Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2020

Σαν σήμερα το 1994: Μια εκδήλωση για το χιούμορ στον ελληνικό κινηματογράφο

Στις 25 Οκτωβρίου 1994 αρκετές εφημερίδες παρουσίασαν ρεπορτάζ από μια εκδήλωση για το χιούμορ που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη βραδιά: σε αυτήν πήραν μέρος η Ρένα Βλαχοπούλου και ο Λάκης Λαζόπουλος. Επρόκειτο για μια ανοιχτή συζήτηση με το κοινό, με την οποία ολοκληρωνόταν ο κύκλος εκδηλώσεων "Το χιούμορ στον Ελληνικό Κινηματογράφο" που διήρκεσε από την 1 έως τις 24 Οκτωβρίου 1994. 

Η Ρένα Βλαχοπούλου δείχνει την εκτίμηση
και την αγάπη της στον Λάκη Λαζόπουλο με ένα φιλί.
Φωτογραφία:
7 Μέρες TV, 5-11-1994

Οι εκδηλώσεις, που πραγματοποιήθηκαν στην αίθουσα τέχνης Flocart με την επιμέλεια του Ιάσονα Τριανταφυλλίδη, περιλάμβαναν από προβολές και τιμητικές βραδιές για δημοφιλείς ηθοποιούς μέχρι ένα εργαστήριο στη διάρκεια του οποίου το κοινό ετοίμασε αναμνηστικά δωράκια για τους/τις αγαπημένους/-ες του ηθοποιούς. Η τελευταία εκδήλωση της 24ης Οκτωβρίου θα είχε κεντρικό ομιλητή τον Λάκη Λαζόπουλο, ο οποίος θα μιλούσε για το χιούμορ. Όσες/-οι τυχερές/-οί όμως βρέθηκαν εκεί με έκπληξη διαπίστωσαν ότι ήταν παρούσα, χωρίς να έχει ανακοινωθεί από πριν, και η Ρένα Βλαχοπούλου!

Το μισό πάνελ της βραδιάς εκείνης: Λάκης Λαζόπουλος, Ρένα Βλαχοπούλου,
Χριστόφορος Παπακαλιάτης, Τάσος Παλαντζίδης, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης,
Κάρμεν Ρουγγέρη και καθιστή μπροστά η Ματθίλδη Μαγγίρα
που χρόνια μετά θα γνώριζε ιδιαίτερη επιτυχία ενσαρκώνοντας
τη Ρένα Βλαχοπούλου στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο
(στην ταινία
Ευτυχία του Άγγελου Φραντζή)
Φωτογραφία:
7 Μέρες TV, 5-11-1994

Ακολουθεί το (ανυπόγραφο--αν και η γραφή μου θυμίζει τον Γιώργο Σαρηγιάννη) ρεπορτάζ των Νέων

ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ-ΛΑΖΟΠΟΥΛΟΣ ΣΥΖΗΤΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ

Το χιούμορ ζει
Όλοι των Δέκα Μικρών Μήτσων ήταν εκεί--Χατζηπαναγιώτης, Ευθυμίου, Ρουγγέρη, Μαγγίρα, Παπακαλιάτης, Χριστοδουλίδης.
Ο Λάκης Λαζόπουλος ήταν εκεί. Εκεί ήταν και η Ρένα Βλαχοπούλου. Δεν έπαιξαν όμως επιθεώρηση. Ούτε καν κωμωδία. Απλώς μίλησαν. Για το χιούμορ βέβαια. Το χιούμορ στον ελληνικό κινηματογράφο. Μέσα στη μικρή συμπαθητική αίθουσα "Flocart" του Φλόκα της Κηφισίας, με τους τοίχους σκεπασμένους από τον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη, που είχε την όλη επιμέλεια, με φωτογραφίες από κωμωδίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Και ενώπιον τριών περίπου εκατοντάδων ατόμων που γέμισαν το χώρο--πολλοί έμειναν όρθιοι.
Η Ρένα Βλαχοπούλου και ο Λάκης Λαζόπουλος εισήλθαν αγκαζέ χειροκροτούμενοι ενώ τα φλας άστραφταν και η εκδήλωση--που έκλεινε μια σειρά εκδηλώσεων με θέμα το χιούμορ--άρχισε με την προβολή μιας εξαιρετική ταινίας-απανθίσματος σημαδιακών σκηνών από τις παλιές καλές κωμωδίες που σκάρωσε ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης--και ποιος δεν περνάει από τα πλάνα της με "λάιτ μοτίβ" τις στάμνες που σπάζουν της "Θείας από το Σικάγο"--και που έκανε όλους να σκάνε από τα γέλια.
"Αυτές οι καταπληκτικές ελληνικές ταινίες συνεχίζουν να συγκινούν όλες τις γενιές γιατί διαθέτουν ένα τρομακτικό κέφι και ένα απίστευτο ταλέντο", είπε ο Λάκης Λαζόπουλος όταν η ταινία τελείωσε. "Και το μεγαλύτερο ατού τους είναι αυτοί οι άνθρωποι--οι ηθοποιοί τους--και η σχέση τους με το κοινό που παραμένει αναλλοίωτη και μοναδική".
Στα κέφια της η Ρένα Βλαχοπούλου, κομψή, παραπονέθηκε για τα δικαιώματα των ταινιών που ΔΕΝ παίρνουν οι ηθοποιοί από τις ταινίες τους αυτές που προβάλλονται συνέχεια στην τηλεόραση, πήρε να τραγουδάει το "Βρέχει" από την τζαζ τραγουδιστική της περίοδο, έπαιξε την μπέμπα όταν ένα κοριτσάκι της απηύθυνε μια ερώτηση, έκανε χιούμορ με την ηλικία της, θυμήθηκε κάποια σκηνικά που έπεσαν στο κεφάλι της σ' ένα φουριόζο γύρισμα και ο κόσμος ξέσπασε σε γέλια, ζήτησε--δις--να της δώσουν φωτογραφίες από τις... κολλημένες στους τοίχους γιατί "δεν έχει καμία", είπε ότι δεν ασχολείται με το παρελθόν, ακόμα και τις δυστυχίες της τον καιρό του πολέμου και της κατοχής θυμήθηκε με τον Λαζόπουλο πλάι της να τη σεκοντάρει.
Σοβαρός, ήρεμος και μεστός συζητητής ο ίδιος αναφέρθηκε στη μητέρα του και στο πάντα "πονεμένο" ύφος της-πηγή χιούμορ, έκανε και αυτός τον κόσμο να γελάσει και απάντησε εμπεριστατωμένα στις πολλές ερωτήσεις του.
Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση, που ξεπέρασε σε διάρκεια την ώρα και μια ζεστή βραδιά που έκλεισε με την απονομή πλακετών στους δύο κωμικούς που ένωσαν με το χιούμορ τις απομακρυσμένες γενιές τους.
Τα Νέα, 25-10-1994

...και το άλλο μισό πάνελ της βραδιάς: Χρήστος Ευθυμίου,
Γιώργος Χριστοδουλίδης, Ιάσονας Τριανταφυλλίδης,
Λάκης Λαζόπουλος, Ρένα Βλαχοπούλου, Χριστόφορος Παπακαλιάτης
Φωτογραφία:
Απογευματινή, 25-10-1994

Ήταν η εποχή της μεγάλης ακμής του κωμικού σίριαλ Δέκα Μικροί Μήτσοι και ήταν φυσικό αρκετές από τις ερωτήσεις που απηύθυνε το κοινό στον δημοφιλή κωμικό να αφορούν, όπως διαβάζουμε στο παρακάτω ρεπορτάζ της Ελευθεροτυπίας, το αγαπημένο σίριαλ. Το ρεπορτάζ μετέφερε επίσης κάποια από τα λόγια της Ρένας Βλαχοπούλου.

Γέλιο, το μεταίχμιο της θλίψης

Ο Λαζόπουλος, η Βλαχοπούλου και το ελληνικό σινεμά
Ο Λάκης Λαζόπουλος δεν ήταν κανένας από τους δέκα μικρούς Μήτσους χθες. Ήταν ο εαυτός του. Αυτός που πιστεύει πως "το γέλιο είναι το μεταίχμιο της θλίψης" και "βαθειά ανάγκη αυτού που φτάνει στον πάτο και θέλει να τιναχτεί ψηλά". Την ίδια γεύση της πίκρας, παρά της ευθυμίας, είχε να καταθέσει και η Ρένα Βλαχοπούλου στην τελευταία εκδήλωση που έγινε στην αίθουσα "Flokart" για τα 100 χρόνια του κινηματογράφου. Κοιτούσε γύρω της τους ταπετσαρισμένους τοίχους με φωτογραφίες ελληνικών ταινιών και έλεγε "βασικά δεν θυμάμαι τίποτα από όλα αυτά. Θυμάμαι μόνο τους κόπους μας. Ξυπνούσαμε τις νύχτες και πηγαίναμε για γύρισμα μέσα στο κρύο. Φορούσαμε ξώπλατες τουαλέτες και γινόμασταν κασάτες!" 
--Βλέπω φωτογραφίες παντού. Είναι δυνατόν φεύγοντας να πάρω μία, γιατί αν έρθετε στο σπίτι μου δεν θα βρείτε καμία. Της υποσχέθηκαν ένα ολόκληρο κομμάτι του τοίχου, για να σταματήσει να τις βλέπει με βουλιμία.
--Τι φταίει που ο σύγχρονος ελληνικός κινηματογράφος δεν έχει την απήχηση του παλιού; ρώτησαν από το κοινό που γέμιζε ασφυκτικά την αίθουσα, κυρίως νέοι (δεν έλειπαν μαμάδες με μικρά παιδιά).
--Τα σενάρια που γράφονται σήμερα είναι από απαράδεκτα ως χυδαία, απάντησε ο Λ. Λαζόπουλος. Οι παλιές ταινίες είχαν σουρρελισμό, ανθρωπιά, ποίηση. Κατέγραφαν την εποχή. Για να καταλάβετε, καθάριζε η Βασιλειάδου τα χέρια της και βρωμοκοπούσε το σινεμά κρεμμύδια. Αυτή ήταν η μαγεία της κίνησης. Η υποβολή που ασκούσε στο κοινό. Τώρα παίζουν εγκεφαλικά. Με συμβόλαιο. Με τις σκέψεις, πόσα θα πάρω, πού θα πάω, πού θα μπω...
--Μήπως όμως η μαγεία του κινηματογράφου εξαρτάται από τη μαγεία της εποχής που καταγράφει;
--Νομίζω ότι δεν καταγράφεται καν η εποχή σήμερα.
--Από ποια απόγνωση οδηγημένος βγάλατε τους χαρακτήρες των Μήτσων;
--Είμαι στενάχωρος άνθρωπος. Δεν έχω διαφυγές. Αν κάποιος από τους ανθρώπου που με αγαπούν έβλεπε πώς γυρίζω τους Μήτσους, θα με λυπόταν. Υποφέρω. Οι ήρωές μου πολλές φορές εκφράζουν άποψη αντίθετη από τη δική μου. Όταν γράφω τα κείμενα, γίνομαι αυτός που μιλάει. Όταν σηκωθώ, δεν ξέρω ποιος πραγματικά είμαι.
