Στις 28 Νοεμβρίου 1994 το Μουσείο και Κέντρο Μελέτης του Ελληνικού Θεάτρου (το αγαπητό και πονεμένο Θεατρικό Μουσείο δηλαδή...) αναβίωσε τον θεσμό του θεατρικού βραβείου "Έπαθλο Κοτοπούλη" (βραβείο για τον καλύτερο γυναικείο ρόλο) εμπλουτισμένον με δύο ακόμα βραβεία, το "Έπαθλο Βεάκη" (για τον καλύτερο αντρικό ρόλο) και το "Έπαθλο Παναθήναια" (βραβείο για τον καλύτερο ρόλο σε επιθεώρηση). Στην πανηγυρική εκείνη βραδιά, εκτός από τις/τους ηθοποιούς στις οποίες/στους οποίους απονεμήθηκαν τα παραπάνω βραβεία, η επιτροπή αποφάσισε να τιμήσει με τα αντίστοιχα έπαθλα τέσσερις ηθοποιούς του χτες: έτσι, το "Έπαθλο Παναθήναια" απονεμήθηκε στις δυο σπουδαιότερες γυναικείες παρουσίες της επιθεώρησης: την Άννα Καλουτά και τη Ρένα Βλαχοπούλου.
|
Άννα Καλουτά, Ρένα Βλαχοπούλου: βραβευθείσες για τη συνολική τους προσφορά στην επιθεώρηση με το "Έπαθλο Παναθήναια" Κώστας Χατζηχρήστος: υποψήφιος για το "Έπαθλο Παναθήναια" της χρονιάς εκείνης |
Η συνέντευξη τύπου σχετικά με την αναβίωση του θεσμού δόθηκε στις 18 Νοεμβρίου 1994. Ο Γιώργος Σαρηγιάννης μετέφερε την επόμενη μέρα στα Νέα το σκεπτικό της αναβίωσης όπως το παρουσίασε ο τότε πρόεδρος του Θεατρικού Μουσείου Μανόλης Κορρές:
Πάντα λέμε πόσο καλό είναι το θέατρό μας και πόσο αδικημένοι οι ηθοποιοί μας. Δικαιούνται, λοιπόν, αυτόν τον κότινο νίκης, αφού έτσι κι αλλιώς το κράτος τούς αγνοεί. Αισθανθήκαμε την ανάγκη να κάνουμε αυτό το πρώτο βήμα. Κρίναμε ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του Μουσείου δεν ήταν αρκετό για να καλύψει αυτή τη σοβαρή αποστολή και καλέσαμε ανθρώπους που έχουν υπεύθυνη γνώμη να συγκροτήσουν την επιτροπή που θα απονείμει τα βραβεία. Δεν θέλουμε να κάνουμε απλώς μια διεκπεραίωση, αλλά κάτι ουσιαστικό. Και η μέρα αυτή να γίνει η εορτή του θεάτρου μας.
Τα Νέα, 19-11-1994
|
Άννα Καλουτά, Ρένα Βλαχοπούλου, Αλέκα Παΐζη σε νεανικές πόζες Από το ρεπορτάζ της συνέντευξης τύπου στα Νέα, 19-11-1994 |
Η σύνθεση της επιτροπής εκείνης της χρονιάς ήταν η εξής: Κώστας Γεωργουσόπουλος (πρόεδρος), Γιώργος Ανεμογιάννης, Άννα Βαρβαρέσου, Ασημάκης Γιαλαμάς, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Μανόλης Κορρές, Ασπασία Παπαθανασίου, Αλίκη Μπακοπούλου-Χωλς, ενώ για το "Έπαθλο Παναθήναια" συμμετείχε και ο Μίμης Πλέσσας. Η επιτροπή χρειάστηκε να παρακολουθήσει πάνω από 200 παραστάσεις για να καταλήξει, όπως σημείωσε η Νέα Μεσημβρινή (19-11-1994) "ύστερα από τέσσερις ψηφοφορίες και εξαντλητική συζήτηση" στις τελικές υποψηφιότητες.
|
Τα μετάλλια των τριών Επάθλων ("Βεάκη", "Κοτοπούλη", "Παναθήναια") Νέα Μεσημβρινή, 28-11-1994 |
Το "Έπαθλο Κοτοπούλη" ήταν ένας θεσμός που καθιέρωσε η ίδια η Μαρίκα Κοτοπούλη το 1949. Εκείνη τη χρονιά η μεγάλη ηθοποιός είχε εμφανιστεί στην Ορέστεια που ανέβασε το Εθνικό Θέατρο. Μετά την πρεμιέρα οι ηθοποιοί του Εθνικού τής χάρισαν ένα χρυσό μετάλλιο για να τιμήσουν την προσφορά της. Εκείνη αποφάσισε πως δεν πρέπει να το κρατήσει για τον εαυτό της, αλλά να δίνεται κάθε δύο χρόνια σε μια νέα ηθοποιό. Η πρώτη μάλιστα που πήρε το βραβείο από τα χέρια της ίδιας της Κοτοπούλη ήταν η Έλλη Λαμπέτη. Μετά από μια εικοσαετία περίπου, ο θεσμός ατόνησε για τα επόμενα είκοσι χρόνια. Το Θεατρικό Μουσείο τον επαναδραστηριοποίησε, μετά από επιμονή της Ολυμπίας Παπαδούκα, το 1993, απονέμοντας δέκα τιμητικά "αναδρομικά" έπαθλα σε ισάριθμες πρωταγωνίστριες. Και το 1994 αποφασίστηκε ο θεσμός να αναβιώσει με την καθιέρωση, επιπλέον, του "Επάθλου Αιμίλιου Βεάκη" και του "Επάθλου Παναθήναια". Αργότερα ξεκίνησε η απονομή βραβείων για περισσότερες κατηγορίες θεατρικών επιτευγμάτων: το "Έπαθλο Φωτου Πολίτη" για τη σκηνοθεσία, το "Έπαθλο Πάνου Αραβαντινού" για τη σκηνογραφία, το "Έπαθλο Δημήτρη Μητρόπουλου" για τη μουσική, το "Έπαθλο Κούλας Πράτσικα" για τη χορογραφία, το "Έπαθλο Κυβέλης" για τη συνολική προσφορά ηθοποιού στο θέατρο και το "Έπαθλο Μένανδρος" για την προβολή του ελληνικού θεάτρου στο εξωτερικό.
Για κάθε κατηγορία το Θεατρικό Μουσείο αποφάσισε να απονέμει τα αντίστοιχα έπαθλα σε καλλιτέχνιδες/-νες για το σύνολο της προσφοράς στο ελληνικό θέατρο. Για την απονομή του 1994, που θα αφορούσε ερμηνείες της διετίας 1992-1994, ο Γιώργος Σαρηγιάννης μας ενημέρωσε:
Φέτος, στην εκδήλωση, που θα πραγματοποιηθεί στο θέατρο της Μαρίκας Κοτοπούλη και θα είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Μελίνας Μερκούρη, θα δοθούν και τιμητικές διακρίσεις: στην Αλέκα Παΐζη και στον Λυκούργο Καλλέργη και από το χώρο του μουσικού θεάτρου στις Άννα Καλουτά και Ρένα Βλαχοπούλου, που με τον Μίμη Πλέσσα στο πιάνο θα ξαναθυμίσουν στους καλεσμένους της βραδιάς και στους ανθρώπους του θεάτρου, για τους οποίους η είσοδος θα είναι ελεύθερη, μουσικές επιτυχίες τους. Στην εκδήλωση θα συμμετάσχει και μικρή ορχήστρα, η οποία θα καλύψει το κενό του χρόνου της ψηφοφορίας που θα γίνει από την επιροπή κατά τη διάρκεια της βραδιάς.
Τα Νέα, 19-11-1994
Το ενδιαφέρον του Τύπου για την εκδήλωση ήταν μεγάλο και, όπως ήταν φυσικό, ρωτήθηκαν οι τιμώμενες/οι ηθοποιοί σχετικά με τις διακρίσεις που επρόκειτο να λάβουν. Παραδόξως, οι δυο κυρίες του μουσικού θεάτρου, η Ρένα Βλαχοπούλου και η Άννα Καλουτά, στη Νέα Μεσημβρινή, εμφανίστηκαν όχι ιδιαίτερα χαρούμενες, αλλά μάλλον... γκρινιάρες, η καθεμία για τους δικούς της λόγους:
Ρένα Βλαχοπούλου: "Θα πάω βέβαια, αλλά είναι λυπηρό..."
"Δεν έχω ιδέα τι τιμητική διάκριση είναι αυτή. Δεν τα καταλαβαίνω αυτά, μετά από τόσα χρόνια. Είναι λυπηρό που για τόσους μεγάλους ηθοποιούς, έχουν σκεφθεί αργά να κάνουν κάτι. Γερνάνε, και λένε ας τους δώσουμε κάτι προτού πεθάνουν. Θα πάω, βέβαια, στην τελετή, αλλά νιώθω άσχημα. Και έχω τρακ..."
Άννα Καλουτά: "Δεν αισθάνομαι ωραία", αλλά θα τραγουδήσει
"Δεν αισθάνομαι ωραία, έχω άγχος...". Εκφράζει το παράπονο ότι ποτέ η πολιτεία δεν την τίμησε, ολόκληρη ζωή στο θέατρο. "Στην τελετή, αν πουν ότι είμαι η πρώτη κυρία της επιθεώρησης, θα στενοχωρηθώ. Γιατί από την οπερέτα ξεκίνησα και ξεχώρισα. Αν με βραβεύσουν στο Μουσικό Θέατρο γενικά, έχει καλώς. Αν και έχω παίξει σε όλα τα είδη του θεάτρου". Νομίζει ότι "θα δει τη Μαρίκα Κοτοπούλη στην κουίντα του Ρεξ. Γιατί η Κοτοπούλη ήταν δεύτερη μάνα για τα 'Καλουτάκια'". Θα τραγουδήσει δύο τραγούδια του Πλέσσα, αλλά θα ζητήσει να πει και το "Μ' αρέσεις" των Γιαννουκάκη-Ριτσιάρδη.
Νέα Μεσημβρινή, 28-11-1994
Η Άννα Καλουτά έκανε δηλώσεις και στον Ελεύθερο Τύπο (25-11-1994): "Εμείς είμαστε τα παιδιά της Κοτοπούλη. Αυτή μας έβγαλε στο θέατρο, αυτή μας κάθησε στα γόνατά της, αυτή όταν αρρωσταίναμε μας τύλιγε με μια κουβέρτα! Απ' αυτή μάθαμε τα πρώτα μας γράμματα, βλέπετε δεν είχαμε πάει ακόμα σχολείο!" Δήλωσε επίσης πως είχε ήδη λάβει 45 βραβεία στην καριέρα της, αλλά αυτό θα ήταν κάτι ξεχωριστό, αφού η απονομή θα γινόταν στο θέατρο Κοτοπούλη: "με την Κοτοπούλη άρχισα την καριέρα μου και με την Μαρίκα τελειώνω, αφού έχω πει ότι αποσύρομαι απ' το θέατρο και αποσύρομαι πάνω στη σκηνή της".
Η ίδια εφημερίδα φιλοξένησε επίσης τη δήλωση του επίσης τιμώμενου Λυκούργου Καλλέργη: "Είμαι πολύ συγκινημένος επειδή, κυρίως, η τιμητική βράβευση αναφέρεται στον Βεάκη, που ήταν ένας εξαίρετος καλλιτέχνης παγκόσμιας ακτινοβολίας και που είχα γνωρίσει προσωπικά. Εμφανίστηκα μαζί του στην παράσταση 'Καίσαρας και Κλεοπάτρα', ενώ συνεργάστηκα μαζί του και στο Εθνικό Θέατρο, μια εποχή μάλιστα που του έδιναν ρολάκια για λόγους που δεν θέλω να αναφέρω..." Ο Καλλέργης θυμήθηκε επίσης ότι εμφανίστηκε πολλά χρόνια και στο Ρεξ, όπου έπαιξε, μεταξύ άλλων, στη Σκιά του Νικοντέμι, μαζί με την Κοτοπούλη και τον Αντώνη Γιαννίδη, ενώ έπαιζε εκεί και στη Μαντάμ Μποβαρύ όταν κηρύχτηκε ο πόλεμος του '40 και άφησε τον θίασο για να πάει στο μέτωπο.
|
Πηγή: 7 Μέρες TV, 10-12-1994 |
Αξίζει, πριν δούμε τι συνέβη στη διάρκεια εκείνης της βραδιάς, να αναφέρουμε, για την ιστορία, και τις υποψηφιότητες του διαγωνιστικού μέρους. Για το "Έπαθλο Κοτοπούλη" ήταν υποψήφιες εννιά ηθοποιοί: Άννα Βαγενά, Πέμυ Ζούνη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Άννα Κοκκίνου Λυδία Κονιόρδου, Όλια Λαζαρίδου, Αμαλία Μουτούση, Λήδα Τασοπούλου, Λυδία Φωτοπούλου. Για το "Έπαθλο Βεάκη" ήταν υποψήφιοι έντεκα ηθοποιοί: Μπάμπης Γιωτόπουλος, Κώστας Δημητρίου, Κώστας Καζάκος, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Δημήτρης Οικονόμου, Θανάσης Παπαγεωργίου, Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Χρήστος Πάρλας, Κώστας Ρηγόπουλος, Νικήτας Τσακίρογλου, Ιάκωβος Ψαρράς. Τέλος, για το "Έπαθλο Παναθήναια" ήταν υποψήφιες/-οι δεκατρείς ηθοποιοί: Κώστας Βουτσάς, Ελένη Γερασιμίδου, Χάρρυ Κλυνν, Γιώργος Κωνσταντίνου, Λάκης Λαζόπουλος, Σωτήρης Μουστάκας, Έλντα Πανοπούλου, Γιώργος Παρτσαλάκης, Τάσος Πεζιρκιανίδης, Πάνος Σκουρολιάκος, Πέτρος Φιλιππίδης, Τάσος Χαλκιάς, Κώστας Χατζηχρήστος. Τελικά τα βραβεία κέρδισαν στις αντίστοιχες κατηγορίες η Λήδα Τασοπούλου (για την ερμηνεία της στο Ονειρόδραμα), ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ (για τις ερμηνείες του στο Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ και τις Τραχίνιες), και ο Σωτήρης Μουστάκας, (για τις ερμηνείες του σε νούμερα των επιθεωρήσεων Μπρόκολα και λαχανίδες, κάποιο λάκκο έχει η φάβα... και Άσπρα μούρα, μαύρα μούρα, μάνα, αν αργήσω, φάε). Και τα τρία βραβεία απονεμήθηκαν με ψήφους 5 υπέρ επί συνόλου 9.
|
Καθημερινή, 30-11-1994 |
Αν και είχε γραφτεί, όπως είδαμε, ότι ο Μίμης Πλέσσας θα συνόδευε στο πιάνο τη Ρένα Βλαχοπούλου και την Άννα Καλουτά σε παλιές τους επιτυχίες, αυτό τελικά δεν συνέβη. Ο Πλέσσας συνόδεψε στο πιάνο τον Γιάννη Κούτρα, τον Δάκη και τη Λόρνα σε τραγουδιστικές επιτυχίες όπως "Το όνειρο παιδιών της γειτονιάς" και το "Ακόμα ένα ποτηράκι" της Σωτηρίας Ιατρίδου που δοξάστηκαν στο θεατρικό σανίδι, το οποίο, όπως δήλωσε ο Πλέσσας, είναι φτιαγμένο "από εκείνο το είδος του ξύλου το οποίο μοσχοβολάει περισσότερο από όλα τα άλλα (Νέα Μεσημβρινή, 29-11-1994). Όπως ήταν φυσικό, ο Τύπος σχολίασε αρκετά το γεγονός ότι το βραβείο στον Δημήτρη Παπαμιχαήλ παρέδωσε ο Ευάγγελος Γιαννόπουλος, ο οποίος είχε αναφερθεί στον ηθοποιό με βαρύτατους χαρακτηρισμός όταν εκείνος διαφώνησε με την κίνηση του τότε υπουργού να διαθέσει εισιτήρια της Εργατικής Εστίας για νυχτερινά κέντρα, ενώ για την Άννα Καλουτά και τη Ρένα Βλαχοπούλου γράφτηκε ότι... έκλεψαν την παράσταση (για άλλη μια φορά...)! Η βραδιά όμως είχε, όπως έγραψε ο Κώστας Καναβούρης στη Νέα Μεσημβρινή (29-11-1994), και καταγγελίες: "Από τον εκπρόσωπο των εργαζομένων στο Εθνικό Θέατρο Σπύρο Κάρδαρη, που κατήγγειλε την αδιαλλαξία της κυβέρνησης και σημείωσε ότι η τελετή συμπίπτει με μαύρες μέρες του ελληνικού θεάτρου.
|
Τα Νέα, 29-11-1994
|
Ο Γιώργος Σαρηγιάννης έγραψε στα Νέα:
Η βραδιά τα είχε όλα
Όχι, δεν ανάγεται στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Ο Βαγγέλης Γιαννόπουλος βρέθηκε χθες στη θέση να απονέμει στον Δημήτρη Παπαμιχαήλ το "Έπαθλο Βεάκη"!
Η βραδιά δεν ήταν βέβαια άριστα οργανωμένη, τα είχε όμως όλα. Είχε φλας πολλά που άστραψαν κυρίως για τον Νίκο Κούρκουλο και την Μαριάννα Λάτση. Είχε από σκηνής λογύδριο εκπροσώπων των απεργών που άνοιξε την εκδήλωση. Είχε τον πρόεδρο του Θεατρικού Μουσείου κ. Μανόλη Κορρέ, που μίλησε για το θεσμό τονίζοντας: "Ο Έλληνας ηθοποιός δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τον ξένο".
Είχε τον κ. Κώστα Γεωργουσόπουλο, πρόεδρο της εννεαμελούς επιτροπής που συγκροτήθηκε για την απονομή, ο οποίος αναφέρθηκε στο σκεπτικό της επιτροπής αλλά κάποια στιγμή τον διέκοψε ο κ. Κορρές. Αφορμή, το μουσικό διάλειμμα που είχε προγραμματιστεί. (...) Βέβαια, η βραδιά στην Μελίνα ήταν αφιερωμένη. Κι εκείνη ήταν παρούσα. Μέσα από την άδεια θέση της πρώτης σειράς όπου είχαν αφήσει κόκκινα τριαντάφυλλα, μέσα στην οθόνη όπου την είδαμε όμορφη και λαμπερή να μιλάει με χιούμορ και μέσα από τον Ζυλ Ντασσέν και την Μανουέλα Παυλίδου που ήταν εκεί.
|
O Ζυλ Ντασσέν και η άδεια θέση της Μελίνας Φωτογραφία: 7 Μέρες TV, 10-12-1994 |
Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος ανήγγειλε στη συνέχεια τα βραβεία. Πρώτα το Έπαθλο "Βεάκη". Κάλεσε τον κ. Γιαννόπουλο να ανέβει στη σκηνή, για να το απονείμει. Νικητής, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ! "Είχαμε μια παρεξήγηση", είπε ο κ. Γιαννόπουλος ψύχραιμος. "Τώρα όμως του δίνω το βραβείο για την ομόνοια και την ενότητα των Ελλήνων. Δημήτρη, είσαι η δόξα του θεάτρου". Και εν μέσω χειροκροτημάτων και γελώτων φιλήθηκαν!
|
Ευάγγελος Γιαννόπουλος, Δημήτρης Παπαμιχαήλ Φωτογραφία: 7 Μέρες TV, 10-12-1994 |
Υπήρχαν όμως και αντιδράσεις! "Η Κονιόρδου πού είναι;", ακούστηκε να λέει δυνατά θεατής, όταν ανακοινώθηκε το όνομα της Λήδας Τασοπούλου για το Έπαθλο "Κοτοπούλη". "Στην Κονιόρδου έπρεπε", συμπλήρωσε μια κυρία. Τα "σςςςςς" όμως των υπολοίπων επανέφεραν την τάξη.
|
Η Λήδα Τασοπούλου παραλαμβάνει το έπαθλο από τα χέρια της Ράνιας Οικονομίδου Φωτογραφία: Νέα Μεσημβρινή, 29-11-1994 |
Ο Λάκης Μιχαηλίδης έδωσε το Έπαθλο "Παναθήναια" στον Σωτήρη Μουστάκα που μπροστά στο μικρόφωνο έκανε τα κολπάκια του--"κύτταξε πώς τρέμουν τα χέρια μου, καστανιέτες πρέπει να παίξω", είπε και ζέστανε την ατμόσφαιρα.
|
Σωτήρης Μουστάκας: Πρώτος βραβευθείς με το "Έπαθλο Παναθήναια" Φωτογραφία: 7 Μέρες TV, 10-12-1994 |
Υπήρχαν όμως και τέσσερις βετεράνοι να τιμηθούν.
Η Αλέκα Παΐζη δεν μπόρεσε να παραστεί και τη διάκριση παρέλαβε από την Ασπασία Παπαθανασίου ο Ασημάκης Γιαλαμάς--κίνηση συμβολική με δύο συμπρωταγωνιστές, τη γλυκύτατη κ. Παΐζη στο θέατρο και στον αγώνα όπως είπε ο κ. Γεωργουσόπουλος. Ο Λυκούργος Καλλέργης θυμήθηκε τον εαυτό του 44 χρόνια πριν να παίζει στα ίδια σανίδια τον κύριο Μποβαρί και να μονολογεί δραματικά πλάι στο "πτώμα" της κυρίας Μποβαρί--της κορυφαίας Μαρίκας Κοτοπούλη--ενώ εκείνη μουρμούριζε συνταγές μελιτζανοσαλάτας στον επί σκηνής επίσης θρηνώντα Βασίλη Λογοθέτη!
|
Η Μαρία και η Άννα Καλουτά στη σκηνή του Ρεξ Φωτογραφία: Ελεύθερος Τύπος, 30-11-1994 |
Η Άννα Καλουτά θυμήθηκε ότι στα ίδια σανίδια πρωτοβγήκε, παιδάκι ακόμη, στο θέατρο, εξήντα τόσα χρόνια πριν και θύμησε ότι τα Καλουτάκια ήταν δύο. Και ζήτησε να μοιραστεί με την αδελφή της τη διάκριση που απένειμε ο Γιώργος Ανεμογιάννης. Αποθέωση! Η Μαρίκα ανέβηκε στη σκηνή και η Άννα χωρίς ορχήστρα, χωρίς πιάνο, άρχισε να τραγουδάει. Λίγο έλειψε και να χορέψει! Και το θέατρο ξεσηκώθηκε. "Είναι η τελευταία φορά", είπε. "Γιατί εδώ απ' όπου ξεκίνησα, από 'δω και φεύγω. Τώρα που στέκομαι ακόμα στα πόδια μου. Και φεύγω ευτυχισμένη.
|
Η Ρένα Βλαχοπούλου και η Δήμαρχος Ζωγράφου Φωτεινή Σακελλαρίδου στη σκηνή του Ρεξ |
Το κοινό άρχισε να γελάει πριν ακόμη ανέβει στη σκηνή η Ρένα Βλαχοπούλου για να πάρει τη διάκριση από την δήμαρχο Ζωγράφου κ. Φωτεινή Σακελλαρίδου. Μετά, ό,τι κι αν έλεγε εκείνη, αστείο ή σοβαρό--και το τι είπε δεν λέγεται... (Σημείωση του Rena Fan: αχ, γιατί κύριε Σαρηγιάννη μας;...) το θέατρο έπεφτε από τα γέλια. Την τελευταία ατάκα της την έδωσε κατεβαίνοντας από τη σκηνή στην Άννα Καλουτά που σηκώθηκε να τη φιλήσει "πάλι μάκια; θα μας φύγει όλο το μέικ-απ".
Και η βραδιά που άνοιξε συγκρατημένα έκλεισε με γέλια, πολλά φιλιά και χειροκροτήματα.
|
"Πάλι μάκια; Θα μας φύγει όλο το μέικ-απ!" Και ο Νίκος Κούρκουλος ξεκαρδίζεται!...
|
Για τη Ρένα η Καθημερινή σημείωσε επίσης ότι "έλαμψε στο κατάμεστο Κοτοπούλη-Ρεξ με το πολυβόλο χιούμορ και το μπρίο της: κάθε ατάκα της προκαλούσε χειμάρρους γέλιου και χειροκροτήματος", ενώ ο Ν. Παπανικολάου συμπλήρωσε στον Ελεύθερο Τύπο (30-11-1994) ότι "απέδειξε για άλλη μια φορά τη σπάνια ικανότητά της να κάνει τον κόσμο να γελά, έστω κι αν 'δεν ξέρω πώς έφθασα εδώ που έφθασα'...". Όσο για την Άννα Καλουτά, ευτυχώς δεν τήρησε τον λόγο της και τραγούδησε κάποιες φορές ακόμα, με κορυφαίες τις δυο εμφανίσεις της στο Ηρώδειο το 2003 (στη "Βραδιά του Ηθοποιού") και το 2008 (στο υπέροχο Χ Σκηνής: Αυτά που κάψαν το σανίδι του Σταμάτη Κραουνάκη).
|
Ρένα Βλαχοπούλου, Νίκος Κούρκουλος, Μαριάννα Λάτση. Στο βάθος διακρίνονται ο Ζυλ Ντασσέν, η Δέσπω Διαμαντίδου και ο Νικήτας Τσακίρογλου |
Για την ιστορία παραθέτω και τις δηλώσεις των τριών βραβευθέντων όπως τις παρέθεσε ο Γ. Σαρηγιάννης στα Νέα:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ, Έπαθλο "Βεάκη": "Το βραβείο αυτό με φέρνει 39 χρόνια πίσω όταν ξεκινούσα απόφοιτος της Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και δεν ήξερα τι θα κάνω. Με αξίωσε ο Θεός να δουλέψω με σπουδαίους σκηνοθέτες που μου εμπιστεύθηκαν σπουδαίους ρόλους. Έτσι μπόρεσα να εξελιχθώ και να εκπληρώσω το όνειρό μου: να υπηρετήσω το καλό θέατρο. Αφιερώνω το βραβείο στην μνήμη της Μελίνας Μερκούρη, στον Αλέξη Σολομό και στη Δέσπω Διαμαντίδου, που μου έμαθαν το Α και το Ω του θέατρου."
ΛΗΔΑ ΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, Έπαθλο "Κοτοπούλη": "Για μένα το βραβείο είναι ένα σημάδι αποδοχής, είναι ένα σήμα κινδύνου για το μέλλον και είναι ένα σημείο αναφοράς στον μύθο, στο εκτόπισμα, στο όνομα, αλλά και στον μόχθο και στον κόπο της Μαρίκας Κοτοπούλη, που ήταν μόχθος και πόνος όχι μόνο για το θέατρο, αλλά και για τη ζωή."
ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ, Επαθλο "Παναθήναια": "Ένιωσα και πολύ τρακ και πολλή χαρά. Ένα βραβείο ήταν κάτι πρωτόγνωρο για μένα. Ήταν καλό, όμως, και για την επιθεώρηση. Γιατί ορισμένοι τη θεωρούν δευτέρας διαλογής. Εύχομαι στο μέλλον να βραβεύονται και οι συγγραφείς της επιθεώρησης. Γιατί τους χρειαζόμαστε.
Τα Νέα, 29-11-1994
|
Λήδα Τασοπούλου, Σπύρος Ευαγγελάτος Φωτογραφία: 7 Μέρες TV, 10-12-1994 |
Η Ελένη Μπίστικα στη δική της στήλη "Σημειωματάριο" στην Καθημερινή αναφέρθηκε σε όλες/όλους τις βραβευθείσες/-θέντες πλην της Ρένας Βλαχοπούλου (παρασυρμένη ίσως από το ωραίο σκίτσο της Έλλης Σολομωνίδου-Μπαλάνου που δεν τη συμπεριέλαβε!...), και συμπλήρωσε τη λίστα των παρισταμένων: Σπύρος Ευαγγελάτος (που καμάρωνε για τη βράβευση της Λήδας του), Νικήτας Τσακίρογλου, Χρυσούλα Διαβάτη, Μαρία Σκούντζου, Λυδία Κονιόρδου, Θύμιος Καρακατσάνης, Ελένη Χατζηαργύρη, Ρένη Πιττακή και Ταϋγέτη.
|
Σκίτσο της Έλλης Σολομωνίδου-Μπαλάνου Δυστυχώς "απουσιάζει" η Ρένα Βλαχοπούλου... Καθημερινή, 2-12-1994 |
Επιφυλάξεις εξέφρασε ο Βασίλης Αγγελικόπουλος (στη
Νέα Μεσημβρινή αν δεν κάνω λάθος) για την αναβίωση του θεσμού: αφενός σημείωσε πως η Μαρίκα Κοτοπούλη είχε θεσπίσει το βραβείο για τις
νέες ηθοποιούς και όχι για τις καταξιωμένες και αφετέρου του φάνηκε μεγάλος ο αριθμός των βραβευθέντων, επισημαίνοντας πως υπάρχει κίνδυνος ο θεσμός να μοιάσει στα "Κορφιάτικα Βραβεία"... Και αν το επισήμανε αυτό για τα δέκα βραβεία που απονεμήθηκαν το 1994, αξίζει να πούμε ότι το 2002 απονεμήθηκαν 23 βραβεία συνολικά (
εδώ το δικό του ρεπορτάζ).
Αν και ο Γιώργος Σαρηγιάννης είχε γράψει στο πρώτο εκείνο ρεπορτάζ της συνέντευξη τύπου ότι η εκδήλωση θα καλυφθεί από την ΕΡΤ, από όσο ξέρω δεν προβλήθηκε ποτέ. Σίγουρα θα μεταδόθηκαν κάποια ρεπορτάζ βέβαια στα διάφορα κανάλια. Ο Rena Fan πέτυχε μόνο ένα ρεπορτάζ στο New Channel (σε μια περίοδο που δυστυχώς το οικογενειακό βίντεο ήταν στον τεχνικό για επισκευή...) στο οποίο η κάμερα απαθανάτιζε τη Ρένα Βλαχοπούλου να φιλάει τον Θύμιο Καρακατσάνη και να του λέει "Έτσι, να σκάσουν οι εχθροί μας..." Και σίγουρα υπάρχει στο αρχείο της Άννας Καλουτά, αν όχι ολόκληρη, τουλάχιστον το στιγμιότυπο της δικής της βράβευσης, αφού προβλήθηκε κάποια χρόνια αργότερα σε ένα τηλεοπτικό της πορτρέτο.
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι τις επόμενες χρονιές βραβεύτηκαν με το "Έπαθλο Παναθήναια" και άλλες/-οι βετεράνες/-οι της επιθεώρησης: η Ρένα Ντορ, η Σπεράντζα Βρανά, ο Κώστας Χατζηχρήστος, η Ζωζώ Σαπουντζάκη, ο Νίκος Ρίζος, ο Κώστας Βουτσάς--ενώ στον Θανάση Βέγγο και τον Ντίνο Ηλιόπουλο απονεμήθηκε τιμητικά το "Έπαθλο Βεάκη"...