Τρίτη 25 Αυγούστου 2009

Έφυγε ο Νίκος Γαροφάλλου

Ο σταθερός φίλος του blog Alex μας ενημέρωσε ότι πριν από λίγες ώρες έφυγε από τη ζωή ο Νίκος Γαροφάλλου, ένας σημαντικός ηθοποιός με μεγάλη καριέρα στο θέατρο, που όμως αγαπήθηκε ιδιαίτερα χάρη στους τηλεοπτικούς του ρόλους. Ο Νίκος Γαροφάλλου ανήκε στην κατηγορία των ταλαντούχων ηθοποιών που αναλάμβαναν δεύτερους ρόλους και τους έκαναν πρώτους χάρη στο ταλέντο τους. Ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό και σεναριογράφο Κάκια Ιγερινού, στα σίριαλ της οποίας έπαιρνε συχνά μέρος.

Ο Νίκος Γαροφάλλου, διαβάζουμε στο έργο του Θόδωρου Έξαρχου Έλληνες Ηθοποιοί: η Γενιά μας, γεννήθηκε το 1937 στην Αλεξάνδρεια. Σπούδασε στη "Δραματική Σχολή Αθηνών" του Γιώργου Θεοδοσιάδη και εμφανίστηκε για πρώτη φορά με τον θίασο του Τίτου Βανδή στο έργο του Μπρένταν Μπήαν Ένας Όμηρος. Ακολούθησαν πολλές εμφανίσεις κυρίως σε παραστάσεις του ελεύθερου θεάτρου πλάι σε πολλούς σημαντικούς/ές ηθοποιούς: τον Κώστα Χατζηχρήστο, τον Μίμη Φωτόπουλο, τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο, τον Δημήτρη Μυράτ, τον Αλέκο Αλεξανδράκη, τη Νόνικα Γαληνέα, την Έλλη Λαμπέτη, τον Στέφανο Ληναίο, την Έλλη Φωτίου, τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, τον Γιάννη Φέρτη, τον Βασίλη Διαμαντόπουλο και άλλους/άλλες. Συνεργάστηκε επίσης με το ΚΘΒΕ, το Λαϊκό Πειραματικό Θέατρο του Σωτήρη Τριβιζά, το Ανοιχτό Θέατρο του Γιώργου Μιχαηλίδη και το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου. Πήρε μέρος σε έργα του διεθνούς ρεπερτορίου: στα Παντρολογήματα του Γκόγκολ (στον ρόλο του Κασκαριώφ), στον Βυσινόκηπο του Τσέχωφ (Πίστικ), στον Ρωμαίο και Ιουλιέτα του Σέξπιρ (Μερκούτιος). Συμμετείχε σε παραστάσεις αρχαίου δράματος και κωμωδίας (Αιακός στους Βατράχους του Αριστοφάνη, βοσκός στις Βάκχες Ευριπίδη) αλλά και σε έργα του νεοελληνικού θεάτρου: Το τάβλι του Δημήτρη Κεχαϊδη, Ο Φανούρης και το σόι του των Αλ. Σακελλάριου-Χρήστου Γιαννακόπουλου, Καληνύχτα Μαργαρίτα του Γεράσιμου Σταύρου και άλλα πολλά. Πήρε ακόμα μέρος στο ελληνικό ανέβασμα του μιούζικαλ West Side Story στο θέατρο Αθήναιον το 1995.

Στον κινηματογράφο ξεκίνησε από μικρά ρολάκια (στους τίτλους τον ταινιών διαβάζουμε το όνομα Νίκος Γαρυφάλλου). Η πρώτη του εμφάνιση έγινε στο έργο Ένα καράβι Παπαδόπουλοι του 1965. Ακολούθησαν αρκετές ταινίες, ανάμεσά τους και δυο ταινίες της Φίνος Φιλμ με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Πρώτη η ταινία Μια τρελή τρελή σαραντάρα του Γιάννη Δαλιανίδη (1969-70) όπου ο Νίκος Γαροφάλλου εμφανίζεται για λίγο ως ο παρουσιαστής του προγράμματος στο κέντρο όπου παίζει βιολί ο Αντρέας Μπάρκουλης. Εκεί παρουσιάζει τη χορευτική ατραξιόν που θα αναστατώσει η Ρένα, καθώς, στην προσπάθειά της να κρυφτεί από τον Δημήτρη Καλλιβωκά, διώχνει τη χορεύτρια και παίρνει τη θέση της, δίνοντάς μας ένα άνευ προηγουμένου (και... συνέχειας) στην ιστορία του ελληνικού σινεμά κωμικό χορευτικό ρεσιτάλ...

Ο Νίκος Γαροφάλλου ως παρουσιαστής του προγράμματος στο κέντρο όπου έπαιζε βιολί ο Αντρέας Μπάρκουλης (από την ταινία του Γ. Δαλιανίδη Μια τρελή τρελή σαραντάρα)

Η επόμενη συνάντησή του με τη Ρένα γίνεται την επόμενη σεζόν, 1970-71, στην ταινία Μια Ελληνίδα στο χαρέμι του Γιάννη Δαλιανίδη: αυτή τη φορά ο Νίκος Γαροφάλλου και η Ρένα Βλαχοπούλου ανταλλάσσουν κουβέντες: παίζει τον ρόλο του γραμματέα του Εμίρη Καρίμ Αμπνταλά που ζητάει από τη μέντιουμ Μπιμπίδου να του πει αν θα καταφέρουν οι συνεργάτες του να ανατρέψουν τον Εμίρη Μοχάμεντ Αμπντάλα (τον Δημήτρη Καλλιβωκά, δηλαδή, που στο τέλος η Ρένα θα τον παντρευτεί!) (μπορείτε να δείτε αυτή τη σκηνή της ταινίας εδώ).




Χρόνης Εξαρχάκος, Ρένα Βλαχοπούλου, Βαγγέλης Σειληνός
και Νίκος Γαροφάλλου στην ταινία
Μια Ελληνίδα στο Χαρέμι:
όλοι πλέον φευγάτοι...

Υπάρχει όμως άλλη μια δουλειά του που τον δένει με τη Ρένα Βλαχοπούλου, αν και η ίδια δεν εμφανίζεται καθόλου σ' αυτήν! Το σίριαλ Περί ανέμων και υδάτων που έγραψε η σύζυγός του Κάκια Ιγερινού και σκηνοθέτησε η Ρέινα Εσκενάζυ το 2000 για το Mega Channel. Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα σίριαλ της Κάκιας Ιγερινού όπου όλοι, όλες και όλα είναι στη θέση τους: υπέροχοι/ες ηθοποιοί (Θανάσης Βέγγος, Δέσποινα Μπεμπεδέλη, Ελένη Χατζηαργύρη, Αντιγόνη Βαλάκου) και μια γλυκιά ιστορία που εκτυλίσσεται στην Κέρκυρα. Επόμενο είναι λοιπόν να "υπάρχει" και η Ρένα Βλαχοπούλου μέσα από αναφορές του ονόματός της (ο Θανάσης Βέγγος θέλει τα καλά νέα για τον γιο του Σπύρο Παπαδόπουλο να φτάσουν μέχρι τη Δασιά, να τα ακούσει η Ρένα στο σπίτι της...), τη φωνή της (ακούγεται να τραγουδάει το "Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη") και όλους τους αναπόφευτκους συνειρμούς που δημιουργεί το νησί των Φαιάκων... Στη φωτογραφία αριστερά, ο μαέστρος Νίκος Γαροφάλλου και ο Θανάσης Βέγγος προβάρουν το "Αι γενεαί αι πάσαι"...


Νίκος Γαροφάλλου και Δέσποινα Μπεμπεδέλη στο Περί ανέμων και υδάτων

Ο Νίκος Γαροφάλλου πήρε μέρος σε πολλές ακόμα σειρές στις οποίες άφηνε το χαρακτηριστικό του στίγμα: ξεκίνησε από το Βίβα γλυκιά μου Κατερίνα το 1973 για να παίξει σε δραματικές και κωμικές σειρές όπως Αστροφεγγιά, Οι Άθλιοι των Αθηνών, Η Μαντάμ Σουσού (στη δεύτερη βερσιόν, με την Άννα Παναγιωτοπούλου, όπου ο Γαροφάλλου έλαμπε ως Αντωνάκης, ο σύζυγος της κυρά-Πανωραίας), Οι φρουροί της Αχαϊας, Σοφία Ορθή, Βίος ανθόσπαρτος, Αν θυμηθείς στ' όνειρό μου, Καθρέφτη καθρεφτάκι μου (τα τρία τελευταία επίσης σε σενάριο της Κάκιας Ιγερινού).

Ωστόσο εγώ θα θυμάμαι για πάντα τον Νίκο Γαροφάλλου σε έναν ρόλο, ή μάλλον σε δύο ρόλους ενός έργου, του Βίρα τις Άγκυρες των Θανάση Παπαθανασίου-Μιχάλη Ρέππα που ανέβασε ο Σταμάτης Φασουλής για να τιμήσει το Εθνικό Θέατρο την επιθεώρηση. Ο Γαροφάλλου ήταν από τους στυλοβάτες της παράστασης και τις δυο σεζόν που παίχτηκε (1997-98 και 1998-99) παίζοντας στην πρώτη πράξη τον Αιμίλιο Δαμάσκο, ρόλος-αναφορά στους πρωτοπόρους ηθοποιούς του νεοελληνικού θεάτρου που όργωσαν την Ελλάδα στις αρχές του περασμένου αιώνα (στη φωτογραφία αριστερά τον βλέπουμε στις πρόβες για ένα νούμερο μαζί με τη σύζυγό του Παυλίνα Δαμάσκου, την εξαιρετική Σοφία Ολυμπίου).


Στη δεύτερη πράξη ο Νίκος Γαροφάλλου ερμήνευσε απολαυστικά τον συγγραφέα Μάκη Αλεβίζο, σύζυγο της μεγάλης τραγουδίστριας Σμάρως Μπιζάνη, που ερμήνευε η Νατάσα Μανίσαλη: οι δυο τους παρέπεμπαν στο θρυλικό ζευγάρι Μίμης Τραϊφόρος-Σοφία Βέμπο και ζωντάνευαν στη σκηνή τον θυελλώδη έρωτά τους αλλά και τις συγγραφικές δραστηριότητες (πάσης φύσεως...) του αξέχαστου Τραϊφόρου. Ο Γαροφάλλου ήταν απολαυστικός και στους δυο ρόλους του, δίνοντας με μαεστρία όλες τις πτυχές των δυο χαρακτήρων: εφευρετικός και πονηρός, στοργικός μα και μπερμπάντης... (Για όσους/ες δεν το γνωρίζουν, σας ενημερώνω ότι το Εθνικό Θέατρο, στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης και δημοσίευσης ολόκληρου του αρχείου του, έχει ανεβάσει στην ιστοσελίδα του τη μαγνητοσκόπηση του Βίρα τις Άγκυρες, προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο έναν απίστευτο θησαυρό στον κόσμο και δικαιώνοντας τον χαρακτηρισμό του ως εθνικού θεάτρου.)


Βίρα τις άγκυρες στο Εθνικό Θέατρο, το 1997-98. Ο συγγραφέας
Μάκης Αλεβίζος (Νίκος Γαροφάλλου) με την πρωταγωνίστρια
Τζένη Μάγιο (Βέρα Κρούσκα), τον επιχειρηματία Αντώνη
Σταυρόπουλο (Δημήτρης Τζουμάκης) και τον πανταχού παρόντα
Ζανό (Γιάννης Μπέζος)


Την περασμένη εβδομάδα ένα αυτοκίνητο παρέσυρε τον Νίκο Γαροφάλλου έξω από την εξοχική του κατοικία στο Λουτράκι. Ο ηθοποιός υπέστη σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις και έδωσε σκληρή μάχη τις τελευταίες μέρες για να κρατηθεί στη ζωή. Δεν τα κατάφερε όμως. Στέλνουμε τη συμπαράστασή μας στη συντετριμμένη σύζυγό του Κάκια Ιγερινού και τη βεβαιώνουμε ότι θα θυμόμαστε πάντα αυτον τον ταλαντούχο και γλυκύτατο ηθοποιό.



(Πηγές φωτογραφιών: Οι φωτογραφίες του Βίρα τις άγκυρες προέρχονται από την ιστοσελίδα του αρχείου του Εθνικού Θεάτρου http://www.nt-archive.gr/plays.aspx. Οι φωτογραφίες του Περί ανέμων και υδάτων από την ιστοσελίδα του Studio Ata www.studioata.gr. Η πρώτη φωτογραφία της ανάρτησης από την ιστοσελίδα www.retrodb.gr. Οι φωτογραφίες από τις ταινίες της Ρένας προέρχονται από τα αντίστοιχα dvd της Φίνος Φιλμ).

13 σχόλια:

  1. Καλό ταξίδι στον εκλεκτό ηθοποιό! Πολύ άδικος θάνατος και πραγματικά πολύ κρίμα! Το πεπρωμένον φυγείν αδύνατον... αλλά μερικές απώλειες είναι οδυνηρές πολύ. Ειδικά οι ξαφνικές...

    Καλησπέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα, Μαριάννα.

    Εύχομαι να βρει τη δύναμη η σύζυγός του να αντιμετωπίσει την αιφνίδια απώλεια. Οι υπόλοιποι θα τον χαιρόμαστε έτσι κι αλλιώς από τις δουλειές του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τώρα το μαθαίνω, από σένα. Ήταν καλός ηθοποιός, με εσωτερική δύναμη και μέτρο (...δύσκολος συνδυασμός). Και σαν άνθρωπος έδειχνε ευγενής και πράος, όπως και η Κάκια Ιγερινού... ταιριαστό ζευγάρι. Ας είναι ελαφρύ το χώμα για κείνον και μεγάλο το κουράγιο για κείνη. Προσωπικά, σ' ευχαριστώ που αναφέρθηκες στην παράσταση "Βίρα τις άγκυρες", στην οποία πρωταγωνιστούσε και στην αξέχαστη ερμηνεία του. Παρόλο που επισκέπτομαι τακτικά την ιστοσελίδα του Ενικού, δεν είχα προσέξει ότι είχε ανεβάσει οπτικοακουστικό υλικό από την παράσταση. Σπεύδω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γειάσου φίλε..ωωω! δε ξέρω τι να πώ!πραγματικά δε ξέρω..έχω μείνει άφωνη....καλό του ταξίδι,του ανθρώπου...ας είναι ελαφρό το χώμα που θα τον σκεπάσει....όλοι οι καλοί και ταλαντούχοι,άνθρωποι αυτής της χώρας φέυγουν,ένας,ένας.....θλίψη.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πάλι καλά που υπάρχεις κι εσύ και μαθαίνουμε κανένα καλλιτεχνικό νέο, διότι όλο στα μικρά γράμματα περνάνε αυτά μέσα από τις εφημερίδες...όσο για την ελληνική τηλεόραση που να βρουν χώρο ?

    πάλι "ζωγράφισες" με το όμορφο αφιέρωμά σου...

    φιλώ σε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. *Χρονοστιβάδα, καλώς ήρθες και πάλι... Στο αρχείο του Εθνικού υπάρχουν εκτός από το "Βίρα τις Άγκυρες" καμιά κατοσταριά ακόμα μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις. Πραγματικός θησαυρός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. *Αθανασία, έτσι είν' η ζωή, που τραγουδούσε κάποτε κι η ρένα. Όλοι/ες φεύγουν κάποτε. Αλλά ο Νίκος Γαροφάλλου έφυγε αιφνίδια, ενώ σίγουρα μπορούσε να δώσει κι άλλα. Κρίμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Seirios, δεν ξέρω αν το ανέφεραν τα κανάλια... Πάντως αρκετές εφημερίδες το έγραψαν. Και βεβαίως, κυκλοφόρησε αρκετά και στο διαδίκτυο.

