Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2021

Σαν σήμερα το 1976: Μια "έντιμη και καλοσυνάτη" επιθεώρηση: Τσάτσοι... Μπίτσιοι... Κώτσοι...

Στις 27 Ιανουαρίου 1976 η Καθημερινή δημοσίευσε την κριτική του Στάθη Δρομάζου για την επιθεώρηση Τσάτσοι... Μπίτσιοι... Κώτσοι... που παιζόταν στο θέατρο Βέμπο από τις 8 Νοεμβρίου 1975.

ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ
Τσάτσοι... Μπίτσιοι... Κώτσοι...
των ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ-ΠΥΘΑΓΟΡΑ ΣΤΟ "ΒΕΜΠΟ"
Μουσική: Ζακ Ιακωβίδη. Σκηνοθεσία-χορογραφίες: Φώτη Μεταξόπουλου.
Σκηνικά-κοστούμια: Βαγγέλη Βρασιβανόπουλου. 
Μέσα σ' ένα μόνιμο χαρούμενο σκηνικό, που το γέμιζαν ηθοποιοί με καλόγουστα κοστούμια, μ' ένα κείμενο βασικά καλογραμμένο και με τη μουσική που έδενε μαζί του, παρακολουθήσαμε σπαρταριστές δημιουργίες των ηθοποιών της επιθεώρησης και μια καλωσυνάτη παράσταση. Τα νούμερα--βγαλμένα από τη σημερινή κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα--παίρναν θεατρική υπόσταση με την καλοπροαίρετη σάτιρα του κειμένου και τον υποκριτικό αυτοσχεδιασμό των ηθοποιών. Ο "σκαμπρόζικος" λόγος ερχόταν πάντα στην ώρα του για να ανταμώση το κέφι του θεατή, χωρίς να τον ενοχλήση. Υπήρξαν νούμερα στην κυριολεξία κλασικά, που θύμιζαν τις καταβολές της παληάς επιθεώρησης. "Ο Χρηστάκης... ξανασταυρώνεται"--τα πάθη όχι του Χριστού, αλλά του μισθωτού--δόθηκε από το Σ. Μουστάκα σε μια κλίμακα μεγάλου ηθοποιού. Κοφτερή φινέτσα στο λόγο, αυτοκυριαρχία θεατρικών μέσων, μακριά από ευκολίες και μπαλαφαριές, έδωσαν τη δυνατότητα στον εκτελεστή να παρουσιάση ένα λαμπρό επιθεωρησιακό νούμερο. Η Ρένα Βλαχοπούλου ως αστρολόγος με μια δεξιοτεχνία προσαρμογής σε όλους τους ρυθμούς του λόγου και της κίνησης, με τα μισόλογά της και το τραγούδι της ήταν μια ολοζώντανη θεατρίνα της επιθεώρησης. Στο φινάλε συνδύασε το ταλέντο της με το επαγγελματικό της ήθος, "χτυπήθηκε" με όλη τη σημασία της λέξεως κ' έδωσε μια θαυμάσια παρωδία του πορνό. Ο Ν. Παπαναστασίου με τη Μ. Χαλκιά έδωσαν ένα σπαρταριστό νούμερο της επίσημης--και ανεπίσημης--αγγραματωσύνης μας. Στη "Βεντέττα και ο Νότης" ο Ν. Τσούκας με το ιδιότυπο ταλέντο του και το αριστοφανικό λεξιλόγιο, πολλές φορές, έδωσε μια θαυμάσια σάτιρα ηθών ελληνικού τύπου. Η Μ. Μπονέλου ως "Δις Κομπιούτερ" στυλιζάριζε πικάντικα το παίξιμό της. Ο Γ. Βογιατζής ως Αμίν, που διαθέτει χιούμορ ρωμαίικο. έδωσε μια κεφάτη κοινωνική σάτιρα. Τα χορευτικά (Φ. Μεταξόπουλος-Ν. Φοντάνα) εντυπωσίαζαν περισσότερο κι άφηναν να φαίνεται λιγώτερο η δεξιοτεχνία των κυρίων εκτελεστών. Μια επιθεώρηση που κινείται ανάμεσα στο θέαμα και το θέατρο, σκόρπιζε ένα ξέδομα στο κοινό με έντιμα θεατρικά μέσα.
Καθημερινή, 27-1-1976

Ρένα Βλαχοπούλου και Σωτήρης Μουστάκας
στην επιθεώρηση
Τσάτσοι... Μπίτσοι... Κώτσοι...
Φωτογραφία από το αρχείο των Ηνωμένων Φωτορεπόρτερ

Εκτός από "έντιμη" και "καλοσυνάτη" επιθεώρηση, το Τσάτσοι... Μπίτσιοι... Κώτσοι... (στη χώρα των θαυμάτων), όπως ήταν ο πλήρης τίτλος της, ήταν και μια μεγάλη εμπορική επιτυχία. Δεν είναι απολύτως εξακριβωμένο αν ερχόταν πρώτο σε εισπράξεις, όπως το διαφήμιζε ο παραγωγός του Βαγγέλης Λιβαδάς στον Τύπο. Άλλωστε, στις αρχές του έτους είχε απασχολήσει τις αθηναϊκές εφημερίδες η αντιπαράθεση κάποιων θιασαρχών και επιχειρηματιών για τα ακριβή στοιχεία των εισπράξεων, με αφορμή μάλιστα τη δημοσιοποίηση ενός πίνακα εισιτηρίων από την Πανελλήνια Ένωση Ελευθέρου Θεάτρου, κίνηση που έκανε την Αλίκη Βουγιουκλάκη να δηλώσει πως αποχωρεί από την Ένωση. Πάντως οι τρεις εμπορικότερες παραστάσεις φαίνεται πως ήταν η Καμπίρια με τη Βουγιουκλάκη, το Τσάτσοι... Μπίτσιοι... Κώτσοι... και η Όπερα της πεντάρας με τον Νίκο Κούρκουλο και τη Μελίνα Μερκούρη.

Από την επιθεώρηση αυτή σώζονται κάποια στιγμιότυπα σε ένα βίντεο που βρίσκεται στο αρχείο της ΕΡΤ (η Ρένα εμφανίζεται δυο φορές: στην είσοδό της με τον Σωτήρη Μουστάκα--παίζουν δυο μωρά...--και σε απόσπασμα από το βασικό νούμερό της) καθώς και κάποια τραγούδια που βρίσκονται στο αρχείο του Φώτη Μεταξόπουλου (και μεταδόθηκαν πριν από λίγα χρόνια από το Δεύτερο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας σε μια σειρά εκπομπών που αφιέρωσε στον χορογράφο/χορευτή ο Σιδερής Πρίντεζης).


Τέλος, ρενοφανατική λεπτομέρεια, αξίζει να αναφερθεί ότι τόσο στα δελτία τύπου όσο και στις διαφημίσεις της παράστασης αναφερόταν ότι στο έργο "συμμετέχει εκτάκτως η πρωταγωνίστρια Ρένα Βλαχοπούλου" ή "σύμπραξη Ρένας Βλαχοπούλου". Μακάρι να ήξερα (όχι ότι έχει και ιδιαίτερη σημασία) τίνος αξιώσεις οδήγησαν σε αυτή τη διατύπωση (ήθελε ο Μουστάκας να είναι πρώτος; ήθελε η Ρένα να ξεχωρίζει έτσι;...).






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου