Η Ρένα Βλαχοπούλου... πίσω από την κάμερα Φωτογραφία από τα γυρίσματα της σειράς Μια Αθηναία στην Αθήνα |
Το εξώφυλλο του Θησαυρού που πρόβαλε τη σειρά Μια Αθηναία στην Αθήνα χρησιμοποιώντας την αφίσα του έργου Παπαδόπουλος και CIA στην οποία προστέθηκε ο Μπαμ, το σκυλάκι του Αλέκου Σακελλάριου |
--Το "Μια Αθηναία στην Αθήνα είναι νομίζω εντελώς διαφορετικό απ' όλες τις άλλες εύθυμες εκπομπές αυτού του είδους.
--Και τι θα κάνη η Ρένα Βλαχοπούλου;
--Μα φυσικά την Αθηναία.
--Θα είναι αυτοτελή τα κομμάτια ή θα είναι εκπομπή με συνέχειες;
--Και τα δύο.
--Δηλαδή;
--Δηλαδή, ενώ η πρωταγωνίστρια και το περιβάλλον της θα είναι πάντοτε το ίδιο, κάθε επεισόδιο θα είναι ανεξάρτητο. Γι' αυτούς, δηλαδή, που θα παρακολουθούν τακτικά την εκπομπή, θα είναι μια εκπομπή συνεχείας, ένα "σήριαλ" ας πούμε. Το κάθε επεισόδιο όμως θα είναι τόσο ανεξάρτητο, τόσο ολοκληρωμένο--σαν μια μικρή κωμωδία--που θα μπορή να το παρακολουθήση ο καθένας και να το χαρή, χωρίς να υπάρχη λόγος να ξέρη τα προηγούμενα.
--Θα μπορούσατε να μας πήτε μερικές λεπτομέρειες;
--Ευχαρίστως. Η Ρένα Βλαχοπούλου είναι μια εύθυμη ζωντοχήρα, οικονομικώς ανεξάρτητη, που ζει με το σκυλάκι της σ' ένα διαμέρισμα μιας αθηναϊκής πολυκατοικίας. Δύο είναι οι αδυναμίες της: Το σκυλάκι της κι ο χαραμοφάης ανηψιός της που κάθε τόσο γίνεται η αιτία να μπλεχτή η θεία του σ' ένα σωρό εύθυμες περιπέτειες. Την Ρένα την καλοβλέπει κι ένας γείτονας. Ένας αξιοπρεπής κύριος--τον ρόλο θα τον κάνη ο Γιάννης Μιχαλόπουλος--ζωντοχήρος κι αυτός που η μόνη του διαφωνία με την κ. Ρένα είναι το σκυλί. Ο κ. Σκορδίλης--αυτό είναι το όνομα του ηλικιωμένου θαυμαστή της κ. Ρένας--έχει πληροφορηθή με φρίκη ότι η Ρένα αφήνει το σκυλί να κοιμάται στο κρεββάτι της. Κι αυτός κυρίως είναι ο λόγος που τον κάνει να διστάζη να της προτείνη να χορέψουνε τον χορό του Ησαΐα. "Ο σκοπός του γάμου--όπως υποστηρίζει ο κ. Σκορδίλης--είναι να κάνη ένα ανδρόγυνο παιδιά κι όχι... εχινόκοκκους". Η κ. Ρένα όμως έχει τέτοια λατρεία στο σκυλάκι της, που τίποτα δεν είναι ικανό να την κάνη να το αποχωριστή. Αφού μια φορά που το χάνει--κι αυτό είναι ένα από τα επεισόδια--αναστατώνει την Αθήνα για να το βρη. Σ' αυτό το επεισόδιο παίζουν παραπάνω από διακόσια... σκυλιά!
--Και πού τα βρήκατε τόσα σκυλιά;
--Α, αυτό είναι άλλη ιστορία.
--Και τι διαρκείας θα είναι η εκπομπή;
--Θα κρατάη σαρανταπέντε λεπτά. Θα είναι, δηλαδή, μια πλήρης κωμωδία, που άλλοτε θα είναι κωμωδία πρόζας κι άλλοτε μουσική. Αλλά όταν θα είναι μουσική κωμωδία θα είναι τις πιο πολλές φορές με πρωτότυπη μουσική, με καινούργια δηλαδή τραγούδια, που θα γράφη ειδικά για την εκπομπή ο μαέστρος μας Λυκούργος Μαρκέας.
--Μια και μιλήσαμε για τον Λυκούργο Μαρκέα, ποιοι άλλοι θα συνεργάζονται στην εκπομπή σας;
--Μα όλο το ελληνικό θέατρο! Θα έχουν τόση ποικιλία τα επεισόδια, που θα χρειασθή να παρελάσουν από την μικρή οθόνη της ΕΡΤ ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξη το θέατρό μας. Την σκηνογραφία θα την κάνουν ο Τάκης κι ο Πωλ Νικολαΐδης. Την τηλεοπτική διεύθυνσι θα την έχη ο Μιχάλης Μουζάς, με τον οποίο συνεργάζομαι ήδη στην "Παλιά επιθεώρησι". Τις κινηματογραφικές λήψεις--γιατί η εκπομπή θα έχη κινηματογραφημένες σκηνές--τις έχει αναλάβει ο Απόστολος Μιχαλάκης, την μουσική επιμέλεια ο Ζακ Μεναχέμ και την διεύθυνσι παραγωγής η γυναίκα μου [Σημείωση του Rena Fan: φυσικά η Νίκη Λινάρδου που τότε είχε αποσυρθεί από την ηθοποιία και μάθαινε τα μυστικά της τηλεοπτικής παραγωγής στην οποία θα αφοσιωνόταν τα επόμενα δεκαπέντε χρόνια].
Από τον Οικογενειακό Θησαυρό |
--Τι άλλο θα θέλατε να προσθέσετε γι' αυτή την καινούργια εκπομπή;
--Πρώτα-πρώτα, ότι είμαι ενθουσιασμένος, όπως πάντοτε, με την Ρένα Βλαχοπούλου. Και δεν είναι μόνο το ταλέντο της, ο τρομερός αυθορμητισμός της, εκείνο που μ' ενθουσιάζει είναι, προ πάντων, η ευσυνειδησία της και η εργατικότητά της. Πολύ λίγοι είναι οι ηθοποιοί που έχουνε το κουράγιο και το κέφι να δουλεύουν όπως δουλεύει η Βλαχοπούλου.
--Κι η Βλαχοπούλου; Είναι κι αυτή το ίδιο ενθουσιασμένη μαζί σας;
--Φαντάζομαι ναι... Τα τρία πρώτα επεισόδια που της διάβασα τής κάνανε τόσο κέφι που τα έμαθε αμέσως. Έχω ακόμη στο συρτάρι μου δύο επεισόδια που τα γράψανε δύο εκλεκτοί συνάδελφοι, ο Πολύβιος Βασιλειάδης κι ο Λάκης Μιχαηλίδης.
--Θα γράψουνε κι άλλοι δηλ. εκτός από σας;
--Βεβαίως. Δεν θα ήθελα με κανένα τρόπο να πέση η εκπομπή από συγγραφική κόπωσι. Και είναι μοιραίο να κουράζεται ένας συγγραφέας, που είναι υποχρεωμένος να γράψη ένα ολόκληρο έργο--γιατί ένα ολόκληρο έργο είναι τα 45 λεπτά--κάθε εβδομάδα. Έτσι παρακάλεσα μερικούς εκλεκτούς συναδέλφους να μου κάνουν τη χαρά και την τιμή να συνεργασθούνε μαζί μου. Μου υποσχέθηκαν και περιμένω την συνεργασία τους, εκτός από τον Βασιλειάδη και τον Μιχαηλίδη, ο Γιώργος Λαζαρίδης, ο Στέφανος Σακελλάρης κι ο [Ναπολέων] Ελευθερίου. Φιλοδοξώ αυτή η εκπομπή ν' αποκτήση σύντομα μεγάλη ακροαματικότητα. Και τα ονόματα της Ρένας Βλαχοπούλου και των συνεργατών μου είναι μια εγγύησις.
[Α]ναμφισβήτητα η Ρένα παραμένει νέα και αειθαλής, αφού κατώρθωσε να σπάση το φράγμα του χρόνου. Γιατί ό,τι και να πούμε, κατά το γνωστό άσμα "Τα λόγια είναι περιττά", είναι οπωσδήποτε έξω από κάθε πραγματικότητα εάν και ο πιο δύσπιστος Θωμάς δεν την δει, δεν την απολαύση και δεν την θαυμάση σαν γυναίκα, άνθρωπο και ηθοποιό στο θέατρο Βέμπο που εκτός από τα γνωστά της προσόντα, δείχνει και τόσα άλλα. Φερ' ειπείν, στην θεατρική αυτή επιτυχία, που έχει τον τίτλο "ΤΣΑΤΟΙ-ΜΠΙΤΣΙΟΙ-ΚΩΤΣΟΙ", η Ρένα Βλαχοπούλου στα χέρια του χορευτή Μεταξόπουλου εκτινάσσεται στον αέρα, υποβάλλεται σε αεροπλανικές φιγούρες και ενώ οι θεαταί περιμένουν, κατά το δη λεγόμενον, η Ρένα "να σκάση σαν καρπούζι", την βλέπουν, την χαίρονται και την χειροκροτούν.
Εισβολή λοιπόν στο καμαρίνι της
--Καλησπέρα σας κυρία Ρένα.
--Σπέρα, πετάει εκείνη, αλλά καθώς μας αντικρύζει τινάζεται σαν ελατήριο και μας αγκαλιάζει. Κάνει σαν μικρό παιδί.
--Είδατε παράστασι; Αλήθεια, πέστε μου, σας άρεσα, σας άρεσα;
--Πριν σου απαντήσω θέλω μια δική σου απάντησι. Πότε γεννήθηκες, αλήθεια;
--Μα νομίζω το 6.
--Δηλαδή το 26, το 36, το 46;
--Πάρε όποιο θέλεις βρε αδελφέ. Είπα το 6 ή άλλως πω 6Χ6=36 τρεις και το λουρί της μάνας που λένε. Τώρα δος μου την απάντησι.
--Ομολογώ...
--Ορκίζεσαι;
--Ομνύω ότι είσαι και παραμένεις ανεπανάληπτη.
--Να σε φιλήσω τζόγια μου.
Και πριν προλάβουμε να αντιδράσουμε δεχόμαστε ένα εκρηκτικό φιλί από την δυναμική Ρένα Βλαχοπούλου.
--Αλήθεια, Ρένα, μήπως μπορείς να μας μιλήσης για το πρώτο σίριαλ που γυρίζεις τώρα με τον Αλέκο Σακελλάριο;
--Δεν τ' αφήνεις αυτά μέρες που 'ναι και να παίξουμε κανένα κουμκανάκι;
--Να το παίξουμε μετά. Πες μας τις εντυπώσεις σου όμως.
--Φίλε μου, όταν ένα σήριαλ το γράφει ο Σακελλάριος, κατά κανόνα δεν μπορεί να μην είναι πετυχημένο. Είναι ένα πολύ όμορφο, χαρούμενο σήριαλ με διαρκώς εναλλασσόμενα ταμπλώ, που το καθένα είναι σχετικό και άσχετο με το άλλο, που το ερμηνεύουν νέα παιδιά και κοπελλίτσες με πρώτη κοπελλίτσα εμένα, και μας κλείνει το μάτι, και συμπρωταγωνιστή μου ένα πανέξυπνο σκυλάκι.
--Με τον άντρα σου πώς τα πας;
--Απορώ πώς δεν με βαρέθηκε ακόμη;
--Τι δουλειά κάνει;
--Την πιο κατάλληλη για το αντρόγυνο. Πουλάει πορσελάνες και υαλικά.
--Όπερ τα σπάζεις;
--Προ ημερών τάκανα λίμπα καθώς μαλώσαμε, αλλά εκείνος φαίνεται δεν μασάει, γιατί ενώ εγώ "έσπαζα", εκείνος γελούσε;
--Πες μας κάτι για τον συμπρωταγωνιστή σου;
--Ρωτήστε τον Σακελλάριο. Σ' αυτόν ανήκει ο παρτεναίρ μου και αυτός εισπράττει τα λεφτά του μεριδίου του...
Ταύτα έλεξε και είπε η αμίμητη και η οπωσδήποτε ανεπανάληπτη Ρένα Βλαχοπούλου, η γυναίκα μπρος στην οποία ο χρόνος περνάει δίχως καν να την αγγίζει.
Η Ρένα Βλαχοπούλου και ο Μπαμ |
"Έχω το ίδιο τρακ όπως και τότε που έκανα τα πρώτα μου βήματα στο Θέατρο και τον Κινηματογράφο". Αυτό μας είπε χθες βράδυ η Ρένα Βλαχοπούλου, που από σήμερα και κάθε Σάββατο στις 8.15μ.μ. θα γίνεται "Μια Αθηναία στην Αθήνα" προς χάριν των τηλεθεατών της ΕΡΤ. Και η πολυτάλαντη ηθοποιός συνεχίζει: "Ελπίζω ότι όλα θα πάνε καλά, όμως η τελευταία λέξι μένει για τον αδέκαστο κριτή, το μεγάλο κοινό. Πάντως, είναι τόσο απεριόριστη η εμπιστοσύνη μου στον Αλέκο Σακελλάριο και τους άλλους συνεργάτες της 'Αθηναίας' που με γεμίζει αισιοδοξία".
Στο αποψινό επεισόδιο, όπως πληροφορούμεθα, η Ρένα Βλαχοπούλου θα μυηθή στην "αργκό" συνοδεία λαϊκών τραγουδιών και άλλων τύπων απροόπτων και διασκεδαστικών.
Η Ρένα Βλαχοπούλου και η Ευαγγελία Σαμιωτάκη στη σειρά Μια Αθηναία στην Αθήνα Φωτογραφία από την Εγκυκλοπαίδεια της Ελληνικής Τηλεόρασης (ηλεκτρονική έκδοση του Έθνους) Τα ονόματα των ηθοποιών που εμφανίστηκαν στη σειρά καθώς και πληροφορίες για αρκετά από τα επεισόδια υπάρχουν στο σχετικό λήμμα στη retrodb.gr |
Ήταν αυτό που περιμέναμε: Μια καλογυρισμένη και διασκεδαστική, μια απολαυστική και "ρέουσα" εκπομπή.
Φυσικά μιλάμε για την εκπομπή "Μια Αθηναία στην Αθήνα" του Αλέκου Σακελλάριου που έκανε γενέθλια το Σαββατόβραδο με πρωταγωνίστρια την Νο. 1 ηθοποιό του Μουσικού Θεάτρου, την πολυτάλαντη Ρένα Βλαχοπούλου.
Ήταν μια εκπομπή που είχε τη σφραγίδα του πολύπτυχου ταλέντου της. Η Ρένα μάς έκανε και γελάσαμε, μας χόρεψε, μας τραγούδησε--και τι δεν έκανε η αφιλότιμη. Πλάι της εξαίρετος ο κυριολεκτικά αγνώριστος Δημήτρης Νικολαΐδης [Σημείωση του Rena Fan: φορούσε περούκα...] και πολύ καλοί στους σύντομους ρόλους τους η Ελένη Ροδά, η Βίνα Ασίκη, η Ευαγγελία Σαμιωτάκη, ο Γιώργος Σούνης, ο Μιχάλης Μόσιος, ο Δημήτρης Κοντολάζος. Αν ήταν περισσότερη Ρένα και λιγότερα τα θορυβώδη σπασίματα και τραγούδια...
Ο Δημήτρης Λυμπερόπουλος συζητά με τη Ρένα Βλαχοπούλου, τον Αλέκο Σακελλάριο και τον Γιάννη Μιχαλόπουλο για το σίριαλ Μια Αθηναία στην Αθήνα. Από την εκπομπή Ρεπόρτερς και την ιστοσελίδα της ΕΡΤ |
Βλέποντας το πρώτο επεισόδιο της Ρένας Βλαχοπούλου "Μια Αθηναία στην Αθήνα", κατάλαβα πόσο δεξιοτέχνης είναι ο Αλέκος Σακελλάριος που με ελάχιστα χειρόγραφα κείμενο γέμισε ένα ολόκληρο 45λεπτο που δεν τολμούν να παραγεμίσουν ούτε οι συγγραφείς της Λούσιλ Μπωλ που εναλλάσσονται κάθε βδομάδα κι όμως της δίνουνε μόνο 26 λεπτά, μ' ένα μεστό-σφιχτό κείμενο, που δεν σ' αφήνει ν' αναπνεύσης από τα συνεχή γέλια. Εδώ έγινε το αντίθετο. Δυο τραγούδια του Κοντολάζου, ένα τραγούδι της Ροδά, μερικά ζεϊμπέκικα και σπασίματα πιάτων στην πίστα και κάμποσες κινηματογραφημένες σφήνες και η Ρένα ανάπνεε τόσο, που έπαυε το σόου να είναι δικό της, έστω κι αν μας το υπενθύμιζαν οι κάμερες με διάφορα εφφέ... Έμοιαζε με μια βραδιά στα μπουζούκια, που παρεμπιπτόντως την βάλανε κι εκείνη να πη ένα τραγουδάκι... Μάθαμε ότι στις προσεχείς αυτοτελείς ιστορίες υπάρχει περισσότερο κείμενο, αρκετοί ηθοποιοί και πολλά σκυλιά... Ίσως τα γαυγίσματά τους να ξυπνήσουν όλους όσους αγαπούν την τηλεόρασή μας που βρίσκεται σε χειμερία νάρκη.
Ποιος ξέρει σε τι να χρησίμευε αυτός ο πίνακας... Η Ρένα Βλαχοπούλου στα γυρίσματα της σειράς Μια Αθηναία στην Αθήνα |
Την επομένη ο θαυμαστός κόσμος της ΕΡΤ συμπληρώνεται με το διδακτικό σήριαλ που φέρει τον τίτλο "Μια Αθηναία στην Αθήνα" και όπου μαθαίνουμε πώς ένας νέος τα "τσακώνει" από την θεία του Ρένα Βλαχοπούλου... Ταυτόχρονα διδασκόμεθα την μάγκικη αργκό του τύπου "σακουλεύτηκες" κ.ά. Η συνταγή γνωστή: Δυο λόγια κείμενο και ανάμεσα πάμπολλα ανόητα τραγούδια.
Από το γύρισμα της σειράς Μια Αθηναία στην Αθήνα Φωτογραφία από το βιβλίο του Μ. Δελαπόρτα Βίβα Ρένα (εκδ. Άγκυρα, 2002) |
Η Ραδιοτηλεόραση διαφήμισε το δεύτερο επεισόδιο της σειράς χρησιμοποιώντας στο εξώφυλλό της μια φωτογραφία από την ταινία Η κόμησσα της Κέρκυρας... |
Το περασμένο Σάββατο είδα την εκπομπή, αλλά όχι και την βελτίωση. Επί τρία τέταρτα της ώρας η Ρένα Βλαχοπούλου προσπαθούσε (τι να κάνει άλλο η ατυχής) να στηρίξει με την παρουσία της και την ευστροφία της ένα 'εύρημα' που κανονικά θα ήταν φυσικό να είχε ζωή πέντε λεπτών (και αυτό αυτήν προ του 1960 περίοδο, από την σκηνή ενός βαριετέ) χωρίς βέβαια να πετυχαίνει και πολλά πράγματα
Επί τρία τέταρτα της ώρας η πιο φτηνή φαρσολογία επικράτησε στην οθόνη για ένα ακόμα Σάββατο, κάνοντας ακόμα μια εξοργιστική ζημιά στο κοινό και στους ηθοποιούς που πήραν σ' αυτήν μέρος.
Το Βήμα, 1-2-1976
Από το περιοδικό Βεντέτα |
Τον Μάρτιο, ο Ταχυδρόμος, που είχε γράψει πως το Μια Αθηναία στην Αθήνα είναι "μια κακιά εκπομπή που δεν τη σώζει ούτε το κέφι της Ρένας Βλαχοπούλου" δημοσίευσε την είδηση πως τέσσερα καινούρια σίριαλ επρόκειτο να αρχίσουν να προβάλλονται στην ΕΡΤ. Δεν ήταν ακόμα γνωστό ποια σίριαλ θα αντικαθιστούσαν αλλά το "φαβορί" ήταν η Αθηναία... Κι όμως! Η Αθηναία άντεξε. Ολοκλήρωσε τον κύκλο της τον Ιούλιο του '76 μετά από 25 επεισόδια. Δεν γνωρίζω τι ποσοστά θεαματικότητας πετύχαινε. Πάντως φαίνεται πως γινόταν όλο και πιο... υποφερτή, έστω κι αν αυτό δεν δηλωνόταν από την κριτική. Εξαίρεση ένα σχόλιο της Λ. Πετρίδη στον Ταχυδρόμο τον Ιούνιο, με αφορμή το σίριαλ Εκείνες κι εγώ με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα: αφού το κριτικάρει αρνητικά, προσθέτει:
...θα είχαμε να παρατηρήσουμε ότι ένα άλλο σήριαλ που άρχισε πριν μήνες στην ΕΡΤ "Μια Αθηναία στην Αθήνα" και ήταν ένα από τα χειρότερα στο είδος του (η κριτική σύσσωμη το είχε κατακρίνει) τώρα τελευταία αρχίζει και καλυτερεύει. Αυτό οφείλεται κυρίως στο παίξιμο της Ρένας Βλαχοπούλου, που οι σεναριογράφοι της έχουν αρχίσει να της βρίσκουν το σωστό σφυγμό και να προβάλουν το μπρίο της, την δυναμικότητά της και κυρίως το κωμικό ταλέντο της.
Ξεχνάει, λοιπόν, κανείς το σενάριο και διασκεδάζει βλέποντας τις γκριμάτσες της Βλαχοπούλου.
Η κριτική δε μου λέει τίποτα. Και τις ταινίες που δεν χορταινουμε να βλέπουμε κάποιοι ανόητοι κριτικοί στο όνομα δήθεν της βαριάς κουλτούρα τις κατακρινανε
ΑπάντησηΔιαγραφή