    Αυτό είναι το σημαντικό με το ίντερνετ τελικά, ότι ενημερώνουμε ο ένας τον άλλον!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μεγάλη απώλεια,άδικος χαμός ας είναι ελαφρύ το χώμα.δυστυχώς η ζωή παίζει άσχημα παιχνίδια και απρόβλετα..σε προσκαλώ στο μπλογκ μου..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλώς ήρθες, Mr. Arvulas. Σε ευχαριστώ για την επίσκεψη, θα την ανταποδώσω :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Παντα συμπαθουσα αυτο τον ηθοποιο απο την εποχη της Αστροφεγγιας,λυπηθηκα πολυ απο τον τοσο αδικο και ξαφνικο χαμο του,θερμα συλληπητηρια στην Κακια Ιγερινου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Δεν τον ήξερα τον άνθρωπο, καλό του ταξίδι. Γράφω όμως εδώ γιατί τα "ΆΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΙΆΣΜΑΤΑ" (μπλογκ που θαυμάζει το "Μια ελληνίδα στο χαρέμι") δεν φιλοξένησαν το σχόλιό μου.
    Ιδού το λοιπόν:

    Η οικονομική κρίση δεν είναι τίποτα μπροστά στο διανοητικοπνευματικό κενό που ανέκαθεν συντροφεύει τους έλληνες. Απόδειξη η θεώρηση μιας ταινίας του Δαλιανίδη άξια να συζητηθεί, ενώ θα έπρεπε όλοι οι έλληνες να εργαστούν για να σκάψουν μια βαθιά τρύπα όπου μέσα της να θάψουν όποιο δαλιανίδειο κατασκεύασμα-τόσο βαθιά σαν να μην υπάρχει.

    Γιώργης Χολιαστός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Κύριε Χολιαστέ,

    αν προσέξατε καλά ο καλός μου φίλος bosko γελάει με το "Μια Ελληνίδα στο χαρέμι" αλλά διευκρινίζει ότι θεωρεί τα μιούζικαλ του Δαλιανίδη ανόητα (έχουμε συζητήσει τα επιχειρήματά του στο blog του--σας παραπέμπω εκεί--και κατανοώ απόλυτα τη βάση τους).

    Πέρα από αυτό, σε ό,τι αφορά τη γνώμη μου για τον Δαλιανίδη, θα μπορούσσα να σας πω: "Μα μιλάνε για σκοινί στο σπίτι του κρεμασμένου;" Πέρα από αστεία, προφανώς θα περιμένετε ότι θα διαφωνήσω μαζί σας, καθώς τόσο εγώ όσο και άλλοι φίλοι/άλλες φίλες αυτού του blog είμαστε ευγνώμονες στον Γιάννη Δαλιανίδη, γιατί είναι ο κινηματογραφικός σκηνοθέτης που κατάφερε να αξιοποιήσει τις δυνατότητες της Ρένας Βλαχοπούλου και να τη βοηθήσει να χτίσει την κινηματογραφική της καριέρα που χάρισε σε εκείνη την αθανασία και σε εμάς πολλές στιγμές απόλαυσης. Συνεπώς δεν θα ήθελα με τίποτα οι δέκα ταινίες που γύρισαν οι δυο τους να θαφτούν σε κάποια βαθιά τρύπα. Προτείνω να τις αφήσουμε να υπάρχουν, όπως και το υπόλοιπο έργο του σκηνοθέτη τους, με τις καλές του και τις κακές του στιγμές, όπως και το έργο όλων των σκηνοθετών, όλων των εποχών του ελληνικού κινηματογράφου.

    Από εκεί και πέρα, όλοι οι Έλληνες, ή καλύτερα ο κάθε Έλληνας και η κάθε Ελληνίδα χωριστά, μπορούν να κρίνουν και να επιλέξουν τι θα τους αρέσει να βλέπουν: Δαλιανίδη, Αγγελόπουλο, και τους δυο, κανέναν από τους δυο κτλ κτλ κτλ...

    Σας ευχαριστώ για την επίσκεψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή