Δύο άνθρωποι του θεάτρου πέθαναν αυτές τις μέρες και σκέφτηκα να γράψω λίγες γραμμές επειδή φοβάμαι ότι δεν θα ασχοληθεί πολύς κόσμος μαζί τους αλλά και επειδή και οι δυο έχουν διασταυρωθεί κάποιες στιγμές με τη Ρένα Βλαχοπούλου.
Νίκος Αθερινός
Ο συγγραφέας Νίκος Αθερινός πέθανε το πρωί του Δεκαπενταύγουστου στο διαμέρισμά του. Είχε γεννηθεί στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1945. Ασχολήθηκε με το θέατρο ήδη από τα μαθητικά του χρόνια, αλλά ως επαγγελματίας συγγραφέας εμφανίστηκε στην Αθήνα το 1965 με τη μετάφραση/διασκευή του έργου Ένας άγγελος στα παλιατζίδικα με το οποίο εγκαινιάστηκε το θέατρο "Όρβο". Έγραψε περισσότερες από 60 επιθεωρήσεις (Τα σαγόνια της εφορίας, Το μινόρε της αλλαγής, Τι΄ακουσε ο κοριός, Εισαγόμενος είσαι; Της ώρας και καυτά, Άλλοι πάν' για υπουργεία κι άλλοι πάνε για ανεργία), μόνος του ή σε συνεργασία με άλλους συγγραφείς, και πολλές κωμωδίες (Πώς να κλέβετε τίμια, Ζητείται τρομοκράτης, Σκάνδαλο στον Παράδεισο) στις οποίες συνεργάστηκε με πολλούς/ές δημοφιλείς ηθοποιούς όπως οι Νίκος Σταυρίδης, Ντίνος Ηλιόπουλος, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος (πραγματοποίησε την τελευταία του εμφάνιση στην κωμωδία του Αθερινού-Φιλιππούλη-Τζεφρόνη Είκοσι εκατομμύρια ζητούν τσέπη το 1984), Άννα Καλουτά, Ζωζώ Σαπουντζάκη, Γιάννης Γκιωνάκης, Κώστας Χατζηχρήστος, Μίμης Φωτόπουλος, Σπεράντζα Βρανά, Μπέτυ Μοσχονά, Δέσποια Στυλιανοπούλου, Σωτήρης Τζεβελέκος, Ρένα Παγκράτη, Γιώργος Σίσκος, Αθηνόδωρος Προύσαλης, Γωγώ Αντζολετάκη, Αρτέμης Μάτσας, Μιχάλης Δεσύλλας, κ.ά.
Η Κούλα Νικολαΐδου και ο Μενέλαος Θεοφανίδης στην επιθεώρηση
Ο ρωμιός δεν είναι τσόντα του Νίκου Αθερινού (θέατρο Λουζιτάνια, 1978)
Ο ρωμιός δεν είναι τσόντα του Νίκου Αθερινού (θέατρο Λουζιτάνια, 1978)
Από τα τέλη της δεκαετίας του '70 ως τις αρχές της δεκαετίας του '90 ήταν ο βασικός συγγραφές αλλά και ο επιχειρηματίας του θεάτρου "Λουζιτάνια" της οδού Ευελπίδων, στο οποίο επανέφερε αρκετές φορές στην ενεργό δράση τον μεγάλο συνθέτη της επιθεώρησης Μενέλαο Θεοφανίδη αλλά και τη δημοφιλέστατη τραγουδίστρια του ελαφρού τραγουδιού Κούλα Νικολαΐδου (το 1978, στην επιθεώρηση Ο Ρωμιός δεν είναι τσόντα). Μια από τις τελευταίες του εργασίες σ' αυτό το θέατρο ήταν το καλοκαίρι του 1990 η επιθεώρηση Ήθελα να 'ξερα δεν ντρέπονται που παρουσιάστηκε από αποκλειστικά γυναικείο θίασο με επικεφαλής τις Σούλη Σαμπάχ, Μιράντα Κουνελάκη, Νάντια Κωνσταντοπούλου, Ελένη Ροδά και βέβαια τη χορεύτρια και ηθοποιό Λουίζα Μελίντα με την οποία ο Νίκος Αθερινός ήταν παντρεμένος από το 1985 (για εκείνη ήταν ο δεύτερος γάμος, μετά τον χωρισμός της από τον Κερκυραίο χορευτή Τάκη Σαγιώρ). Η Λουίζα Μελίντα πέθανε πριν από πέντε μήνες, χτυπημένη από τον καρκίνο, και ήταν η αιτία να έρθει και πάλι το όνομα του Νίκου Αθερινού στην επικαιρότητα.
Ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Γιώργος Τζαβέλας και ο Νίκος Αθερινός σε βραδινή τους έξοδο το 1973Λίγο νωρίτερα όμως, τη σεζόν 2008-09, το όνομα του Αθερινού είχε απασχολήσει τις καλλιτεχνικές στήλες για πιο ευχάριστο λόγο, καθώς είχε αποφασίσει να επιχειρήσει την αναβίωση της κλασικής επιθεώρησης στο θέατρο "Λάμπρος Κωνσταντάρας" του Αιγάλεω (που βρίσκεται πάνω από το θέατρο "Ρένα Βλαχοπούλου") με την παράσταση Πάμε σαν άλλοτε. Συμπαραστάτες/τριες του η Δέσποινα Στυλιανοπούλου, ο Γιώργος Παπαζήσης, Λουίζα Μελίντα, Χρήστος Κάλοου και Μαριαλένα Οικονομίδου (η κόρη του Γιώργου Οικονομίδη), η οποία είχε και τη μουσική φροντίδα της παράστασης. Φαίνεται όμως ότι, παρά τις ευγενικές προθέσεις του Αθερινού και τη φιλότιμη παρουσία των ηθοποιών, το κοινό δεν ανταποκρίθηκε ιδιαίτερα με αποτέλεσμα η απόπειρα να καταστρέψει οικονομικά το ζεύγος Αθερινού-Μελίντα και να ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση και για τους δυο τους.
Κούλης Στολίγκας και Νίκος Αθερινός (1972)
Ο Νίκος Αθερινός άφησε πίσω του το βιβλίο Χιούμορ πίσω από τις κουίντες που εκδόθηκε από τον "Σμυρνιωτάκη" το 1990. Περιλαμβάνει κυρίως θεατρικά ανέκδοτα στα οποία πρωταγωνιστούν μεγάλα αλλά και μικρά ονόματα του (μουσικού κυρίως) θεάτρου αλλά γίνονται επίσης αναφορές και σε σημαντικούς σταθμούς της καλλιτεχνικής πορείας του Νίκου Αθερινού, οι οποίες συνοδεύονται και από σχετικά σπάνιο φωτογραφικό υλικό. Από εκεί άλλωστε προέρχονται οι φωτογραφίες που συνοδεύουν την ανάρτηση.
Στο βιβλίο αυτό υπάρχει και ένα ανέκδοτο με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Το αντιγράφω:
Σχετικά με ένα οικόπεδο
Η πάντα δημοφιλέστατη Ρένα Βλαχοπούλου είχε βάλει στο μάτι, πριν από καιρό, ένα οικόπεδο στη Βουλιαγμένη κι όλο το... φλερτάριζε. Τελικά, παίρνει την απόφαση και πηγαίνει και βρίσκει τον ιδιοκτήτη που το πουλούσε. Αφού μίλησαν στην αρχή, όπως γίνεται συνήθως κι άγνωστο για ποιο λόγο, περί ανέμων και υδάτων, μπήκαν και στο ψητό. Και... ψητό στην προκειμένη περίπτωση ήταν --τι άλλο;-- το οικονομικό.
"Πόσο το δίνετε;" ρωτά η Βλαχοπούλου.
"Τριακόσιες πενήντα χιλιάδες το τετραγωνικό", της απαντά ο ιδιοκτήτης
Η Ρένα δεν πίστευε στ' αυτιά της. Σου λέει, δε θ' άκουσα καλά. Έτσι τον ξαναρωτά ευγενέστατα:"Πόσο είπατε;"
"Τριακόσιες πενήντα χιλιάδες το τετραγωνικό", της επαναλαμβάνει ο άλλος.
Κι η Βλαχοπούλου: "Πολύ ωραία. Μου δίνετε, σας παρακαλώ, δύο τετραγωνικά;"
Βασίλης Ανδρεόπουλος
Ο Βασίλης Ανδρεόπουλος, που πέθανε επίσης ανήμερα του Δεκαπενταύγουστου, υποθέτω πως θα έχει λίγο καλύτερη τύχη στην τελευταία του αυλαία, καθώς είχε μια μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία στο ενεργητικό του πριν από δέκα χρόνια, καθώς έπαιξε απολαυστικά τον ρόλο του παππού στη μεγάλη επιτυχία του Mega Είσαι το ταίρι μου. Συνεπώς τα κανάλια θα έχουν κάποια πλάνα να δείξουν αν θέλουν να αναφερθούν στον θάνατό του.
Ωστόσο, ο Βασίλης Ανδρεόπουλος είχε πίσω του μια μεγάλη καριέρα στο θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Γεννημένος το 1923 στον Πλάτανο Αιγιαλείας, ανέπτυξε στην Κατοχή έντονη αντιστασιακή δράση που οδήγησε στη φυλάκισή του τόσο από τους Ιταλούς όσο και από τους Γερμανούς. Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο αλλά και ελεύθερους θιάσους. Σταθμοί στην καριέρα του θεωρούνται η συνεργασία του με το "Ρεαλιστικό Θέατρο" (που διηύθυνε ο Αιμίλιος Βεάκης) αλλά και η συμβολή του στην ίδρυση της "Δωδεκάτης Αυλαίας" το 1959 και ενός από τους πρώτους εταιρικούς θιάσους, του "Άρματος Θεάτρου" του ΣΕΗ το 1964. Τα τελευταία χρόνια της καριέρας του συνεργάστηκε και πάλι με το Εθνικό Θέατρο αλλά και με ΔΗΠΕΘΕ. Η τελευταία του θεατρική εμφάνιση ήταν, αν δεν κάνω λάθος, στο θέατο "Μινώα" τη σεζόν 2004-05, στην κωμωδία του Ρέι Κούνεϊ Κοίτα ποιος ήρθε που παρουσίασε ο θίασος του Βασίλη Τσιβιλίκα.
Κοίτα ποιος ήρθε στο θέατρο Μινώα (2004)
Στον κινηματογράφο ο Βασίλη Ανδρεόπουλος πρωτοεμφανίστηκε το 1950, αλλά η πρώτη του σημαντική ταινία ήταν οι Πρωτεουσιάνικες περιπέτειες του Γιάννη Πετροπουλάκη που προβλήθηκε το 1956. Σε αυτή υποδύεται τον υποψήφιο μνηστήρα της Ρένας Βλαχοπούλου που νοιάζεται μόνο για το γκολφ και καθόλου δεν καταφέρνει να γοητεύσει τη Ρηνούλα που έχει μάτια μόνο για τον σωφέρ του θείου της, τον Στέφανο Στρατηγό.
Αννυ Μπωλ, Ρένα Βλαχοπούλου, Βασίλης Ανδρεόπουλος
στις Πρωτεουσιάνικες περιπέτειες
στις Πρωτεουσιάνικες περιπέτειες
Στη συνέχεια έπαιξε σε περισσότερες από 35 ταινίες. Ανάμεσά τους: Τέσσερις νύφες κι ένας γαμπρός, Θου Βου φαλακρός πράκτωρ: Επιχείρησις Γης Μαδιάμ, Εκείνο το καλοκαίρι, Ο μπλοφατζής, Ένα αστείο κορίτσι, Σκιές στην άμμο, Δικτάτωρ καλεί Θανάση, Ένας νομοταγής πολίτης, Ένα γελαστό απόγευμα, Ο άνθρωπος με το γαρίφαλο. Η τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση πραγματοποιήθηκε το 2004 στην ταινία Αγάπη στα δεκάξι. Πολύ συχνή ήταν επίσης η παρουσία του Βασίλη Ανδρεόπουλου στην ελληνική τηλεόραση. Όπως πληροφορούμαι από την πολυτιμότατη Retro Database του Retromaniax, πριν από το Είσαι το ταίρι μου, πήρε μέρος σε έντεκα σειρές της κρατικής τηλεόρασης (πιο πρόσφατες ο Καπνισμένος ουρανός και η Μανιάτισσα) και σε δυο σειρές της ιδιωτικής (Η εκτέλεση και Ένας έρωτας). Είχε επίσης λάβει μέρος σε αρκετές παραστάσεις του Θεάτρου της Δευτέρας (θυμάμαι πολύ έντοντα την ερμηνεία του στο Επικίνδυνο παιχνίδι του Μανώλη Κορρέ στο πλευρό της Τζένης Ρουσσέα, το 1989). Η τελευταία του τηλεοπτική εμφάνιση καταγράφεται το 2007 σε ένα επεισόδιο της σειράς του Alpha Εντιμότατοι κερατάδες ("Ο υποχόνδριος κερατάς" με τον Γιάννη Μπέζο).
Φυσικά θα πρέπει να αναφερθεί κανείς και στο συγγραφικό έργο του Βασίλη Ανδρεόπουλου. Έγραψε αρκετά έργα που παρουσιάστηκαν από τη "Δωδέκατη αυλαία", το Εθνικό Θέατρο και ελεύθερους θιάσους. Ανάμεσά τους Κομιστής ειδήσεων, Ε, νοικοκυραίοι, Κρεατομηχανή, Η κληρονομιά, Ως εδώ σύντροφοι, Άγρια παιχνίδια. Το μονόπρακτο Κομιστής ειδήσεων παρουσιάστηκε στη σειρά Ελληνικά μονόπρακτα (την πιο πρόσφατη απόπειρα της ΕΡΤ να παρουσιάσει τηλεοπτικό θέατρο). Ανάμεσα στους ηθοποιούς που πρωταγωνιστούσαν ήταν και ο γιος του, ο Ανδρέας Ανδρεόπουλος. Έγραψε επίσης σενάρια για κάποιες κινηματογραφικές ταινίες (ανάμεσά τους το Ο Θανάσης, η Ιουλιέτα και τα λουκάνικα).
Καλό ταξίδι στον Νίκο Αθερινό και τον Βασίλη Ανδρεόπουλο.
Ευχαριστω ολους οσους τον τιμησαν οπως του επρεπε. Λιλυ Αθερνου-Διακακη
ΑπάντησηΔιαγραφή