Είπε ακόμη πως βλέπει με λύπη "μια τάση για ξεβράκωμα, μια ροπή στην πορνεία, που δεν υπήρχε άλλοτε σε τέτοιο βαθμό". Βλέποντας όμως τις παλιές ελληνικές ταινίες του γεννήθηκε η όρεξη να ξαναγυρίσει την "Κάλπικη Λίρα" με τους χαρακτήρες των Δέκα Μικρών Μήτσων.
Η Ρένα Βλαχοπούλου, που αναγκάστηκε από τις επίμονες ερωτήσεις μια μικρούλας να θυμηθεί πώς ξεκίνησε την καριέρα της και πώς αισθάνθηκε το ταλέντο της, κατέληξε κάπως πικρά. Θυμήθηκε όταν το '40-'41 μια βόμβα θέρισε μέσα στο πατρικό της, που ζούσαν οκτώ παιδιά, τη μητέρα της και τον πατέρα της κι αυτή το βράδυ αναγκάστηκε να χορέψει και να τραγουδήσει. Επίσης εξέφρασε το παράπονό της ότι από τις προβολές των ελληνικών ταινιών στην τηλεόραση οι καλλιτέχνες δεν παίρνουν δικαιώματα και πολλοί από εκείνους τους πρωταγωνιστές δεν έχουν σήμερα να πληρώσουν το νοίκι τους.
Μ. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ
Ελευθεροτυπία, 25-10-1994


Λάκης Λαζόπουλος, Στάθης Παναγιωτόπουλος
και Ρένα Βλαχοπούλου
Φωτογραφία από το αρχείο του Στ. Παναγιωτόπουλου

Ήταν η εποχή που είχαν αρχίσει να γίνονται οι κινήσεις για τη δημιουργία του Διόνυσου, του σωματείου που ανέλαβε να εισπράξει τα συγγενικά δικαιώματα των ηθοποιών για τις ταινίες που έπαιζε συνεχώς η ελληνική τηλεόραση, κυρίως η ιδιωτική. Τη σχετική δήλωση της Ρένας σχολίασε ο Πανοραμικός των Νέων λίγες μέρες μετά--δίνοντάς της μάλιστα και τον βαθμό 4 με άριστα το... 1 (που εκείνη τη βδομάδα δόθηκε στην Αλίκη Βουγιουκλάκη)--ως εξής:
"Να'σαι καλά που μας το υπενθύμισες. Πως εσείς εξακολουθείτε με τις ταινίες σας να μας κάνετε να γελάμε, αλλά εκείνοι δεν σας δίνουν δραχμή. Ρένα μου, οι άνθρωποι δεν ήταν παραγωγοί ταινιών, αλλά οικοπεδοφάγοι του ταλέντου σου. Δεν είδες πώς κατάντησαν την Αθήνα; Σαν τα μούτρα τους!"

Τα Νέα, 29-10-1994

Για την ιστορία, ο Πανοραμικός ασχολήθηκε άλλες τρεις φορές με τη Ρένα Βλαχοπούλου, αν και σε μία από αυτές της έδωσε μια μάλλον υψηλή--δηλαδή χαμηλή--βαθμολογία με αφορμή τον δίσκο Η Ρένα τραγουδάει τζαζ. Στον δίσκο εκείνο πάντως (1997) συναντήθηκαν ξανά Ρένα Βλαχοπούλου και Λάκης Λαζόπουλος που ανταπέδωσε με την guest συμμετοχή του τη δική της guest συμμετοχή στους Δέκα Μικρούς Μήτσους το 1995...

Λάκης Λαζόπουλος και Ρένα Βλαχοπούλου με τις τιμητικές πλακέτες
που τους δόθηκαν εκείνη τη βραδιά.
Φωτογραφία από το αρχείο του ηθοποιού και συλλέκτη Λευτέρη Λαμπράκη
(πολλές ευχαριστίες!)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου