Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2020

Σαν σήμερα το 1958: Χειμώνας στην Αθήνα

Στις 9 Δεκεμβρίου 1958 δόθηκε στο θέατρο Ακροπόλ η πρεμιέρα της επιθεώρησης Χειμώνας στην Αθήνα, στην οποία πρωταγωνιστούσε, μεταξύ άλλων, και η Ρένα Βλαχοπούλου. Τα κείμενα είχε γράψει η θρυλική τριάδα Ασημακόπουλος-Σπυρόπουλος-Παπαδούκας και τη μουσική ο Ζακ Ιακωβίδης. Οι χορογραφίες και η σκηνοθεσία ήταν του Μανώλη Καστρινού, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια υπέγραφε ο Γιώργος Ανεμογιάννης. Η παράσταση διαφημίστηκε στον Τύπο ως εξής:


Είναι λίγο δύσκολο να πούμε με ακρίβεια ποια θα έπρεπε να είναι η σειρά των ονομάτων των επικεφαλής του θιάσου. Όπως βλέπουμε στην παραπάνω εικόνα, το όνομα της Ρένας Βλαχοπούλου βρίσκεται σε ξεχωριστό πλαίσιο μόνο του και ο υπόλοιπος θίασος βρίσκεται σε διαφορετικό πλαίσιο. Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα, ο Βασίλης Μπουρνέλλης είχε την αβρότητα την εποχή εκείνη να προτάσσει τα ονόματα των γυναικών--έτσι δυο χρόνια πριν η φωτογραφία της Ρένας Βλαχοπούλου παρουσιαζόταν πρώτη πριν τη φωτογραφία του Ορέστη Μακρή. Στο πρόγραμμα του Χειμώνας στην Αθήνα η πρώτη φωτογραφία είναι της Ρένας Ντορ, ενώ η φωτογραφία της Ρένας Βλαχοπούλου βρίσκεται σε μια ένθετη σελίδα στην οποία υπάρχουν επίσης οι στίχοι του τραγουδιού της "Και ήρθε και το τέλος". Σε ποια θέση να έβαζαν άραγε την ένθετη σελίδα; Πάνω από τη σελίδα της Ρένας Ντορ ή στο σαλόνι του προγράμματος με τον οδηγό της παράστασης; (στη δεκαετία του '50 έχω συναντήσει ξανά ένθετη σελίδα με τη φωτογραφία του χορευτικού ζεύγους Μανώλης Καστρινός-Χρυσούλα Ζώκα). Σε μια εφημερίδα πάντως, στη στήλη θεαμάτων, στο Ακροπόλ αναγράφονται τα ονόματα των επικεφαλής ως εξής: "Αυλωνίτης, Βλαχοπούλου, Βασιλειάδου, Ρένα Ντορ"... Στην ετήσια έκδοση Θέατρο '59  του Θεόδωρου Κρίτα, η σειρά των ονομάτων των είναι: Ρένα Ντορ, Ρένα Βλαχοπούλου, Βασίλης Αυλωνίτης, Κούλης Στολίγκας, Μπέτυ Μοσχονά, Λένα Παμέλα και τα υπόλοιπα μέλη του θιάσου. Νομίζω ότι αυτή τη σειρά θα προτιμήσω κι εγώ, γιατί παρά την... αυξημένη δημοτικότητα που απολάμβανε η Ρένα Βλαχοπούλου την τελευταία τετραετία, η Ρένα Ντορ μετρούσε λίγα χρόνια παραπάνω στο ελαφρό μουσικό θέατρο!....

Η φωτογραφία της Ρένας Βλαχοπούλου που κοσμούσε
την ένθετη σελίδα του προγράμματος της επιθεώρησης
Χειμώνας στην Αθήνα
Εδώ σε καλύτερη ανάλυση από το βιβλίο του Μάκη Δελαπόρτα
Βίβα Ρένα (εκδ. Άγκυρα, 2002)

Όποια κι αν ήταν τέλος πάντων η σειρά των ονομάτων, αυτό που έχει σημασία είναι ότι η σεζόν 1958-59 σηματοδοτεί την τελευταία συνεργασία της Ρένας Βλαχοπούλου με τη Ρένα Ντορ, στις επιθεωρήσεις Χειμώνας στην Αθήνα και Ροζ Μπαλέτα. Στη συνέχεια φαίνεται ότι, παρόλο που από την πλευρά τουλάχιστον της Ρένας Ντορ είχε εκφραστεί η επιθυμία να συνεργαστούν ξανά, και οι δυο βρίσκονταν πάντα επικεφαλής σε διαφορετικούς θιάσους.


Ειδικά στο Χειμώνας στην Αθήνα οι θεατές είχαν και τη σπάνια χαρά να τις απολαμβάνουν στο ίδιο νούμερο: μαζί με την Μπέτυ Μοσχονά εμφανίζονταν ως "Τρίδυμα" (με κομπέρ τον Κώστα Βουτσά). Έχουν διασωθεί τρεις διαφορετικές φωτογραφίες από το νούμερο αυτό...

Ο κομπέρ του Χειμώνας στην Αθήνα Κώστας Βουτσάς και τα "Τρίδυμα":
Ρένα Βλαχοπούλου, Ρένα Ντορ, Μπέτυ Μοσχονά.
Φωτογραφία από το βιβλίο του Μάκη Δελαπόρτα
Βίβα Ρένα (εκδ. Άγκυρα, 2002)

Στο πρόγραμμα η σειρά των ονομάτων σε αυτό το νούμερο είναι δικαιωματικά Ρένα Ντορ, Ρένα Βλαχοπούλου, Μπέτυ Μοσχονά--αφού η Ρένα Ντορ ήταν η νούμερο ένα "μπεμπέκα" του ελαφρού μουσικού θεάτρου--αλλά είμαι σίγουρος ότι και οι άλλες δυο ηθοποιοί μπορούσαν να ερμηνεύσουν τις μπεμπέκες θαυμάσια...

"Τα τρίδυμα": Ρένα Ντορ, Μπέτυ Μοσχονά, Ρένα Βλαχοπούλου
Φωτογραφία από το βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά
Επιθεώρηση καψούρα μου
(εκδ. Γλάρος, 1985)

Εκτός από "Τα τρίδυμα", η Ρένα Βλαχοπούλου εμφανιζόταν (πράγμα πολύ σπάνιο!) και σε ένα δραματικό νούμερο με τον τίτλο "Και ήρθε και το τέλος" μαζί με την Τζένη Τσακίρη (τα δραματικά νούμερα με τραγούδι ήταν η ειδικότητα της Καίτης Μπελίντα, η οποία όμως εκείνη τη σεζόν εμφανιζόταν επικεφαλής θιάσου στο χειμερινό θέατρο Μπουρνέλλη). Και φυσικά εμφανιζόταν μαζί με όλον τον θίασο στο φινάλε της πρώτης πράξης που είχε τον τίτλο  "Εν ώρα κρίσεως" και παρουσίαζε διακεκριμένες προσωπικότητες που επανέρχονταν στη ζωή για να αποφασιστεί εκ νέου αν πρέπει να αποσταλούν στον παράδεισο ή στην κόλαση...


Στο δεύτερο μέρος της παράστασης παιζόταν η σύντομη κωμωδία σε πέντε εικόνες Ένας ησφαλισμένος του ΙΚΑ των ιδίων συγγραφέων με πρωταγωνιστή τον Βασίλη Αυλωνίτη (που ήταν και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ακροπόλ τη σεζόν εκείνη). Το πρόγραμμα παρουσίαζε τα δυο έργα ως αυτοτελή και παιζόμενα από δύο διαφορετικούς θιάσους: τον μουσικό θίασο του Ακροπόλ και το τμήμα πρόζας του Ακροπόλ, παρόλο που επρόκειτο για τον ίδιο θίασο. Αυτό ήταν μια πρακτική που εγκαινίασε ο Βασίλης Μπουρνέλλης την προηγούμενη χειμερινή σεζόν, 1957-58 εν μέσω θυέλλης... Σε εκείνη την περίπτωση επρόκειτο όντως για δύο διακριτούς θιάσους: ο θίασος πρόζας με επικεφαλής την κυρία Κυβέλη παρουσίαζε την κωμωδία των Αλέκου Σακελλάριου-Χρήστου Γιαννακόπουλου Η κυρία περί της οποίας πρόκειται ενώ ο μουσικός θίασος του Ακροπόλ (επικεφαλής: Ρένα Ντορ, Βασίλης Αυλωνίτης, Γεωργία Βασιλειάδου, Μπέτυ Μοσχονά) παρουσίαζε τη σύντομη επιθεώρηση Νυχτολούλουδα. Η απόφαση του Μπουρνέλλη να παρουσιάζει τα δύο έργα σε μικτό θέαμα με ενιαίο εισιτήριο ανακοινώθηκε λίγες μέρες πριν την πρεμιέρα, με αποτέλεσμα ο Ντίνος Ηλιόπουλος και η Τζένη Καρέζη που ανήκαν στον θίασο να διαφωνήσουν έντονα με τον επιχειρηματία και να εγκαταλείψουν τον θίασο, αφού θεωρούσαν πως η συνύπαρξή τους με το μουσικό κλιμάκιο τους μείωνε. Κάποιες προσωπικότητες του Τύπου μάλιστα έσπευσαν να δικαιολογήσουν τους δύο ηθοποιούς (ανάμεσά τους ο Δημήτρης Ψαθάς, το χρονογράφημα του οποίου προκάλεσε τη γραπτή διαμαρτυρία του Βασίλη Μπουρνέλλη στην οποία ο επιχειρηματίας απορούσε γιατί ο συγγραφέας υποτιμούσε τόσο την επιθεώρηση, αφού στο παρελθόν είχε γράψει νούμερα για επιθεωρήσεις που ανέβασε ο Μπουρνέλλης και για τα οποία εισέπραττε φυσικά τα ποσοστά του...). Ο Ηλιόπουλος και η Καρέζη αντικαταστάθηκαν μέσα σε δύο μέρες από τον Γιάννη Γκιωνάκη και τη Μαίρη Χρονοποόυλου (στα εντελώς πρώτα της βήματα, με χορήγηση έκτακτης άδειας ηθοποιού, κίνηση που και πάλι προκάλεσε οργή στους θεατρικούς κύκλους...), ενώ πρωταγωνιστικούς ρόλους κρατούσαν επίσης ο Χρήστος Ευθυμίου, ο Γιώργος Δάνης και η Νίτσα Τσαγανέα. Τη σεζόν 1958-59 πάντως το προβάδισμα στο μικτό θέαμα του Ακροπόλ πήρε και πάλι η επιθεώρηση, ενώ η κωμωδία ήταν συντομότερη και παιζόταν στο δεύτερο μέρος. Την επόμενη σεζόν, ωστόσο, ο Μπουρνέλλης παραχώρησε το Ακροπόλ σε καθαρόαιμο θίασο πρόζας με επικεφαλής τη Μαίρη Αρώνη, ενώ ο παραδοσιακός μουσικός του θίασος μετακόμισε στο χειμερινό θέατρο που έφερε το όνομά του. Όπως έγραψε η Σπεράντζα Βρανά για τον επιχειρηματία στα βιβλία της, "δεν ξέρω τι μανία τον είχε πιάσει με την πρόζα"...  Παρασύρθηκα όμως με περασμένες περιπέτειες του Ακροπόλ στις οποίες δεν είχε καμία ανάμειξη η Ρένα Βλαχοπούλου. Οπότε για να κλείσουμε ρενοφανατικά και τη σημερινή ανάρτηση, σας παρουσιάζω και την τρίτη φωτογραφία από τα υπέροχα "Τρίδυμα" της επιθεώρησης Χειμώνας στην Αθήνα...

"Τα τρίδυμα": Ρένα Ντορ, Μπέτυ Μοσχονά, Ρένα Βλαχοπούλου
Δεν είμαι σίγουρος γιατί στο σκηνικό, κάτω από τα ονόματα
των πρωταγωνιστριών αναγράφεται η χρονολογία 1945, ενώ θα περίμενα να γράφει 1955.
Εκτός αν τα κορίτσια παρέμεναν μπεμπέκες στα 13 τους!
Φωτογραφία από τον δίσκο της Ρένας Βλαχοπούλου
Η Αρτίστα / Θα σε πάρω να φύγουμε
που κυκλοφόρησε από την εταιρία Athenaeum το 1985





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου