Σάββατο 18 Ιουλίου 2009

Αφιέρωμα στη Ρένα Βλαχοπούλου στο νέο τεύχος του περιοδικού "Όασις"

Από χτες βρίσκεται στα περίπτερα το τεύχος 10 (Ιουλίου-Αυγούστου) του περιοδικού Όασις. Το περιοδικό αυτό που έστησε ο Κώστας Μπαλαχούτης, ένας άνθρωπος παθιασμένος με το λαϊκό τραγούδι που μας έχει δώσει εξαιρετικά βιβλία στο παρελθόν (Τα μαγικά 45άρια και η εποχή τους, Λαϊκά Μονοπάτια, Γιώτα Λύδια: Η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα) γίνεται αυτές τις μέρες ενός έτους (το πρώτο του τεύχος κυκλοφόρησε πέρσι, στις 25 Ιουλίου). Σ' αυτόν τον πρώτο χρόνο της κυκλοφορίας του έχει αποδείξει, μέσα από επίκαιρα άρθρα, πολύτιμες μονογραφίες και ζουμερές συνεντεύξεις αλλά και απολαυστικά CD, την αγάπη του για το λαϊκό τραγούδι, την ιστορία του και τους/τις εκπροσώπους του--και όταν μιλάμε για λαϊκό τραγούδι δεν αναφερόμαστε απλώς στη στενή έννοια της λέξης "λαϊκό", δηλαδή του τραγουδιού που συνοδεύει το μπουζούκι, αλλά στην ουσιαστική έννοια της λέξης, στο τραγούδι που εξέφρασε πραγματικά τον λαό, είτε το έγραψε ο Αττίκ είτε το έγραψε ο Τσιτσάνης.

Στο καινούριο τεύχος ξεχωρίζουν οι συντεντεύξεις της Ελένης Βιτάλη στον Κώστα Μπαλαχούτη και του Μανώλη Μητσιά στην Αφροδίτη Παπακαλού (που συνοδεύονται από τις αναλυτικές δισκογραφίες τους που επιμελήθηκε ο Πέτρος Δραγουμάνος), ένα αφιέρωμα του Λευτέρη Παπαδόπουλου στην Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου και ένα αφιέρωμα του Δημήτρη Βάκη στον Γιώργο Φούντα (με ιδιαίτερη έμφαση στη συνύπαρξή του με τη Μελίνα Μερκούρη στη Στέλλα, στο Ποτέ την Κυριακή και στις Κάννες). Υπάρχουν ακόμα μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα του Θανάση Γιωγλού σχετικά με τα 45άρια του Γιάννη Πάριου, ένα γλυκό αφιέρωμα της Αφροδίτης Παπακαλού στα θερινά σινεμά και τις μουσικές τους και ένα αφιέρωμα στον Φουσταλιέρη, τον ρεμπέτη της Κρήτης. Η πλούσια ύλη του τεύχους αυτού συμπληρώνεται από συνεντεύξεις του Μιχάλη Μπουρμπούλη, του Αγάθωνα, του Βαγγέλη Τρίγκα, του Παναγιώτη Στεργίου, του Στέλιου Θεοδωσίου, του Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, του συγκροτήματος Λαβύρυθμος και των Αλέξανδρου Αρκαδόπουλου και Παναγιώτη Λάλεζα.


Η Ρένα Βλαχοπούλου και ο Γιάννης Σταματίου
(φωτογραφία από το αρχείο του Γιάννη Σταματίου)

Τέλος, το τεύχος αυτό φιλοξενεί ένα αφιέρωμά μου στη σχέση της Ρένας Βλαχοπούλου με το λαϊκό τραγούδι. Με αφορμή τη συμπλήρωση 5 χρόνων από τον θάνατο της Ρένας, το κείμενο παρουσιάζει μια αναδρομή στην καριέρα της αξέχαστης ηθοποιού και τραγουδίστριας δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις "συναντήσεις" της με το αρχοντορεμπέτικο, το λαϊκό και το ελαφρολαϊκό τραγούδι στη δισκογραφία, το θέατρο και το σινεμά. Η συνεργασία μου αυτή με το περιοδικό είναι ένα ακόμα "προξενιό" του καλού φίλου Αντώνη Μποσκοϊτη-bosko, τον οποίο ευχαριστώ για άλλη μια φορά, όπως επίσης ευχαριστώ και τον Κώστα Μπαλαχούτη για τη φιλοξενία του.

Απόλυτα εναρμονισμένα με τα περιεχόμενα του τεύχους είναι τα CD που προσφέρει το περιοδικό. Στο πρώτο από αυτά ο Μανώλης Μητσιάς ερμηνεύει εξαιρετικά Τα ζεϊμπέκικα του Μίκη (το CD προλογίζει ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης). Το δεύτερο CD είναι μια συλλογή με τίτλο Τα μπουζούκια πάνε παραλία που περιλαμβάνει αγαπημένα λαϊκά τραγούδια που μιλούν για τη θάλασσα: τα θαλασσινά μεράκια, τη θαλασσινή αύρα, τους αποχαιρετισμούς και τα λιμάνια... Τέλος, ως μουσική υπόκρουση στο αφιέρωμα της Αφροδίτης Παπακαλού στα θερινά σινεμά (και κατ' επέκταση και στο αφιέρωμα στη Ρένα Βλαχοπούλου) προσφέρεται το CD Τα λαϊκά του σινεμά που περιέχει πρώτες και δεύτερες εκτελέσεις αγαπημένων λαϊκών τραγουδιών που πρωτοακούστηκαν σε ελληνικές ταινίες.

Περισσότερα για το περιοδικό Όασις, τα προηγούμενα τεύχη του και τα CD που έχει προσφέρει μπορείτε να διαβάσετε στην ιστοσελίδα http://www.oasis-magazine.gr που λειτουργεί εδώ και λίγο καιρό με υποδειγματική δομή και οργάνωση. Στην ιστοσελίδα θα βρείτε ακόμα σύνδεσμο για να ακούσετε ζωντανά το πρόγραμμα του ραδιοφωνικού σταθμού Όασις 88.

Θέλω, τέλος, να προσθέσω ότι στην τελευταία σελίδα του περιοδικού, στη στήλη "Παρελκόμενα" του λαϊκού, διάβασα κάτι που με χαροποίησε ιδιαίτερα: κυκλοφορούν σε επιμέλεια του Κώστα Ματσούκα και του Κώστα Διαμαντή οι κατάλογοι δισκογραφίας 45 στροφών και EPs των εταιριών Minos, Columbia, His Master's Voice, Odeon και Parlophone, δηλαδή των μεγαλύτερων εταιριών δίσκων της δεκαετίας του '60 και του '70.


Η εργασία αυτή συμπληρώνει την πολύτιμη έκδοση του Διονύση Μανιάτη Η εκ περάτων δισκογραφία γραμμοφώνου. Είχα διαβάσει πριν από λίγους μήνες στη στήλη του Βασίλη Αγγελικόπουλου στην Καθημερινή ότι ο Διονύσης Μανιάτης έχει ήδη ετοιμάσει και τον κατάλογο δισκογραφίας των 45 στροφών αλλά δεν βρίσκει χρηματοδότη για να τον εκδώσει (οι εκκλήσεις του στο ΥΠΕΠΘ προφανώς δεν βρήκαν ανταπόκριση...). Ελπίζω και ο Δ. Μανιάτης να καταφέρει να εκδώσει τον κατάλογό του αλλά και οι Κώστας Ματσούκας-Κώστας Διαμαντής να συνεχίσουν με την καταγραφή των δίσκων των υπόλοιπων εταιριών, αρχίζοντας από τη Philips στην οποία ανήκουν κάποιοι από τους δίσκους της Ρένας Βλαχοπούλου. Ήδη, όπως βλέπω στο Όασις, στο εξώφυλλο του καταλόγου της Odeon υπάρχουν δυο εξώφυλλα δίσκων 45 στροφών της Ρένας (συμπτωματικά, το ένα από τα δύο είναι το EP με τα τραγούδια από την ταινία Κάτι να καίει και έχει τη φωτογραφία της Ρένας Βλαχοπούλου με το μπουζούκι, που συνοδεύει το αφιέρωμα του περιοδικού).

Κλείνοντας, θέλω να θυμίσω ότι σαν σήμερα πριν από 69 χρόνια, στις 18 Ιουλίου 1940, η Ρένα Βλαχοπούλου πραγματοποίησε την πρώτη της εμφάνιση "προ του αθηναϊκού κοινού" στο κοσμικό κέντρο Αρζεντίνα, στο Καλαμάκι... Περισσότερα για το αθηναϊκό ντεμπούτο της Ρένας μπορείτε να βρείτε εδώ, στη σχετική περσινή ανάρτηση...

9 σχόλια:

  1. Πολυ ενδιαφέρον!!!!!
    Μπράβο για την επίσημη καταξιώση σας σαν δημοσιογράφος.Περιμένουμε και άλλα.Σας άρεσε η Λήδα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καταξίωση; Ας μην τα παραλέμε, φίλτατε. Σ' ευχαριστώ πολύ πάντως. Η Λήδα έξοχη. Και γι' αυτό ευχαριστώ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλημέρα Απόστολε ! Από τη μέρα που διάβασα την ανάρτηση έχω φάει τον κόσμο να βρώ το περιοδικό, αλλά τίποτα. Είδα κι αποείδα και το παράγγειλα την περασμένη Πέμπτη... μου είπαν ότι θα το φέρουν αύριο... για να δούμε :-)
    Κατά τ' άλλα, εξαιρετικός όπως πάντα !
    Περιμένω αφιέρωμα για τα πέντε χρόνια που πέρασαν από τη μέρα που έφυγε η αγαπημένη μας Ρένα Βλαχοπούλου... από 'κείνα που μόνο εσύ ξέρεις να φτιάχνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Rena Fan διάβασα σήμερα το αφιέρωμα που έκανες στη Ρένα μας στο περιοδικό ''Όασις''. Και βέβαια ΤΕΛΕΙΟ όπως πάντα!!!!! Οι φωτογραφίες τόσο αληθινές, όσο αληθινή είναι και η Ρένα!!! Είναι η πρώτη φορά, που κατανοώ σε βάθος το δισυπόστατο της ελληνικής ταυτότητας που εξέφραζε η Ρένα με το έργο της!!! Επίσης, έμαθα ότι λάτρευε τον Γαβαλά, τον Διονυσίου....κάτι που δεν ήξερα. ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ!!!! Θα θέλαμε (εννοείται) να μας χαρίζεις συνέχεια ανάλογα αφιερώματα!!! Πόσες φορές έχεις γράψει για τη Ρένα σε περιοδικά ή εφημερίδες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμη φίλη (γιατί νομίζω ότι εσύ είσαι!), σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Είναι το πρώτο κείμενο που έγραψα για τη Ρένα σε περιοδικό, και δεν ξέρω αν και πότε θα υπάρξει συνέχεια. Ως τότε όμως, θα σας τη γνωρίζω καλύτερα μέσα από το μπλογκ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ναι, είμαι η 16χρονη και υποκλίνομαι μπροστά σε έναν ταλαντούχο άνθρωπο!!!!!!!! Πραγματικά, φαίνεται σα να έχεις γράψει πολλές φορές σε περιοδικά για τη Ρένα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σ' ευχαριστώ πολύ, ανώνυμη φίλη μου, αλλά να μην τα παραλέμε... Ταλαντούχος δεν είμαι εγώ, ταλαντούχα ήταν η Ρένα. Εγώ απλώς έχω ένα χάρισμα: καλή μνήμη...

    Και στο κάτω-κάτω, έχω γράψει όντως πολλές φορές για τη Ρένα εδώ στο μπλογκ. Στο περιοδικό απλώς άλλαξε το μέσο, από... οθόνη έγινε χαρτί.

    Σε ευχαριστώ πολύ και πάλι για τα καλά σου λόγια και για τις τακτικές σου επισκέψεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Rena Fan η αξία της Ρένας είναι δεδομένη. Εγώ εννοούσα, στη προκειμένη περίπτωση, νέους ανθρώπους σα κι εσένα! Γιατί, είναι ελάχιστα τα άτομα που έχω δει να έχουν τόσο μεγάλη λατρεία (που δεν πάει άλλο!!!!) στη Ρένα και να το επιβεβαιώνουν κάθε στιγμή!!! Στα λέω τούτα, γιατί είμαι κι εγώ παθιασμένη (που δεν πάει άλλο!!!) με τη Ρένα και έχω ταυτιστεί μαζί σου!! Ευχαριστώ που υπάρχεις!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φίλη μου, σ' ευχαριστώ κι εγώ που υπάρχεις! Προχωράμε μαζί λοιπόν!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή