Ο ηθοποιός και τραγουδιστής Κώστας Καφάσης, που πέθανε στις 13 Οκτωβρίου σε ηλικία 70 ετών, υπήρξε αναμφισβήτητα ένας από τους cult Έλληνες καλλιτέχνες. Για δυο πράγματα θα μείνει στην ιστορία του ελληνικού θεάματος: για τον ρόλο του σερβιτόρου Ιωνάθαν στο σίριαλ Η γειτονιά του Κώστα Πρετεντέρη και για τη μεγαλύτερη τραγουδιστική του επιτυχία, το "Γέλα, κυρία μου". Έφτασε στο αποκορύφωμα της καριέρας του στα μέσα της δεκαετίας του '70, ωστόσο όμως εμφανίστηκε στην ελληνική show business από τα μέσα της δεκαετίας του '60 και στα πρώτα χρόνια της καριέρας του συνεργάστηκε αρκετά με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Η πρώτη τους συνάντηση μάλιστα καταγράφεται στη μυθική Οδό Ονείρων του Μάνου Χατζιδάκι, το καλοκαίρι του '62 στο θέατρο "Μετροπόλιταν". Ο Κώστας Καφάσης είναι ένα από τα τριάντα (και βάλε...) νέα παιδιά που παίρνουν μέρος στην παράσταση (ανάμεσά τους, διαβάζω στο πρόγραμμα, ο Γιώργος Ζωγράφος, ο Γιώργος Μαρίνος, ο Φαίδων Γεωργίτσης, ο Ντίνος Καρύδης, η Βέρα Κρούσκα...).
Φωτογραφία του Κώστα Καφάση από το πρόγραμμα του θεάτρου "Ακροπόλ" (1965-66)
Λίγα χρόνια αργότερα, τη χειμερινή σεζόν 1965-66 ο Κώστας Καφάσης συναντιέται και πάλι με τη Ρένα Βλαχοπούλου, στο θέατρο "Ακροπόλ". Εκεί παρουσιάζεται πρώτα η επιθεώρηση Αυλή και πεζοδρόμιο (για την ιστορία, είναι η τελευταία επιθεώρηση του "Ακροπόλ" στην οποία παίρνει μέρος η Σπεράντζα Βρανά πριν αποχωρήσει από το θέατρο του Βασίλη Μπουρνέλλη που σφράγισε την καριέρα της) και έπειτα η επιθεώρηση Ραντεβού στις κάλπες (στην οποία ο Κώστας Καφάσης συνοδεύει τη Ρένα Βλαχοπούλου στο νούμερό της "Μοντέλο Ρένα"). Την επόμενη χειμερινή σεζόν (1966-67), και πάλι στο "Ακροπόλ", ο Κώστας Καφάσης ανήκει στον θίασο Ρένας Βλαχοπούλου-Βασίλη Αυλωνίτη-Μπέτυς Μοσχονά-Νινής Τζάνετ που παρουσιάζει τις επιθεωρήσεις Βρε πού πάμε και Λαγοί με πετραχήλια. Το καλοκαίρι του 1967 ο Βασίλης Μπουρνέλλης, όπως συνηθίζει τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζει μια επιθεώρηση και ένα παραμυθόδραμα στο θέατρο Εθνικού Κήπου. Η επιθεώρηση έχει τίτλο Λουλουδισμένη Αθήνα με επικεφαλής του θιάσου τους/τις Ρένα Βλαχοπούλου, Γιώργο Κωνσταντίνου, Ζωζώ Σαπουντζάκη, Χρόνη Εξαρχάκο, Γιάννη Βογιατζή (τραγουδιστή), Μαίρη Λίντα που τους πλαισιωνουν αρκετά μικρότερα ονόματα, ανάμεσά τους και πάλι ο Κώστας Καφάσης. Το παραμυθόδραμα έχει τον τίτλο Η πεντάμορφη, μια διασκευή της Γενοβέφας από τον Μήτσο Λυγίζο, στην οποία πρωταγωνιστούν η Ντόρα Γιαννακοπούλου, η Ίλια Λιβυκού, ο Αρτέμης Μάτσας και ο Βασιλάκης Καΐλας.
Ρένα Βλαχοπούλου και Κώστας Καφάσης θα συνυπάρξουν και πάλι στο θέατρο "Ακροπόλ" τη σεζόν 1968-69, όπου παρουσιάζονται και πάλι δυο επιθεωρήσεις: Άλλος για κούρεμα και Η γυναίκα του '69. Στα δυο αυτά έργα πρωταγωνιστούν επίσης ο Γιώργος Κωνσταντίνου, η Μάρθα Καραγιάννη και οι δύο Γιάννηδες Βογιατζήδες (ο ηθοποιός και ο τραγουδιστής). Αξίζει να σημειώσουμε ότι στο δεύτερο έργο επανεμφανίζεται στο θέατρο η στενή φίλη της Ρένας Λίντα Άλμα, έχοντας αναρρώσει από μια σοβαρή ασθένεια που την κράτησε αρκετό καιρό μακριά από τη σκηνή. Στο τέλος αυτής της σεζόν η Ρένα Βλαχοπούλου επισκέπτεται με θίασο τη Θεσσαλονίκη. Έχουν περάσει 11 χρόνια από την τελευταία της εμφάνιση στη συμπρωτεύουσα, στο θέατρο "Παλλάς" της παραλίας. Τούτη τη φορά η Ρένα επιλέγει το θέατρο "Αυλαία" της Λέλας Σκορδίλη και του Τάκη Κάσση, όπου παρουσιάζει την επιθεώρηση Με αγάπη απ' την Αθήνα: πλάι της οι Νινή Τζάνετ, Μανώλης Καστρινός, Ελένη Προκοπίου, Βαγγέλης Σειληνός, Αρτέμης Μάτσας και δέκα νέα παιδιά, ανάμεσά τους και ο Κώστας Καφάσης.
Η συνεργασία της Ρένας Βλαχοπούλου με τον Κώστα Καφάση θα ολοκληρωθεί με τέσσερις ακόμα επιθεωρήσεις. Οι δυο πρώτες είναι το Αθήνα Λας Βέγκας και η Αστροναύτισσα και ανεβαίνουν το καλοκαίρι του 1969 στο καινούριο θερινό θέατρο της λεωφόρου Αλεξάνδρας στο οποίο ο Βασίλης Μπουρνέλλης δίνει το όνομά του. Επικεφαλής του θιάσου οι Βλαχοπούλου-Πάντζας-Τζάνετ-Βογιατζής (τραγουδιστής)-Βουλγαρίδης. Η επιτυχία της Αστροναύτισσας είναι πολύ μεγάλη και μετακομίζει τις πρώτες εβδομάδες της χειμερινής σεζόν 1969-70 στο "Ακροπόλ", όπου στη συνέχεια παρουσιάζονται οι επιθεωρήσεις Μίνι, μάξι και σηθρού και Να 'τανε το 21. Στο τελευταίο αυτό έργο προστίθεται στον θίασο και ο Σταύρος Παράβας.
Ρένα Βλαχοπούλου και Κώστας Καφάσης στη Βουλευτίνα
Εκτός από τις παραπάνω θεατρικές παραστάσεις, ο Κώστας Καφάσης συνάντησε τη Ρένα Βλαχοπούλου και στον κινηματογράφο, στην ταινία του Κώστα Καραγιάννη Η βουλευτίνα, όπου ο Καφάσης υποδύεται έναν αντιπρόσωπο υποψηφίου έξω από το εκλογικό κέντρο όπου πάει η Ρένα για να ψηφίσει. Την προηγούμενη χρονιά είχε κάνει το ντεμπούτο στο σινεμά με την ταινία Μοντέρνα Σταχτοπούτα και ακολούθησαν δέκα ακόμα ταινίες στις οποίες κρατούσε μικρά ρολάκια. Χαρακτηριστικά τον θυμάμαι να υποδύεται έναν από τους εργάτες στην ταινία Η κόρη μου η σοσιαλίστρια, έναν διερμηνέα στο Καλώς ήρθε το δολλάριο και ένα παιδί της γειτονιάς που είναι ερωτευμένο με τη Νικόλ Κοκκίνου στο Μαριχουάνα Στοπ.
Η μεγάλη επιτυχία για τον Κώστα Καφάση ήρθε με τον ρόλο του Ιωνάθαν στη Γειτονιά του Κώστα Πρετεντέρη. Το σίριαλ άρχισε να προβάλλεται τον Φεβρουάριο του 1972 και ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 1977, έπειτα από 550 επεισόδια. Πολλά ονόματα πέρασαν από το καστ της εκπομπής, ανάμεσά τους ο Μάκης Δεμίρης (που επίσης έπαιζε σχεδόν σε όλες εκείνες τις επιθεωρήσεις του "Ακροπόλ" με τη Βλαχοπούλου και τον Καφάση), η Σάσα Καστούρα, η Μαίρη Χαλκιά, ο Γιάννης Βογιατζής, η Τζένη Ζαχαροπούλου και άλλοι/ες. Για μια πλήρη λίστα σας παραπέμπω στην καλά πληροφορημένη Retro Database που συντάσσουν καθημερινά μέλη του φόρουμ Retromaniax. Στο φόρουμ αυτό έχω διαβάσει ότι στα ελάχιστα πλάνα που έχουν διασωθεί από τη σειρά αυτή δεν εμφανίζεται ο Κώστας Καφάσης.
Ενώ προβαλλόταν η Γειτονιά μας, ο Κώστας Καφάσης τραγούδησε ένα τραγούδι που ταυτίστηκε μαζί του, το "Γέλα, κυρία μου", του Κώστα Ψυχογιού. Έκτοτε τραγούδησε αρκετά λαϊκά... "καψούρικα" τραγούδια. Εμφανίστηκε σε μεγάλα νυχτερινά κέντρα, δίπλα σε μεγάλα ονόματα (Σωτηρία Μπέλλου, Ρίτα Σακελλαρίου κ.ά.), ενώ από το 1980 και μετά εργαζόταν πλέον μόνον ως τραγουδιστής, με επιτυχία που σιγά-σιγά έφθινε. Κάποια στιγμή αποσύρθηκε από τη νύχτα και πραγματοποίησε κάποιες τελευταίες εμφανίσεις σε ταινίες του Θόδωρου Μαραγκού (Ο δραπέτης του φεγγαριού, Ισοβίτες) καθώς και σε κάποια επεισόδια της σειράς Επτά θανάσιμες πεθερές του Mega. Κατά καιρούς εμφανίστηκε σε τηλεοπτικές εκπομπές για να θυμηθεί τη Γειτονιά μας ή για να μιλήσει για παλιούς/ές του συναδέλφους. Θυμάμαι επίσης μια χαριτωμένη συζήτησή του με τον Σταμάτη Κραουνάκη στην εκπομπή του Alpha Επί του καναπέως.
Τα δυο τελευταία χρόνια ο Κώστας Καφάσης έδινε μάχη με τον καρκίνο, την οποία δυστυχώς έχασε. Ο Δημήτρης Μανιάτης στα Νέα ανέφερε χτες ότι παρά το πρόβλημα της υγείας του, μέχρι το τέλος έδινε το "παρών" σε θεατρικές παραστάσεις, επιβεβαιώνοντας τη φήμη του θεατρόφιλου, με τη γνήσια έννοια του όρου. Δυστυχώς δεν ξέρω να σας πω περισσότερα για τη σταδιοδρομία του, γιατί δεν ήταν από τους καλλιτέχνες που παρακολουθούσα. Ωστόσο, θα θυμάμαι πάντα τα καλά λόγια που είπε για τη Ρένα Βλαχοπούλου σε ένα αφιέρωμα της εκπομπής Μαζί του Αιμίλιου Λιάτσου, τον Ιούνιο του 2002. Μπροστά στην κάμερα του Mega ο Καφάσης θυμήθηκε ότι έμαθε για πρώτη φορά για τη Ρένα Βλαχοπούλου όταν ήταν μαθητής του γυμνασίου, στη δεκαετία του '50, και είδε στον κινηματογράφο "Τιτάνια" της Καρδίτσας τις Πρωτεουσιάνικες περιπέτειες. Θέλησε να της αφιερώσει ένα τραγούδι από εκείνη την ταινία κι έτσι της τραγούδησε το "Το 'χα καημό και μεράκι μου να φύγω από το χωριουδάκι μου, καβάλα στο γαϊδουράκι μου". Βέβαια, ο Κώστας Καφάσης έκανε λάθος σε εκείνο το βίντεο, καθώς (όπως είπαμε και στην προηγούμενη ανάρτηση) στις Πρωτεουσιάνικες Περιπέτειες η Ρένα δεν έλεγε αυτό το τραγούδι του Γιώργου Μουζάκη, αλλά το "Αχ γαϊδουράκι μου" του Μενέλαου Θεοφανίδη. Ίσως όμως αυτό δεν έχει τόση σημασία. Πιο πολλή σημασία είχαν, νομίζω, τα λόγια του Κώστα Καφάση για τη Ρένα: "Την ευχαριστώ γιατί γεννήθηκε στην εποχή μου και μπόρεσα να ζήσω το ταλέντο της, το μεγαλείο της, την καρδιά της την ατέλειωτη..."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου