Τρίτη 20 Ιουλίου 2021

Σαν σήμερα το 1960: Κάθε καρυδιάς καρύδι

Στις 20 Ιουλίου συνέβη κάτι πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα έξω από το θέατρο Μετροπόλιταν όπου παιζόταν η επιθεώρηση Κάθε καρυδιάς καρύδι με πρωταγωνίστρια τη Ρένα Βλαχοπούλου: όπως μας ενημέρωσε το Έθνος την προηγούμενη μέρα, τοποθετήθηκαν οθόνες τηλεόρασης στις οποίες ο κόσμος που περνούσε από τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας μπορούσε να παρακολουθεί σκηνές από την παράσταση.



Για να επιτευχθεί αυτό στήθηκε "σταθμός τηλεοράσεως" μέσα στο θέατρο που θα επέτρεπε σε όσα σπίτια σε ακτίνα 300 μέτρων από το Μετροπόλιταν διέθεταν δέκτη τηλεόρασης να παρακολουθούν επίσης αποσπάσματα από το έργο. Η κίνηση αυτή είχε διαφημιστεί από τις αρχές Ιουλίου, αλλά φαίνεται πως το κατάστημα Ράδιο Αθήναι που ήταν υπεύθυνο  για το εγχείρημα ολοκλήρωσε την εγκατάσταση στις 20 του μήνα.

Ρένα Βλαχοπούλου και Ζωζώ Σαπουντζάκη
στο πρώτο φινάλε της επιθεώρησης
Κάθε καρυδιάς καρύδι
με τίτλο "Σταθμός Τηλεοράσεως".
Από το βιβλίο του Μάκη Δελαπόρτα
Μια ζωή Ζωζώ
(εκδ. Ορφέας)

Δεν εντόπισα. ακόμα, κάποιο δημοσίευμα που να πιστοποιεί την επιτυχία του εγχειρήματος, πάντως επίσημα η πρώτη απόπειρα εκπομπής τηλεοπτικού σήματος στην Ελλάδα καταγράφεται δύο μήνες αργότερα στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης. Το θέατρο Μετροπόλιταν ενδιαφέρθηκε για την τηλεόραση, καθώς ήταν το θέμα του φινάλε της επιθεώρησης Κάθε καρυδιάς καρύδι που είχε τον τίτλο "Σταθμός Τηλεοράσεως": στο σκηνικό δέσποζε η φίρμα του Ράδιο Αθήναι και οι δύο πρωταγωνίστριες του θιάσου, η Ρένα Βλαχοπούλου και η Ζωζώ Σαπουντζάκη τραγουδούσαν ένα ντουέτο, που δυστυχώς δεν γνωρίζω ποιο ήταν. 

Ο Βασίλης Αυλωνίτης ως Μάνος Χατζιδάκις
και ο Γιάννης Γκιωνάκης ως Νάνα Μούσχουρη
στο δεύτερο φινάλε της επιθεώρησης

Κάθε καρυδιάς καρύδι
με τίτλο "Μισή ώρα με τον Μάνο και τη Νάνα"

Ωστόσο, σύντομα η επιθεώρηση, που γνώριζε επιτυχία (το Μετροπόλιταν ήταν σταθερά το δεύτερο θέατρο μετά το Παρκ, όπου ο παντοδύναμος τότε Κώστας Χατζηχρήστος παρουσίαζε την επιθεώρηση Φέρρυ Μπωτ πλαισιωμένος από τις Ρένα Ντορ, Ντιριντάουα, Μπελίντα, Ζωή Κουρούκλη...), άλλαξε φινάλε: μετά τον σάλο που είχε ξεσηκώσει η διαμάχη του Μάνου Χατζιδάκι με τους συνθέτες του ελαφρού τραγουδιού--που κορυφώθηκε με τη διπλή του νίκη στο Β΄ Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού του ΕΙΡ, με ερμηνεύτρια τη Νάνα Μούσχουρη--, ο Γιώργος Γιαννακόπουλος παρέδωσε στον θίασο το φινάλε "Μισή ώρα με τον Μάνο και τη Νάνα", στο οποίο ο Βασίλης Αυλωνίτης υποδυόταν τον Χατζιδάκι και ο Γιάννης Γκιωνάκης τη Νάνα Μούσχουρη, ενώ ο υπόλοιπος θίασος υποδυόταν παλιές τραγουδιστικές επιτυχίες που έρχονταν σε αντιπαράθεση με τον Χατζιδάκι. 

Η Άννα Καλουτά εγκαλεί τον Μάνο Χατζιδάκι
για τις δηλώσεις του, στην επιθεώρηση
Πύραυλοι
του θεάτρου Περοκέ.
Πηγή φωτογραφίας:
Έθνος, 24-8-1960

Το θέμα της διαμάχης του Χατζιδάκι με τους συναδέλφους του απασχόλησε και άλλες επιθεωρήσεις--στην επιθεώρηση Πύραυλοι των Μίμη Τραϊφόρου-Μήτσου Βασιλειάδη η Άννα Καλουτά εμφανιζόταν στο σόλο της ως εκπρόσωπος της παλιάς γενιάς της ελαφράς μουσικής που εγκαλούσε τον Χατζιδάκι για τις εμπρηστικές δηλώσεις του (απευθυνόταν σε ένα σκίτσο του στο σκηνικό)--, αλλά ο Μάνος Χατζιδάκις και η Νάνα Μούσχουρη επέλεξαν στις 28 Αυγούστου να επισκεφτούν το Μετροπόλιταν, και αμέσως μετά το φινάλε, στο διάλειμμα της παράστασης, ανέβηκαν στα καμαρίνια για να συγχαρούν τον θίασο που τους σατίριζε.


Η επιθεώρηση Κάθε καρυδιάς καρύδι ανέβηκε στις 3 Ιουνίου 1960 "από τον θίασο Γιάννη Γκιωνάκη-Νίκου Ρίζου-Τάκη Μηλιάδη με πρωταγωνιστάς τη Ρένα Βλαχοπούλου, τον Βασίλη Αυλωνίτη και τη Ζωζώ Σαπουντζάκη". Είναι χαρακτηριστικό ότι στη διαφήμιση της πρεμιέρας τα ονόματα των πρωταγωνιστών προηγούνται μεν των θιασαρχών, αλλά είναι τυπωμένα με μικρότερα στοιχεία. Η πρωτοβουλία για τη συγκρότηση του θιάσου ανήκε στους τρεις θιασάρχες που φρόντισαν ήδη από τον Φλεβάρη του '60 να εξασφαλίσουν τη συνεργασία της Ρένας Βλαχοπούλου και του Βασίλη Αυλωνίτη. 


Οι φωτογραφίες των Βλαχοπούλου, Αυλωνίτη, Σαπουντζάκη καταλαμβάνουν μια ξεχωριστή σελίδα η κάθε μια, ενώ οι τρεις θιασάρχες έχουν μια κοινή φωτογραφία που συνοδεύεται από ένα σημείωμα στο οποίο υπόσχονται στο κοινό "μια χαρούμενη βραδιά" "χωρίς 'βαθειά νοήματα' και 'θέσεις'. Αφήσαμε το βαρύ αυτό καθήκον στους συναδέλφους της πρόζας και φιλοδοξούμε να ψιθυρίσετε βγαίνοντας από το 'ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΤΑΝ': 'αξίζει να το δούμε κι άλλη μια φορά', θάναι το πιο πολύτιμο παράσημο στην προσπάθειά μας".

Ο θίασος του Μετροπόλιταν
την ημέρα του, καθιερωμένου τότε, αγιασμού
για την έναρξη της σεζόν.
Πηγή:
Έθνος, 22-4-1960

Οι τρεις θιασάρχες, Μηλιάδης, Γκιωνάκης, Ρίζος
με την πρωταγωνίστρια Ρένα Βλαχοπούλου
στις πρόβες της επιθεώρησης
Κάθε καρυδιάς καρύδι.
Πηγή: Τα Νέα, 7-5-1960

Οι κριτικές δεν ασχολήθηκαν ιδιαίτερα με το έργο (ούτε και με τις άλλες επιθεωρήσεις της σεζόν). Η Εστία (4-6-1960) έγραψε πως αν και το βάρος δίνεται στο θέαμα με τον πλούτο τον σκηνικών και των κοστουμιών του Γιάννη Στεφανέλη αλλά και των φωτισμών του Αργύρη Παπαδάτου, "εν τούτοις και τα 'νούμερα' χαρακτηρίζονται από επίκαιρον χιούμορ και κέφι". Ο Γεράσιμος Σταύρου στην Αυγή (7-6-1960) αναγνωρίζει πως το Μετροπόλιταν (όπως και το Παρκ) έκανε μια σοβαρή προσπάθεια του επιθεωρησιακού είδους που "όπως συχνά μας δόθηκε η ευκαιρία να σημειώσουμε, περνάει μακρόχρονη κρίση κι αντικειμενικοί κυρίως λόγοι το εμποδίζουν να προχωρήση σε γενναίες καινοτομίες". Το είδος βέβαια παραμένει "πηγή δροσιάς για το αθηναϊκό καλοκαίρι" και το Μετροπόλιταν κατάφερε να παρουσιάσει ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα "σε ικανοποιητικό βαθμό". Ο Σταύρου, πάντως, επισημαίνει πως η σάτιρα του Γιαννακόπουλου δεν είναι "ιδιαίτερα τσουχτερή, ωστόσο θίγει εύστοχα πολλά επίκαιρα γεγονότα". Αναγνωρίζει πως υπάρχουν σκηνικά ευρήματα και χαρούμενη διάθεση, ενώ αποφασιστικά συμβάλλει στη διασκέδαση του κοινού το μπρίο των ηθοποιών. Και οι δύο κριτικές ξεχωρίζουν τα νούμερα "Το μυστικό του Υμηττού" (να τος πάλι ο Χατζιδάκις...) με τον Αυλωνίτη, "Ο κυκλοφοριόπληκτος" με τον Γκιωνάκη, "Τα νιαουρίσματα" (Γκιωνάκης, Ρίζος, Μηλιάδης και Γιάννης Φέρμης), το σόλο της Σαπουντζάκη "Στριπ τιζ", αλλά και το ντουέτο της με τον Ρίζο "Σπανιόλικο κέφι".

Ρ: Απόψε, μάνα μου, που φράγκα υπάρχουν μπόλικα,
γουστάρω κέφια και τραβήγματα σπανιόλικα.
Σ: Σαν ταυρομάχοι όλοι οι μάγκες θα σφυρίζουνε,
και οι καστανιέτες μες στα χέρια μου θα τρίζουνε.
Ολέ, ολέ, ολέ, ολέ!
Ρ: Είσαι σαν κρεμ καραμελέ!
Σ: Είμαι σαν κρεμ καραμελέ!
Ολέ, ολέ, ολέ, ολέ!
Ρ: Τις ζεμπεκιές και τα χασάπικα απαγόρευτα
και τα φλαμένκο σου διάταξε και χόρευτα!
Σ: Θα ξεφτιλίσεις με τα νέα σου τα σχέδια
και τον Αντώνη, τον δερβίση, τον Χερέδια.
Ρ: Ολέ, ολέ, ολέ, ολέ!
Είσαι πολύ τσαμπουκαλέ!
Σ: Είμαι πολύ τσαμπουκαλέ!
Ολέ, ολέ, ολέ, ολέ!

Ολέ, ολέ, ολέ, ολέ!
Τι νταλκαδάκι σπανιολέ!
Αρίμπα, κόσμε σκερβελέ!
Ολέ, ολέ, ολέ, ολέ!

Η Ζωζώ Σαπουντζάκη στο "Σπανιόλικο κέφι".
Η Σαπουντζάκη διηγείται πως η Σοφία Βέμπο
που έμενε τότε σε ένα διαμέρισμα
που "έβλεπε" την πλατεία του Μετροπόλιταν
τη χειροκροτούσε συχνά από το μπαλκόνι της.
  

Επίσης και οι δύο κριτικές ξεχώρισαν το νούμερο "Το 13" με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Η Ρένα υποδυόταν την τηλεφωνήτρια του αριθμού 13 (μετέπειτα 131 και νυν 11831, αν δεν κάνω λάθος...) που απαντούσε με σατιρική διάθεση στις ερωτήσεις των ανθρώπων που καλούσαν τον αριθμό.

Η Ρένα Βλαχοπούλου στο νούμερο "Το 13"
της επιθεώρησης
Κάθε καρυδιά καρύδι.
Την "προϋπηρεσία" της αυτή εκμεταλλεύτηκε
αργότερα ο Γιάννης Δαλιανίδης
για σκηνές των ταινιών
Κορίτσια για φίλημα και Μια Ελληνίδα στο χαρέμι.
Φωτογραφία από την έκδοση του Θ. Κρίτα Θέατρο '60

Επίσης η Ρένα είχε μια τραγουδιστική εμφάνιση, μαζί με τους άνδρες του μπαλέτου, πριν το φινάλε του έργου: τραγουδούσε το "Ένα φιλί" σε μουσική του μαέστρου της παράστασης Ζακ Ιακωβίδη:
Αν στη σκληρή σου την καρδιά
κρύβεις αισθήματα θερμά,
θυμήσου εκείνη τη βραδιά
που βγαίναμ' απ' το σινεμά.
Κι ύστερα μέσα στο στενό
το φτωχικό, το σκοτεινό,
κι οι δυο δειλοί και ντροπαλοί
το πρώτο αλλάξαμε φιλί.

Ένα φιλί, μα τι φιλί, αχ, τι φιλί!
Γλυκό πολύ, τόσο πολύ!
Ένα φιλί ζεστό-ζεστό λαχταριστό
που σε πεθαίνει κι όμως λες ευχαριστώ!
Ένα φιλί που πυρπολεί, αχ, τι φιλί!
Γλυκό-γλυκό, παθητικό,
πολύ κακό για τον μπαμπά και τη μαμά,
ένα φιλί, σαν τα φιλιά του σινεμά.
Άι, άι, άι, άι, άι!
Ένα φιλί που προκαλεί και πυρκαγιά!
Ένα φιλί, μα τι φιλί, αχ, τι φιλί!
Γλυκό πολύ, τόσο πολύ!
Ένα φιλί ζεστό-ζεστό λαχταριστό
που σε πεθαίνει κι όμως λες ευχαριστώ!



Στο Κάθε καρυδιάς καρύδι τραγουδούσαν επίσης η Νάντια Κωνσταντοπούλου, ο Φώτης Δήμας και η Μαίρη Λίντα με τον Μανώλη Χιώτη. Χόρευαν ο Γιάννης Φλερύ και η Λίντα Άλμα, που απέσπασαν φυσικά για άλλη μια φορά τα κολακευτικά λόγια των κριτικών. Έπαιρναν επίσης μέρος, πολλά γνωστά ονόματα του ελαφρού μουσικού θεάτρου, κάποια από τα οποία έγιναν αργότερα πρώτα ονόματα: η Άννα Μαντζουράνη, ο Γιάννης Φέρμης, η Μάρθα Καραγιάννη, η Έλσα Ρίζου, η Νανά Γκάτση, η Φίτσα Ντάβου, η Εύα Χόνδρου, η Λάννα Μπέλλα, ο Τ. Βάβαλης, ο Χρ. Γεωργίου και ένας νόστιμος νεαρός, "φίνα ντυμένος", όπως θυμόταν η Ρένα Βλαχοπούλου, που σε λίγα χρόνια θα γινόταν ένα υπέρλαμπρο αστέρι του ελαφρολαϊκού τραγουδιού: ο Τόλης Βοσκόπουλος. Η Ρένα Βλαχοπούλου συναντήθηκε ξανά μαζί του στο σινεμά (Κάτι να καίει) και σε ρεβί πίστας πλακιώτικων κέντρων και αναπτύχθηκε μεταξύ τους αμοιβαία εκτίμηση και θαυμασμός. Ανεξάρτητα από προσωπικές προτιμήσεις, ο Τόλης Βοσκόπουλος, που πέθανε χθες, ήταν ένας από τους πραγματικά μεγάλους σταρ του είδους του τραγουδιού που υπηρέτησε, με ένα αφοσιωμένο κοινό που τον ακολούθησε πιστά μέχρι το τέλος της καριέρας του... 

Ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Τάκης Χριστοφορίδης και η Ρένα Βλαχοπούλου
στο νούμερο "Το 13" της επιθεώρησης
Κάθε καρυδιάς καρύδι.
Πηγή: Η ομάδα του Facebook Ρένα Βλαχοπούλου / Rena Vlachopoulou Fans

Βασίλης Αυλωνίτης, Ρένα Βλαχοπούλου
και Γιάννης Γκιωνάκης
στις δοκιμές της επιθεώρησης

Κάθε καρυδιάς καρύδι.
Πηγή: Τα Νέα, 3-6-1960

Το Κάθε καρυδιάς καρύδι παίχτηκε όλο το καλοκαίρι, μέχρι τις αρχές του Οκτώβρη. Το παρακολούθησαν κάποιοι από τους υπουργούς της κυβέρνησης Καραμανλή αλλά και ο πρέσβης της Σοβιετικής Ένωσης στην Ελλάδα Σεργκέγιεφ, που ήταν ιδιαίτερα θεατρόφιλος, καθώς παρακολουθούσε πολλές παραστάσεις του μουσικού θεάτρου και του θεάτρου πρόζας (είχε παρακολουθήσει και το Σαμπάνια και ρετσίνα την προηγούμενη χρονιά, πάλι στο Μετροπόλιταν...).

Ο τότε πρέσβης της Σοβιετικής Ένωσης Σεργκέγιεφ
με τη Ζωζώ Σαπουντζάκη και τη Ρένα Βλαχοπούλου.
Πηγή:
Τα Νέα, 2-9-1960


Η παρούσα ανάρτηση, όπως και όλα τα κείμενα που δημοσιεύονται στο ιστολόγιο αυτό, είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας. Είναι υποχρεωτική η ρητή αναφορά στο ιστολόγιο, όταν χρησιμοποιείται υλικό από τις αναρτήσεις του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου