Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2020

Σαν σήμερα το 1958: Περίπτερα, θέματα, εκθέματα και φεστιβάλ (ή Στη Χαβάη της Θεσσαλονίκης ΙΙΙ)

Στις 26 Σεπτεμβρίου 1958 η εφημερίδα Τα Νέα δημοσίευσε την παρακάτω φωτογραφία:



Το κοσμικό κέντρο της Θεσσαλονίκης ήταν φυσικά η Χαβάη, στην οποία για τρίτη χρονιά εμφανιζόταν η Ρένα Βλαχοπούλου (και για δεύτερη φορά μαζί με τις αδελφές Καλουτά). Για άλλη μια χρονιά στη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης η Θεσσαλονίκη γέμισε από καλλιτέχνιδες/-νες που εγκατέλειψαν την Αθήνα για έναν μήνα και παρουσίασαν μουσικά θεάματα για όλα τα γούστα στη συμπρωτεύουσα. Για... ποικιλία θα αρχίσω αυτή τη φορά την παρουσίαση των σχημάτων από τα κέντρα που πρόσφεραν λαϊκό τραγούδι (οδηγός μας πάντα οι διαφημίσεις της εφημερίδας Μακεδονία). Έτσι, στο Πανόραμα εμφανιζόταν ο Βασίλης Τσιτσάνης μαζί με τη Γιώτα Λύδια:



Ενώ ο Στέλιος Καζαντζίδης εμφανιζόταν στους Χορτατζήδες. Αυτή τη χρονιά είχε στο πλευρό του τη διαλεχτή Κυριακή Παπαδοπούλου ως... Μαρινέλλα!


Ας περάσουμε στα κέντρα που παρουσίαζαν καλλιτέχνιδες/-νες του ελαφρού τραγουδιού. Παρατηρούμε ότι, όπως συνέβη και την προηγούμενη σεζόν στην Αθήνα, οι επιθεωρήσεις πίστας που παρουσίαζαν τα κοσμικά κέντρα απέκτησαν... τίτλο! Έτσι ο Γιώργος Οικονομίδης, μαζί με τις/τους στενές/-νούς φίλες/-ους και συνεργάτιδες/-δες της Ρένας Βλαχοπούλου (Μάγια Μελάγια, Γιάννη Φλερύ-Λίντα Άλμα, Μαίρη Μοντ, Αλέκο Σπάθη) παρουσιάζει στο Λουξεμβούργον την επιθεώρηση πίστας Το περίπτερο του Ρενάτο Καροζόνε (η λέξη "περίπτερο" παραπέμπει φυσικά στη ΔΕΘ, το γιατί επιλέχτηκε όμως το όνομα του Καροζόνε, πέρα από τη δημοτικότητα των τραγουδιών του, δεν μπορώ να το ξέρω).



Ωστόσο, το Λουξεμβούργον φιλοξενεί και πιο λαϊκούς ήχους με τη φωνή της Μαριάννας Χατζοπούλου, η οποία τότε ήταν επίσης πολύ δημοφιλής. Για του λόγου το αληθές, το όνομά της βρίσκεται σε ξεχωριστή διαφημιστική καταχώριση, πάντα μαζί με το όνομα του Οικονομίδη και βέβαια πάντα μαζί με τη φίρμα της Πετρογκάζ.


Η Πετρογκάζ αυτή τη χρονιά φαίνεται πως δεν είναι αποκλειστικότητα του Οικονομίδη, αφού τη συναντούμε και στις διαφημίσεις του κέντρου Παλλάς. Εκεί ο Άλκης Στέας παρουσιάζει την επιθεώρηση πίστας Θέματα και εκθέματα (πάλι αναφορά στη ΔΕΘ). Μαζί του η Σούλη Σαμπάχ, οι νεαροί Τέρης Χρυσός και Κώστας Προκοπίου, ο χορευτής Βαρλάμος και στη λαϊκή ώρα οι μεγάλες φίρμες Μανώλης Χιώτης και Μαίρη Λίντα.

Και μας απομένει η Χαβάη, στην οποία από τέλος Αυγούστου εμφανιζόταν ήδη ο Τώνης Μαρούδας. Στις 10 Σεπτεμβρίου όμως φτάνουν στην πόλη η Άννα και η Μαρία Καλουτά μαζί με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Η Μακεδονία μάλιστα δημοσίευσε και φωτογραφία των τριών πρωταγωνιστριών τη στιγμή που αποβιβάζονται από το αεροπλάνο (την παρουσιάζω παρόλο που η ποιότητά της αδικεί εντελώς τη Ρένα...).


Δυο μέρες μετά, στις 12 Σεπτεμβρίου, οι τρεις κυρίες μαζί με τον Τώνη Μαρούδα, το Τρίο Μπελκάντο, το χορευτικό ζευγάρι Μηνάς-Κάσση (Τζάνετ), το μπαλέτα Μπλου Σκάυ, την ορχήστρα Σπυρίδη και τον τραγουδιστή Γιώργο Κυμωνίδη παρουσιάζουν την επιθεώρηση πίστας Φεστιβάλ στη Χαβάι (sic). Ειδική μνεία γίνεται στις γαλλικές τουαλέτες των τριών πρωταγωνιστριών...


Οι κουζίνες υγραερίου δεν θα μπορούσαν να λείψουν από τη Χαβάη. Μπορεί η Πετρογκάζ να κατέλαβε το Λουξεμβούργον και το Παλλάς, η Σούπεργκαζ (με πράσινη φιάλη) όμως κατέλαβε τη Χαβάη.


Βέβαια την πρωτοκαθεδρία στις διαφημίσεις κρατούσε πάντα ο Γιώργος Οικονομίδης, ο οποίος κάποια στιγμή στο Λουξεμβούργον άρχισε να παρουσιάζει και τον Κώστα Χατζηχρήστο, μόνο τις Δευτέρες όμως (και μάλιστα σε δύο παραστάσεις), όταν δηλαδή ο λαοφιλέστατος τότε κωμικός είχε ρεπό από το θέατρο Ριάλτο και την επιθεώρηση Γρανίτα και χωνάκι, λαός και Κολωνάκι (από την οποία είχαν περάσει νωρίτερα εκείνο το καλοκαίρι και η Ρένα Βλαχοπούλου και οι Χιώτης-Λίντα):


Αλλά και η Χαβάη κάποια στιγμή στράφηκε στα ντόπια προϊόντα και διαφήμισε την οινοποιία Μπουτάρη...

Τον Σεπτέμβρη του '58 όμως οι Θεσσαλονικείς είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν και καλό θέατρο. Το Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν παρουσίασε στο Θέατρο Πάρκου το Αυγουστιάτικο φεγγάρι του Τζ. Πάτρικ και τον Πλούτο του Αριστοφάνη. Ο θίασος της Βίλμας Κύρου ολοκλήρωνε τις παραστάσεις του στο Μετροπόλ με τον Καλό Στρατιώτη Σβέικ ενώ η Έλλη Λαμπέτη με τον Δημήτρη Χορν παρουσίαζαν στο Παλλάς το Νυφικό κρεβάτι. Το ελαφρό μουσικό θέατρο εκπροσωπούσε ο θίασος Νανάς Σκιαδά-Κώστα Δούκα-Βαγγέλη Λυκιαρδόπουλου που παρουσίασε, μεταξύ άλλων, τις μουσικές κωμωδίες του θεάτρου Βέμπο Στουρνάρα 288 και Άνθρωποι και παλιάνθρωποι.


Όλα αυτά στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης που έδινε την αφορμή για αυτή την παρέλαση αστέρων στη συμπρωτεύουσα και είχε κάθε λόγο να καμαρώνει κι εκείνη για τα επιτεύγματά της:


Και ας κλείσουμε με κάτι ακόμα που γράφτηκε στα Νέα, σαν σήμερα το 1958, εκτός από τη φωτογραφία των τριών πρωταγωνιστριών: γράφτηκε λοιπόν ότι οι αδελφές Καλουτά και η Ρένα Βλαχοπούλου θα συμπράξουν με το συγκρότημα του Οικονομίδη για να μεταβούν για δυο μέρες για παραστάσεις στην Κοζάνη. Ο Οικονομίδης έσπευσε να διαψεύσει την πληροφορία των Νέων στέλνοντας επιστολή στον Αχιλλέα Μαμάκη που δημοσιεύτηκε στο Έθνος τονίζοντας ότι το δικό του συγκρότημα είχε θριαμβευτική επιτυχία στη Θεσσαλονίκη ("τριπλασίαν σχεδόν οικονομικήν απόδοσιν από τους άλλους ομίλους") και ότι κακώς γράφτηκε ότι θα συμπράξει με άλλες πρωταγωνίστριες, αφού αποδείχτηκε ότι "δεν υπήρχε λόγος να ενισχυθή από άλλους συνεργάτες το υπ' εμέ θριαμβεύσαν συγκρότημα" (Έθνος, 28-9-1958). Δεν είμαι σίγουρος αν αυτό ήταν ένα... καρφί για τις αδελφές Καλουτά ή για τη Ρένα Βλαχοπούλου, πάντως σε λίγες εβδομάδες Βλαχοπούλου και Οικονομίδης συνεργάστηκαν σε κέντρο της Αθήνας. Εν πάση περιπτώσει, στις 30 Σεπτεμβρίου οι αδελφές Καλουτά και η Ρένα Βλαχοπούλου επέστρεψαν από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα. Την είδηση δημοσίευσε ο Αχιλλέας Μαμάκης στο Έθνος συμπληρώνοντας ότι στην "εξαίρετη βεντέττα του θεατρικού τραγουδιού (...) και πάλιν το εκεί τοπικόν Κοινόν επεφύλαξεν θερμήν υποδοχήν" (Έθνος, 1-10-1958). Γι' αυτό κι εκείνη το επισκέφτηκε και την επόμενη χρονιά. Αυτά όμως σε άλλο "Σαν σήμερα"... 




Δεν υπάρχουν σχόλια: