ζωντανές περιγραφές της αθηναϊκής πραγματικότητας που γράφτηκαν ποτέ για τραγούδι… Υπάρχουν όλα μέσα, από τον γύρο και το "μετρό" μέχρι τον ομοφυλόφιλο που βγαίνει για «βόλτα» (αξίζει να σημειωθεί ότι ο τραγούδι αυτό έχει διασκευαστεί και στα «καλλιαρντά», μια πολύ ενδιαφέρουσα διασκευή που δημοσιεύτηκε στο Δίφωνο προ ετών).
Το δεύτερο έργο εκείνης της σεζόν στο θέατρο Κυβέλης ήταν μια μουσική κωμωδία του Μενέλαου Θεοφανίδη με τίτλο Ραντεβού στο Καμπαρέ που είχε ήδη παρουσιαστεί σε περιοδεία και είχε γίνει και ταινία την προηγούμενη χρονιά με τίτλο Νύχτες της Αθήνας, στην οποία πρωταγωνιστούσαν οι Κούλης Στολίγκας, Καλή Καλό, Κώστας Χατζηχρήστος, Κώστας Μανιατάκης, Ρένα Στρατηγού, Μαίρη Νικολαϊδου κ. ά. Στο θέατρο Κυβέλης τον ρόλο της Αφροδίτης (που στην ταινία έπαιζε η Καλή Καλό) ανέλαβε η Ρένα Βλαχοπούλου: ήταν η μοιραία γυναίκα που ξελόγιαζε μπαμπά και γιο, τον Κούλη Στολίγκα και τον Κώστα Χατζηχρήστο αντίστοιχα. Το έργο ξεκίνησε τις παραστάσεις του στις 18 Δεκεμβρίου, ενώ λίγες μέρες αργότερα η Ρένα ξεκίνησε παράλληλα εμφανίσεις και στο νυχτερινό κέντρο «Παπαγάλος» της Φωκίωνος Νέγρη επικεφαλής μεγάλου προγράμματος και με τη συνοδεία της ορχήστρας του Βαγγέλη Κανελίδη (πατέρα της σπουδαίας Αλέκας Κανελλίδου). Το 1954 έφτανε στο τέλος του και ήταν σίγουρα η χρονιά της Ρένας: στην καλλιτεχνική ανασκόπηση της χρονιάς που δημοσιεύτηκε στα Νέα στις 31 Δεκεμβρίου 1954 διαβάζουμε:
Μεταξύ των πλέον αξιοσημειώτων που παρουσίασε το λήγον έτος εις τον τομέα του μουσικού θεάτρου αναφέρουμε την καθιέρωσιν της κ. Ρένας Βλαχοπούλου ως βασικής πρωταγωνίστριας της επιθεωρήσεως και της μουσικής κωμωδίας.
Βλαχοπούλου-Χατζηχρήστος
στο φινάλε της επιθεώρησης
Ομόνοια Πλας που προκάλεσε
απόπειρα λογοκρισίας...
Λίγα χρόνια αργότερα η Ρένα τραγούδησε μία ακόμα διασκευή της «Ομόνοιας Πλας» στην επιθεώρηση του Γιώργου Κωνσταντίνου Οι τελευταίοι ΠΑΣΟΚράτορες που ανέβηκε στο θέατρο «Καλουτά» την περίοδο 1988-89. Αυτή τη φορά η εικόνα της Ομόνοιας που παρουσιαζόταν ήταν πιο αποκαρδιωτική:
Σε κάθε γωνία επτά καφενεία
γεμάτη η πλατεία αλητεία
τραβεστί, τεμπελιά κι ανεργία.
Αμάξια σεργιάνι, το νέφος ντουμάνι
να σου ‘ρχεται να κάνεις φόνο.
Τα σουβλάκια μας μάραναν μόνο.
Και αφίσες στους δρόμους πολλές.
Να ψηφίσεις ξανά κι ο λαός δεν ξεχνά
και αέρα πουλάνε μπανάλ.
Χοροί, καλλιστεία και δίχως αστεία
τη μέρα και μία ληστεία
μηχανάκια, φρικιά κι αηδία.
Έχει γίνει που λες η Ελλάς
μια Ομόνοια Πλας.
την Ομόνοια Πλας του 1989
Η Ρένα Βλαχοπούλου και ο... κουλουρτζής
της Ομόνοιας! Θέατρο Ακροπόλ, 1992-93.
Ωστόσο το τραγούδι αυτό δεν είναι γραφτό να σταματήσει να μας απασχολεί. Τον Ιούνιο του 2006 το ανανεωμένο Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζει στο Ηρώδειο, έπειτα από πρόταση του προέδρου του Γιώργου Λούκου, ένα αφιέρωμα στη Σοφία Βέμπο. Ερμηνεύτριες η Χάρις Αλεξίου και η Δήμητρα Γαλάνη. Υπεύθυνη για το πρόγραμμα η Λίνα Νικολακοπούλου η οποία αποφασίζει να προσθέσει και τη δική της πινελιά στο θρυλικό τραγούδι αλλάζοντας τη δεύτερη στροφή ως εξής:
Σου χρειάζεται πια ξεναγός.
Τι γλυκιά αντηλιά, τι τσιμεντοφωλιά
να ‘ν’ του δήμου ή του δήμιου δουλειά;
Με φόντο το Χόντο κοιτάζεις στο βρόντο
μια σκιά λίγη να βρεις του κάκου.
Πάει, έφυγε και του Μπακάκου.
Μην κοιτάς μπας και σου ‘ρθει νταμπλάς
Να η Ομόνοια Πλας.
Η Χάρις Αλεξίου ξεσήκωσε θύελλα χειροκροτημάτων τραγουδώντας αυτούς τους στίχους και τις δυο βραδιές στο Ηρώδειο. Και η καριέρα του «Ομόνοια Πλας» συνεχίστηκε φέτος, όλον τον χειμώνα στην Αθηναϊδα, καθώς αυτή την τελευταία διασκευή του τραγουδιού από τη Νικολακοπούλου ερμήνευε απολαυστικά κάθε βράδυ στην παράσταση του Σταμάτη Κραουνάκη Πόσο σ’ αγαπώ επιθεώρηση η πληθωρική Ελεάννα Καραντινού συνοδευόμενη από την υπόλοιπη Σπείρα-Σπείρα (και υποθέτω θα το ερμηνεύει και στη θερινή βερσιόν της παράστασης όλο το καλοκαίρι). Μάλιστα ο τρόπος που κινούνταν η Ελεάννα τραγουδώντας το «Ομόνοια Πλας», αγανακτισμένη, κρατώντας το ένα παπούτσι της στο χέρι, (μου) θύμιζε έντονα τη Ρένα Βλαχοπούλου σε αρκετές θεατρικές εμφανίσεις της τα τελευταία χρόνια. Ίσως να ‘ταν τυχαίο, ίσως πάλι όχι…
Αυτή ήταν η ιστορία ενός ακόμα θρυλικού τραγουδιού της Ρένας Βλαχοπούλου που μας χάρισε το Βήμα χτες. Το επόμενο τραγούδι, το «Είσαι το μεγάλο μου αμόρε» που θα υπάρχει στο CD της Παρασκευής δεν θα μας απασχολήσει πάρα πολύ, γιατί την Παρασκευή θα γιορτάσουμε μια πολύ σημαντική επέτειο… Κατά κάποιον τρόπο ο Ιούλιος είναι ο μήνας της Ρένας Βλαχοπούλου. Περισσότερα όμως στο… επόμενο!
Προς το παρόν, δείτε και ακούστε τη Ρένα Βλαχοπούλου να τραγουδάει το "Ομόνοια Πλας" στο θέατρο Ακροπόλ στις αρχές του 1993:
10 σχόλια:
renafan,καταρχήν το post είναι αναλυτικότατο και κατατοπιστικότατο.Καλά που βρίσκεις όλες αυτές τις πληροφορίες;
Δεύτερον, έρχομαι να ζητήσω χάρη. Κάθε φορά που βλέπω σε κάποιο blog ένα δίσκο ή cd που με ενδιαφέρει και έχει εξαντληθεί, ζητάω αντίγραφο. Θα ήθελα να σου ζητήσω μια cd-κόπια από το δίσκο της Σπίνουλα αν τον έχεις και μπορείς φυσικά. Μου έκανε εντύπωση και το όνομα και η επιλογή των τραγουδιών.
Αν μπορείς επικοινώνησε μαζί μου στο email μου.
Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Οι πληροφορίες είναι... προϊόν έρευνας πολύχρονης :)
Έχω, όπως ίσως φαίνεται, ασχοληθεί σοβαρά με την περίπτωση της Ρένας Βλαχοπούλου (και με το μουσικό θέατρο γενικότερα) και σκέφτηκα κάποια από αυτά που έχω βρει να τα μοιραστώ με τον κόσμο μέσω του διαδικτύου. Όσο για τον δίσκο της Σπίνουλα, θα τα πούμε μέσω email.
Δεν κατάφερα να βρω το email σου κάπου στο blog σου. Αν θες, γράψε μου εσύ, στο email που έχω στο προφίλ μου.
Με προλαβε ο Θρασος! Ακριβως το ιδιο θα σε ρωτουσα κι εγω!
Που τα ξερεις ολα αυτα παιδακι πραγμα;
Πραγματι πολυ κατατοπιστικο το post και οφειλω να ομολογησω οτι με εξεπληξε η πληροφορια οτι η πρωτη εκτελεση ανηκει στη Βλαχοπουλου.
Κι εγω τη Βεμπο ειχα στο νου μου.
Πολυ καλα φιλε rena fan!
Με ανυπομονησια περιμενουμε την επομενη αναρτηση!
Καλο απογευμα
Μα πραγματικά Ρένα Fan (με Ρ κεφαλαίο που λένε)! Έχω την αίσθηση ότι μας περιμένουν πολλές ακόμα αναλυτικότατες αναρτήσεις γεμάτες πληροφορίες για την συναρπαστική αυτή γυναίκα.
Θα μπορούσες ίσως να έγραφες και κάποια βιογραφικά στοιχεία της. Δεν ξέρω αν σε καλύπτουν αυτά που αναφέρει στην wikipedia. Τουλάχιστον για την χρονιά γέννησης που αναφέρει έχω πολλές επιφυλάξεις.
αερικό:
Σε ευχαριστώ πολύ! Χαίρομαι όταν βλέπω ότι ενδιαφέρονται κι άλλοι να μάθουν αυτά που έχω μάθει κι εγώ.
γιώργο:
Σε ευχαριστώ πολύ και σένα. Όσο αφορά το entry της ελληνικής wikipedia, έχω κι εγώ αρκετές ενστάσεις. Αφενός ο συγγραφές του αντλεί ορισμένες πληροφορίες από το βιβλίο του Δελαπόρτα που δεν είναι σωστές αφετέρου ο τρόπος που παρουσιάζει ή συνδέει αυτές τις πληροφορίες είναι επίσης λανθασμένος. Έχω προσπαθήσει να αλλάξω κάποια στοιχεία αλλά επανήλθαν στην... αρχική τους κατάσταση. Ειδικά η χρονολογία γέννησης δεν ισχύει. Όταν την άλλαξα από 1913 σε 1923 που είναι το σωστό, πολύ σύντομα επανήλθε το 1913 μαζί με κάποια επιχειρήματα στο φόρουμ της wikipedia που καθόλου δεν μπορούσαν να με πείσουν! Αλλά σταμάτησα να επιμένω. Πάντως η αγγλική καταχώριση στη wikipedia, αν και είναι μικρότερη και επίσης περιλαμβάνει κάποια στοιχεία λανθασμένα, έχει τη σωστή χρονολογία γέννησης!
Με αυτό σου το ποστ μπορείς να ανακηρυχθείς αδιαφιλονίκητος διδάκτωρ του φαινομένου που ονομάζεται Βλαχοπούλου! Συνέχισε να μας ενθουσιάζεις!!!
Αχ, γιατί δεν αφήνετε ένα όνομα, ένα τηλέφωνο, κάτι, να ξέρω ποιον/ποιαν ευχαριστώ...
Η Ντόρις είναι η μητέρα του κολλητού μου. Αυτό έχω να πω :-)
Τα χαιρετίσματά μου να της δώσετε, αγαπητέ Karolos27. Και τα καθυστερημένα συγχαρητήριά μου για τον δίσκο "Ομόνοια Πλας"!
Δημοσίευση σχολίου