Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2020

Σαν σήμερα το 1946: Στο Auberge Des Pyramides του Καΐρου...

Στις 17 Νοεμβρίου 1946 η Ρένα Βλαχοπούλου και ο Γιάννης Σπάρτακος υποδέχτηκαν το κοινό τους για μια έκτακτη ελληνική βραδιά στο κέντρο Auberge Des Pyramides του Καΐρου:

Ταχυδρόμος-Ομόνοια (Αλεξάνδρειας), 17-11-1946

Η Ρένα Βλαχοπούλου και ο Γιάννης Σπάρτακος είχαν ξεκινήσει τις εμφανίσεις τους στο περίφημο κέντρο του Καΐρου στις 27 Οκτωβρίου. Την επόμενη μέρα, η ελληνική εφημερίδα Ταχυδρόμος-Ομόνοια, που εκδιδόταν στην Αλεξάνδρεια, αλλά είχε καθημερινή στήλη αφιερωμένη στα νέα του Καΐρου, δημοσίευσε μια συνέντευξη του καλλιτεχνικού ζεύγους, στην οποία όμως η Ρένα απαντά μόνο σε μια ερώτηση, ενώ ο Σπάρτακος, μεταξύ άλλων, αποκαλύπτει την ηλικία της...

Το Καϊρινό μας ρεπορτάζ
ΛΙΓΗ ΩΡΑ ΜΕ ΤΗΝ ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΡΤΑΚΟ
Μόλις έφθασαν στο Κάιρον τα δύο μεγάλα αστέρια της τζαζζ (sic) ηλεκτρίσθηκε όλος ο κόσμος των απείρων θαυμαστών των. Γιατί η Ρένα και ο Σπάρτακος είναι πασίγνωστοι από το ράδιο, τα μουσικά κομμάτια και την φήμην τους που την επέκτειναν ως εδώ η (sic) περιγραφές των Ελληνικών εφημερίδων και η ενθουσιαστικές εντυπώσεις εκείνων που τους άκουσαν στην Αθήνα. Οι δυο αστέρες έρχονται κατ' ευθείαν από τον Λίβανον όπου κατήγαγον θρίαμβον ανανεώσαντες τρεις φορές το συμβόλαιόν τους. Ο Τύπος του Λιβάνου αφιέρωσε τα πειο θερμά λόγια. "Χρυσαφένια φωνή", "θεία ύπαρξις", "πηγή γοητείας" είνε οι χαρακτηρισμοί που έδωσαν στην ξακουστή γόησσα του τραγουδιού. Ανεγνώσαμεν στήλες εγκωμίων τόσον των Τουρκικών εφημερίδων (προ του Λιβάνου, ενεφανίσθησαν εν Τουρκία) όσον και των εφημερίδων της χώρας των Κέδρων. Ο κ. ALBERT SOUSSA, ιδιοκτήτης της AUBERGE DES PYRAMIDES τον οποίον είδομεν για δυο λεπτά, μας εδήλωσε τα εξής: "η εμφάνισις της Ρένας και του Σπάρτακου στην AUBERGE, είνε η μεγάλη επιτυχία μου".
Η Ρένα μας δέχεται ευχαρίστως στο "Κοντινεντάλ". 
--Η μεγάλη κίνησις του Καΐρου με κάνει να νομίζω πως είμαι στην Αθήνα.
Ο κ. Σπάρτακος προσθέτει αμέσως.
--Είμαι γοητευμένος από την θερμήν υποδοχήν που μας κάνουν παντού.
--Θα εμφανισθήτε και εις την Αλεξάνδρειαν;
--Θα εξαρτηθή από την θεώρησιν των διαβατηρίων μας δι' Αγγλίαν όπου θα εμφανισθούμε εις το EMPIRE FINSBURY PARK.

Η μεγάλη επιτυχία του κ. Σπάρτακου το τραγούδι "Θα σε πάρω να φύγουμε" είνε μεταφρασμένον εις την Αγγλικήν και τραγουδιέται με σουξέ εις το Λονδίνον.
--Ποιο είνε το πρώτο σας σουξέ;
--Το "Θα γυρίσης ξανά στην παλιά μας γωνιά" διά το οποίον ετραβήχθηκαν ως τώρα 13.000 δίσκοι.

Ο κ. Σπάρτακος είναι πράγματι ο Βασιλεύς της Ελληνικής τζαζζ. Το όνομά του προτάσσεται του ονόματος οιουδήποτε ηθοποιού του μουσικού θεάτρου του οποίου διευθύνει την ορχήστρα. Ο Σπάρτακος επέφερε μεγάλες μετατροπές στην ορχήστρα θεάτρου καταργήσας τα βιολοντσέλλα και φλάουτα, με μοντέρνα όργανα ως τα σαξόφωνα και τα τρομπόνια.
--Μετέβαλα τους μουσικούς εις πρωταγωνιστάς η δε ορχήστρα που συνοδεύει ένα μουσικό έργον παίζει σπουδαιότατον ρόλον μετοχικόν. Η Αθήνα μας είνε αξιόλογον μουσικόν κέντρον και καυχώμεθα ως Έλληνες ότι καταλεγόμεθα μεταξύ των μεγάλων εκείνων πόλεων όπου η μουσική εξέλιξις ευρίσκεται εις την ανωτάτην της βαθμίδαν. Είχα το ευτύχημα να γνωρίσω εις την Αλεξάνδρεια προ ημερών έναν μουσικόν αξίας. Τον Μπάμπη Μαυρομμάτη. Είνε ευχάριστον ότι ο Ελληνισμός της Αιγύπτου αναδεικνύει συχνά ταλέντα. 

Ο Γιάννης Σπάρτακος δεν είνε μόνον ο μουσικός της ελαφράς μουσικής. Διευθύνει επίσης συμφωνικές ορχήστρες, αποσπών πάντοτε τις ενθουσιωδέστερες κριτικές. Μία από τις επιτυχέστερες επιθεωρήσεις του είναι η επιθεώρησις "Τα ίδια Παντελάκη μου" και η "WELCOME" που μπορεί να θεωρηθή διεθνής επιτυχία αφού η φήμις τους εσχολιάσθη πολύ και εν Λονδίνω [Σημείωση του Rena Fan: πρόκειται για την επιθεώρηση που παιζόταν στο θέατρο Κυβέλης στην Απελευθέρωση, όπου η Ρένα τραγουδούσε το "Θα σε πάρω να φύγουμε"].

--Συνοδεύετε πάντοτε την Δδα Ρένα Βλαχοπούλου εις τις εκτελέσεις της;
--Με κολακεύει το γεγονός ότι ανεκάλυψα πρώτος το ταλέντο της Ρένας η οποία εις ηλικίαν δεκαέξ ετών έσχε το πρώτο της σουξέ. Σήμερα εις ηλικίαν εικοσιτεσσάρων ετών, θεωρείται το πρώτο αστέρι του τραγουδιού στην Αθήνα.
ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΓΗΣ
ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ-ΟΜΟΝΟΙΑ, 28-10-1946

Από την κυριακάτικη εφημερίδα του Καΐρου Νέα Ηχώ, 27-10-1946
Φωτογραφία από την ομάδα του Facebok 
Ρένα Βλαχοπούλου / Rena Vlachopoulou Fans Page

Λίγες μέρες μετά την πρεμιέρα τους στο Auberge Des Pyramides ο Κώστας Μάγης έγραψε στην ίδια εφημερίδα πως το ελληνικό τραγούδι έχει πλέον διεθνοποιηθεί και αυτό αποδεικνύεται από την τεράστια επιτυχία που σημειώνουν Βλαχοπούλου και Σπάρτακος: "Όχι μόνον οι ομοεθνείς μας εκδηλώνουν τον ενθουσιασμό τους, αλλά και οι ξένοι. Τα χειροκροτήματα για το Ελληνικό Τραγούδι ακούγονται να έρχωνται από όλες τις φυλές και από όλες τις ράτσες" (Ταχυδρόμος-Ομόνοια, 9-11-1946), ενώ κάποιες μέρες μετά ένας αναγνώστης σε επιστολή του στην εφημερίδα επισήμανε ότι η Ρένα Βλαχοπούλου καταχειροκροτείται από το ξένο κοινό (που το αποτελούσαν Άγγλοι, Γάλλοι, Ιταλοί, Σύροι, Αιγύπτιοι, Βέλγοι "και ένα σωρό άλλες φυλές του Ισραήλ") όχι μόνο στα ξενόγλωσσα τραγούδια της αλλά και σε ελληνικά, όπως το "Θα σε πάρω να φύγουμε". Και σημειώνει: "Φαντασθείτε τι τέχνη χρειάζεται στον ντιζέρ που θα κατορθώση να μεταδώση αισθητική συγκίνησι σε τόσον διάφορα ταμπεραμέντα" (Ταχυδρόμος-Ομόνοια, 22-11-1946).

Από την εφημερίδα της Κύπρου Αγωνιστής, Μάρτιος 1947

Η Ρένα Βλαχοπούλου και ο Γιάννης Σπάρτακος εμφανίζονταν στο Κάιρο μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου και στη συνέχεια ξεκίνησαν εμφανίσεις στην Αλεξάνδρεια. Ήταν όμως τόσο μεγάλη η ζήτησή τους στο Κάιρο που επέστρεψαν για λίγες ακόμα εμφανίσεις τον Ιανουάριο. Όσο για την έκτακτη ελληνική βραδιά της 17ης Νοεμβρίου 1946 (που υποπτεύομαι ότι είναι ένας αιγυπτιώτικος όρος για την τιμητική βραδιά της αθηναϊκής showbiz) σύμφωνα με τις διαφημίσεις θα έδινε την ευκαιρία στο κοινό να απολαύσει το καλλιτεχνικό ζευγάρι σε δώδεκα συνολικά νούμερα (έξι νούμερα σε κάθε μέρος του προγράμματος).

Ταχυδρόμος-Ομόνοια, 16-11-1946

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου